"Ha-mim."/1/
"Tako mi Knjige jasne", /2/ "Mi smo je objavili u
Blagoslovljenoj noći , i Mi, doista, opominjemo"; /3/ "u njoj se
rasčlanjuje svaka savršeno stvorena stvar!" /4/ "po zapovijedi Našoj!
Mi smo, zaista, slali poslanike" /5/ "kao milost Gospodara tvoga -
On, uistinu, sve čuje i sve zna"/6/ "Gospodara nebesa i Zemlje, i
onoga što je između njih - ako čvrsto vjerujete", /7/
"drugog boga osim Njega nema; On život i smrt daje -
Gospodar vaš i Gospodar vaših predaka davnih!"/8/ Uzvišeni Allah
obavještava o veličanstvenom Kur‘anu, te kaže da ga je objavio časne noći, a to
je noć Lejletul-kadr. Kao što Uzvišeni veli: "Mi smo ga objavili u noći
Kadr." /97:1/ Bilo je to u mjesecu ramazanu. Uzvišeni kaže: "Mjesec
ramazan je onaj (mjesec) u kojem je objavljen Kur‘an." /2:185/ Prethodno
smo naveli nekoliko hadisa o ovoj temi u poglavlju El-Bekare, te ih nema
potrebe ovdje ponavljati. Oni koji tvrde da je noć Kadra u polovini mjeseca
šabana, mnogo su daleko, jer je tekst Kur‘ana nedvosmislen da je ona u
ramazanu. A Uzvišeni Allah kaže: "i Mi, doista, opominjemo" ljude šta
im koristi, a šta šteti po Šerijatu, kako bi Allahovi dokazi protiv Njegovih
robova bili uspostavljeni. Riječi Uzvišenog: "...u njoj se rasčlanjuje
svaka savršeno (stvorena) stvar."
Dakle, u noći
Lejletul-kadra izdvoji se iz Levhi-mahfuza odredba za narednu godinu i dostavi
pisarima; edželi koji će se u njoj okončati šta je od opskrbe određeno, i sve
drugo što će se u narednoj godini desiti. Riječi Uzvišenog: "ovdje"
je u značenju (savršen, precizan, temeljito urađen) koje se ne može zamijeniti
niti preinačiti. Zato Uzvišeni Allah kaže: "po zapovijedi Našoj." Sve
što objavi i odredi je po Njegovoj zapovijedi, sa Njegovom dozvolom i Njegovim
znanjem. "Mi smo, zaista, slali poslanike." Znači, ljudima su slati
poslanici kako bi im Allahove znakove, kad se za to ukaže potreba, čitali.
Zato, Uzvišeni veli: "...kao milost Gospodara tvoga - On, uistinu, sve
čuje i sve zna. - Gospodara nebesa i Zemlje i onoga što je između njih." Onaj
Koji je Kur’an iz milosti poslao, jeste Allah, Gospodar nebesa i Zemlje.
"...ako čvrsto vjerujete", tj. ako ste uvjereni, sigurni u to. Zatim
Uzvišeni veli: "drugog boga osim Njega nema; On život i smrt daje,
Gospodar vaš i Gospodar vaših predaka davnih." Baš kao što Uzvišeni veli:
"Reci: - O ljudi, ja sam svima vama Allahov Poslanik, Njegova je vlast i
na nebesima i na Zemlji; nema drugog boga osim Njega, On život i smrt
daje." /7:158/
"Ali, ovi
sumnjaju i zabavljaju se", /9/ "Zato sačekaj dan kad će im se činiti
da prema nebu vide vidljiv dim"/10/ "koji će ljude prekriti: 'Ovo je
neizdržljiva patnja!'"/11/ "Gospodaru naš, otkloni patnju od nas, mi
ćemo, sigurno, vjerovati!"/12/ "A kako će oni pouku primiti, a već im
je došao istinski Poslanik"/13/ "od koga oni glave okreću i govore:
'Poučeni - umno poremećeni!" /14/ "Mi ćemo patnju malo - pomalo
otklanjati i vi ćete se sigurno u mnogobožačku vjeru vratiti"; /15/
"ali onoga Dana kada ih svom silom zgrabimo, zbilja ćemo ih
kazniti."/16/
Govori Uzvišeni kako
su oni mušrici i zabavljaju se i poigravaju, tj. došla im je očigledna istina,
ali oni u nju sumnjaju, izvrću je i ne vjeruju. Zatim, Uzvišeni, određujući rok
i prijeteći im, veli: "Zato sačekaj dan kad će im se činiti da prema nebu
vide vidljiv dim." Ibn-Mes‘ud i drugi koji se sa njim slažu tvrde da se
duhan - dim, pokazao, tj. ukazao se i iščezao... On je, što se, u opisu
precizira, kao priviđenje koje su u očima vidjeli skupina Kurejšija kad ih je
Božiji Poslanik proklinjao glađu, slično kao Jusuf, te ih je snašla izmorenost
i glad, pa počeše jesti kosti i mrljinu. U tom stanju Kurejšije su dizali
poglede u nebo i vidjeli samo dim. U jednom rivajetu stoji: "Poče čovjek
gledati u nebo, i vidje između njega i neba nešto poput oblaka, zbog velike
izmorenosti. Dok drugi kažu da se ne radi ovdje o dimu koji je već bio, nego je
ovo dim, kao jedan od predznaka Sudnjeg dana. Kao što je već napomenuto u
hadisu od Ebu-Surejha Huzejfe ibn Usejda el-Gifarijj, r.a., koji kaže: /112/
"Pojavio nam se
Allahov Poslanik, s.a.v.s., sa Arefata, kada smo se među sobom podsjećali na
Sudnji dan", te Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Neće biti Sudnji dan dok ne
vidite deset znakova; rađanje sunca sa zapada, dim, životinju, pojavu Jedžudža
i Medžudža, pojavu Isaa, sina Merjeminog, Dedždžala, tri pomračenja mjeseca;
jedno na istoku, jedno na zapadu, a jedno na Arapskom poluotoku, vatru što će
se pojaviti iz udubine Adena (adenskoga polja), koja će tjerati ljude -
zaokupiti ih - bit će s njima gdje god zanoćili i gdje god se u podne
odmarali.'" Ovaj hadis navodi samo Muslim u svom Sahihu. U Sahihu Buharije
i Muslima stoji: /113/ "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s., Ibn-Sajjadu:
'Imam za tebe jednu tajnu (skrivenu stvar)!' A on reče: 'To je dim.' Poslanik,
s.a.v.s., reče: 'Prezren neka si! Nećeš moći izbjeći kaderu (određenju).' A
tajna koju mu je bio sakrio Poslanik, s.a.v.s., jeste: 'Zato sačekaj dan kad će
im se činiti da prema nebu vide vidljiv dim (ajet).'"
Prenosi Ibn Ebi-Hatim od Ibn-Seida el-Hudrija, r.a., da je
Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /114/ "Dim će obuzeti ljude. Mumina će
obuzeti stanje slično kihavici, a kafira će dim napuhati sve dok mu ne počne na
uši izlaziti." Dosta je sahih, hasen i ostalih hadisa, koji se prenose, i
nedvojbeno upućuju na to da je dim jedan od očekivanih predznaka Sudnjeg dana.
To je jedan od kur’anskih fenomena. Uzvišeni Allah kaže: "Zato sačekaj dan
kad će im se činiti da prema nebu vide vidljiv dim", upečatljiv i jasan,
koji će svako vidjeti. Prema tome kako ga komentira Ibn-Me’sud, r.a., to je
samo priviđenje koje će ljudi u svojim očima vidjeti uslijed velike gladi i
iscrpljenosti. Tako Uzvišeni veli: "koji će ljude prekriti", tj. dim
će ih obviti i okružiti sa svih strana. A da se odnosi samo na mušrike Meke,
mimo ostalih ljudi, ne bi u ajetu bilo rečeno: "koji će ljude
prekriti:." Uzvišeni veli: "ovo je neizdržljiva patnja", tj. to
će im se reći, podrugljivo: "na Dan kada će grubo u vatru džehenemsku biti
gurnuti: 'Ovo je vatra koju ste poricali.'" /52:13-14/ Uzvišeni veli:
"Gospodaru naš, otkloni patnju od nas, mi ćemo, sigurno, vjerovati!"
Ovako će govoriti nevjernici, kad očima budu gledali patnju, a Uzvišeni će im
odgovoriti: "A kako će oni pouku primiti, a već im je došao istiniti
Poslanik, od koga oni glavu okreću i govore: 'Poučeni - umno poremećeni!'"
Uzvišeni, dakle, odgovarajući im pita, kako se to mogu opomenuti, jer im je On
Poslanika poslao, koji im je jasno dostavio i obznanio, a oni se od njega
okrenuli, u laž ugonili i rekli, potvarajući Poslanika, da je on podučen od
nekoga, i da je lud.
Vi ste dakle nakon što vam je na dunjaluku došao Poslanik,
njega nijekali, tako ste i umrli, pa zar ste nakon što ste ugledali kaznu u
njega povjerovali? Mislite li da vam to može pomoći? Nema od toga ništa!... ^ak
kad bi vas i na dunjaluk povratili, vi biste opet njemu nevjernici bili. Zato
Allah ovdje kaže: "Mi ćemo patnju malo-pomalo otkloniti i vi ćete se
sigurno u mnogobožačku vjeru vratiti." Znači, kad bismo uklonili od vas
ovu patnju i povratili vas dunjalučkim kućama, vi biste se vratili u stanje
kufra kao što ste i bili i opet biste u laž ugonili. Uzvišeni veli: "a
kada bi i bili povraćeni, opet bi nastavili raditi ono što im je bilo
zabranjeno, jer oni su doista lažljivci." /6:28/ Uzvišeni veli.
"...ali onoga dana kada ih svom silom zgrabimo, zbilja ćemo ih
kazniti." Ovaj ajet Ibn-Mes’ud protumačio je kao da se on odnosi na dan
Bitke na Bedru. Međutim, očito je da se ovo odnosi na Sudnji dan, iako je i
Bedr bio dan velike sile. Ibn-Abbas, r.a., kaže: "Ibn-Mes’ud, r.a., kaže:
'El-batšet-ul-kubra' - veliki udarac je dan Bedra, a ja kažem da je to Sudnji
dan.'" Sened je ovog rivajeta sahih.
"A Mi smo i
prije njih Faraonov narod u iskušenje stavili, i došao im je plemeniti
Poslanik": /17/ "Predajte meni Allahove robove! Ja sam vam, zaista,
poslanik pouzdani", /18/ "i ne uzdižite se iznad Allaha, ja vam
donosim dokaz očevidni", /19/ "i ja se obraćam i svome i vašem
Gospodaru, da me ne gađate", /20/ "a ako mi ne vjerujete, onda me na
miru ostavite!" /21/ "I on pozva u pomoć Gospodara svoga: 'Ovo je, doista,
narod nevjernički!'" /22/ "Izvedi noću robove Moje, vi ćete slijeđeni
biti", /23/ "i ostavi more nek miruje, oni su vojska koja će zaista
potopljena biti." /24/ "I koliko ostaviše bašča i izvora", /25/
"i njiva zasijanih i boravišta divnih", /26/ "i blagodati u
kojima su uživali!" /27/ "Tako to bi, i Mi smo to u nasljedstvo
drugima ostavili", /28/ "ni nebo ih ni Zemlja nisu oplakivali, i nisu
bili sačekani." /29/ "A sinove smo Israilove ponižavajuće patnje
spasili", /30/ "od Faraona - on je bio zbilja gord, jedan od onih
koji su u zlu svaku mjeru prevršili", /31/ "i znajući kakvi su,
između savremenika smo ih odabrali", /32/ "i neka smo im znamenja
puna očite kušnje dali."/33/
Uzvišeni veli da je prije mušrika na ispit bio stavljen
Faraonov narod. "...i došao im je plemeniti Poslanik", Musa, a.s.
"Predajte meni Allahove robove!" Kao što Uzvišeni veli:
"...pusti sinovi Israilove da idu s nama i nemoj ih mučiti. Donijeli smo
ti dokaz od Gospodara tvoga. A nek je selam na onoga koji Pravi put
slijedi." /20:47/ Riječi Uzvišenog: "Jer ja sam vam, zaista, poslanik
pouzdani", tj. ja sam vam vjeran u ovom što vam dostavljam. A Uzvišeni
veli: "i ne uzdižite se iznad Allaha", tj. nemojte se oholiti pa da
Njegove ajete ne slijedite, da u njih ne vjerujete i da jasne Njegove dokaze ne
prihvatite. Riječi Uzvišenog: "...ja vam donosim dokaz očevidan."
Nepobitne dokaze, tj. mudžize s kojima Poslanik dolazi, "i ja se obraćam i
svome i vašem Gospodaru da me ne gađate", tj. kod Njega zaštitu tražim od
napada vaših, teškim riječima, kamenjem kojim se na me bacate i dr. "...a
ako mi ne vjerujete, onda me na miru ostavite", tj. nemojte me sprečavati,
njegujmo mirne odnose, dok Allah ne presudi među nama. Nakon ustrajanja
Allahovog Poslanika u njihovom okruženju te izlaganja očitih dokaza kod njih se
uveličao kufr, nevjerstvo i inad. "...i on pozva u pomoć Gospodara svoga:
'Ovo je, doista, narod nevjernički.'"
Kao što Uzvišeni veli: "I Musa reče: 'Gospodaru naš! Ti
si dao Faraonu i glavešinama njegovim bogatstva da u raskoši žive na ovom
svijetu, pa oni, Gospodaru moj, zavode s puta Tvoga! Gospodaru naš, uništi
bogatstva njihova i zapečati srca njihova, pa neka ne vjeruju dok ne dožive
patnju nesnosnu!' 'Uslišena je molba vaša' - reče On - 'a vas dvojica na Pravom
putu ostanite i nikako se za neznalicama ne povodite!'" /10:88-89/ Tada mu
Uzvišeni naredi: "Izvedi noću robove Moje, vi ćete slijeđeni biti."
Kao što Uzvišeni veli: "I Mi objavismo Musau: Noću izvedi robove Moje i s
njima suhim putem kroz more prođi, ne strahujući da će te oni stići i da ćeš se
utopiti." /20:77/ Uzvišeni ovdje, dalje, kaže: "i ostavi more nek
miruje, oni su vojska koja će zaista potopljena biti." To zato što Musa,
a.s., nakon što on i sinovi Israilovi prođoše more, htjede štapom udariti po
vodi, kako bi se vratilo u svoje prvobitno stanje. Tako bi more bilo prepreka
između njega i Faraona, te ih ne bi mogao stići. Tada mu Uzvišeni naređuje da
more ostavi u stanju kakvom jeste, i obradova ga da će oni uskoro biti
potopljenička vojska, te da ga od njih nimalo ne obuzima strah. Te, zato, ne
naređuj moru da vrati vodu, nego ostavi suh prolaz dok i zadnji vojnik Faraonov
ne uđe, da bi mu potom naredio da se vrati kao što je i bilo. Tako Faraon i
njegova vojska postaše utopljenici. To je nagrada za njihovo nevjerstvo i inad.
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova.
Zatim Uzvišeni veli: "i koliko ostaviše bašča i
izvora." Znači, ostaviše mnogo vrtova i rijeka, "...i njiva zasijanih
i boravišta divnih", usjeva bujnih, te stanova ugodnih i opremljenih.
"I blagodati u kojima su uživali!" Obale rijeke Nila bile su
načičkane divnim vrtovima, od izvora do ušća, počev od Asuana do Rešida,
spojene u potpunosti. Oni su uživali u životu u svakovrsnim jelima, napitcima,
odjeći, bogatstvu, slavi i mudrosti. Sve to taj narod izgubi u jednom trenu.
Ostaviše sve i odjednom se nađoše u Džehennemu, a ružno li je on boravište.
Svim njihovim posjedima zagospodariše sinovi Israilovi. Kao što Uzvišeni veli:
"Eto tako je bilo, i Mi dadosmo da to naslijede sinovi Istrailovi."
/26:59/ I Uzvišeni veli: "Tako to bi i Mi smo to u nasljedstvo drugima
ostavili", tj. Izraelićanima, kao što je to i rečeno. Uzvišeni dalje veli:
"ni nebo ih, ni Zemlja nisu oplakivali." Znači, nisu imali dobrih
djela koja bi se mogla uspeti do nebeskih vrata pa da ih oplakuje zbog onog što
su izgubili. Na Zemlji, također, nisu mogli ostati. Zemlja ih nije žalila, nisu
vjernici u Allaha bili, pa ništa nije izgubila. Zato ne zavrijediše da iko na
njih pogleda, niti da ih pokuša sačuvati. Razlog je tome njihovo nevjerstvo, njihov
lopovluk, njihova oholost i inad. Prenosi Ibn-Džerir od Šurejha bin-Ubejda
el-Hadrami, koji kaže: "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: /115/ 'Islam
je počeo sa usamljenicima (pojedincima), vratit će se na jedinke - usamljenike
kao što je počeo.
Ali, mu’min nije usamljenik i stranac bilo gdje da se nađe.
Neće umrijeti mumin u usamljeništvu u kome ga neće imati ko oplakivati, a da za
nijm neće plakati nebo i Zemlja.' Zatim je Allahov Poslanik proučio: 'ni nebo
ih, ni Zemlja nisu oplakivali', /44:29/ zatim reče: 'Uistinu, ni nebo, ni
Zemlja, ne plaču za nevjernikom.'" A Uzvišeni kaže: "i nisu bili
sačekani", tj. neće im kazna biti odgođena. Uzvišeni veli: "...a
sinove Israilove ponižavajuće smo patnje spasili od Faraona - on je bio gord,
jedan od onih koji su u zlu svaku mjeru prevršili." Time im se Allah
smilovao i spasio ih potlačenosti i ropstva i teških ponižavajućih poslova što
im je Faraon odredio. Riječi Uzvišenog: "On je bio zbilja gord, jedan od
onih koji su u zlu svaku mjeru prevršili", znače da je Faraon bio izrazito
nadmen, obijesan, prkosan, prelazeći svaku mjeru u svojim naredbama, a krajnje
glupih ideja i samih mišljenja. Riječi Uzvišenog: "i znajući kakvi su,
između savremenika smo ih odabrali", tj. nad narodima njihovog doba,
"i neka znamenja puna očite kušnje smo im dali", tj. Mi smo im bili
podastrli očite činjenice, jasne dokaze i mudžize. U svemu tome je očit ispit
narodu koji se povodi za njima.
"A ovi, doista,
govore:"/34/ "Postoji samo naša prva smrt, mi nećemo biti
oživljeni"; /35/ "pretke naše nam dovedite, ako je istina to što
govorite!" /36/ "Da li su bolji oni ili narod Tubba' i oni prije
njega? - njih smo uništili jer su nevjernici bili."/37/
Uzvišeni Allah pobija izjave mušrika, koji ne priznaju
proživljenje i povratak; i tvrdnju da postoji život samo na ovom svijetu, nema
života poslije smrti, nema proživljenja, niti ponovnog sakupljanja. Oni za
dokaz svoje tvrdnje uzimaju svoje pretke, koji su nestali, a ne vraćaju se. Ako
je proživljenje istina, onda: "pretke naše nam dovedite, ako je istina to
što govorite!" Ovo je neosnovan argument i nedoumica. Oživljenje je,
uistinu, na Sudnjem danu, a ne na ovom svijetu. Zato Uzvišeni, prijeteći im,
opominje ih neizbježnom kaznom kao što je zadesila one čiji su postupci bili slični
njihovim; narod Tubba’, a to je narod od Sabe, koji je uništen, razbacan i
raspršen po svijetu. Govor o njima prethodio je u poglavlju Sebe’. Stoga oni
moraju uzeti pouku od naroda što je stradao, a bili su Arapi kao i oni. Riječ
Tubba’ jeste nadimak za vladara koji vlada Jemenom, kao što je Kisra, vladar
Perzije, a Kajsar vladar Bizanta. Tako je jedan Tubba’ po imenu Es’ad
ibn-Kurejb ibn-Melikerb el-Jemani, koji je primio židovstvo i pozivao narod
Jemena u židovsku vjeru, a židovstvo je tad bilo vjera Musaa, a.s., došao do
Meke, veličao Kabu i činio tavaf i darovao je skupim ukrasnim ogrtačem.
U svom je pohodu napredovao dok nije došao do Semerkanda,
gdje je učvrstio prijestolje i vlast. Vladao je ogromnim prostranstvima.
Ibn-Asakir kaže da je on upravljao Damaskom i vladao tim krajevima 326 godina.
Vlast nad Himjerom niko od njega nije imao dužu. Pomenuti Tubba’ umro je prije
dolaska Božijeg poslanika Muhammeda, s.a.v.s., na oko sedam stotina godina. Kad
je prolazio pored Medine, rekoše mu vodiči, dva učena jevreja, da je ovo grad u
koji će Hidžru činiti Allahov Poslanik, koji će živjeti pred kraj ovoga
svijeta, a zvat će se Ahmed. Tad je izrekao stihove, koje je recitovao skupini
medinelija. Ove su stihove stanovnici Medine prenosili s koljena na koljeno.
Jedan od stanovnika Medine koji je znao ove stihove bio je
Ebu-Ejjub Halid ibn-Zejd, u čijoj kući je odsjeo Allahov Poslanik, s.a.v.s.
Stih glasi: "Svjedočim da je Ahmed poslanik Allahov, porijekla časnog. Ako
me život do njega donese, bit ću poslušnik ili vezir tog čovjeka krasnog. Od
njegova srca odagnat ću svaku brigu, i svojom sabljom sasjeći njegovog
neprijatelja svakog." Ibn Ebi-Dunja navodi predanje kako je iskopan jedan
grob u gradu San’a, u vrijeme islamske vladavine, u kom su nađene dvije žene,
čija su tijela bila sačuvana. Kod glava im je nađena jedna srebrena ploča na
kojoj je pisalo zlatnim slovima: "Ovo je kabur Hujejje i Tumejse (a u
drugom predanju kaže se Hurejje i Tumadire), dvije kćerke Tubba’a, umriješe
svjedočeći: la ilahe illallah. Ne pripisujući u vjeri Njemu ništa. A tako
umiraše prije njih dobri ljudi." Prenosi Et-Teberani od Ibn-Abbasa, r.a.,
da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /116/
"Ne spominjite
ružnim riječima Tubba’ jer je islam primio." Prenosi Abdur-Rezzak od
Ebu-Hurejrea, r.a., da je rekao: "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.:
/117/ 'Nisam siguran, da li je Tubba’ bio vjerovjesnik ili nije.'" Aiša,
r.a., govorila je da se ne grdi i ne spominje ružnim riječima Tubba’, jer je to
bio dobar čovjek. On je hadž obavio za vrijeme Džurhumija i darovao Kabu
skupocjenim ogrtačem, zaklao u njenom dvorištu šest hiljada kurbana, te je
dostojanstveno pohvalio i ikram učinio, a potom se vratio u Jemen. U rivajetu
Ibn-Asakira navodi se da je riječ o Tubba’u, na koga upućuje Kur’an, koji je
uveo svoj narod u islam. Ali, pošto je umro, narod se vratio obožavanju vatre i
kipova, te ih je Allah kaznio. Uzvišeni Allah to spominje u poglavlju Sebe’.
Katade kaže da mu je napomenuto kako je Ka‘b govorio o Tubbeu: ”Osobina je
dobrog čovjeka da je Allah prekorio (ponizio) njegov narod, a ne njega.”
"Mi nismo
stvorili nebesa i Zemlju i ono što je između njih da bismo se igrali."
/38/ "Mi smo ih stvorili sa Istinom, ali većina njih ne zna."/39/
"Zbilja će Dan suda svima njima rok određeni biti", /40/ "Dan
kada bližnji neće nimalo od koristi bližnjem biti, niti će biti
pomognuti", /41/ "osim onih kojima se Allah smiluje, jer - On je,
uistinu, silan i milostiv."/42/
Ovdje Uzvišeni govori
o Svojoj pravednosti i o tome da Njegovom biću nije primjerena igra, bescilje i
zabluda. Kao što Uzvišeni veli: "Mi nismo uzalud stvorili nebesa i Zemlju
i ono što je između njih; tako misle nevjernici, pa teško nevjernicima kad budu
u vatri." /38:27/ Zatim Uzvišeni veli: "Zbilja će Dan suda svima njima
rok određeni biti." To je dan jasnog rastavljanja. To je Dan stajanja
(Sudnji dan), a riječi Uzvišenog: "svima njima rok određeni", tj. za
sve od prvog do posljednjeg čovjeka. "Danu kada bližnji neće nimalo od
koristi bližnjem biti", tj. rođak rođaka neće moći pomoći. Kao što
Uzvišeni veli: "kada bližnji neće bližnjega svoga ništa pitati."
/70:10/ Brat brata neće osloviti, iako će se oči u oči gledati. Riječi
Uzvišenog dalje glase: "i niti će biti pomognuti", tj. međusobno se
neće pomagati, niti će doći pomoć sa bilo koje strane. Zatim Uzvišeni veli:
"osim onih kojima se Allah smiluje", tj. tog dana će pomagati samo
Allahova milost, milost Uzvišenog prema Svojim robovima. "On je, uistinu,
silan i milostiv." Znači, On je u isto vrijeme Onaj Koji posjeduje silu i
snagu, ali i neograničenu milost.
"A drvo zekkum
zbilja je"/43/ "hrana grješnika", /44/ "Kao rastopina
kovine će u trbuhu vreti", /45/ "kao što voda ključala
vrije."/46/ "Ščepajte ga i usred ognja odvucite", /47/ "a
zatim mu, za kaznu, na glavu vodu koja ključa izlijevajte!" /48/
"Okušaj, ta ti si, uistinu, 'moćni' i 'poštovani'?!", /49/ "Ovo
je, zaista, ono u što ste sumnjali!"/50/
Ovim ajetima Uzvišeni
obavještava kako će biti kažnjavani nevjernici. "Drvo zekkum bit će hrana
grješniku", tj. nevjerniku. Navodi se kako se ovdje posebno misli na
Ebu-Džehla, međutim, svakako se odnosi i na druge nevjernike. Što se spomenutog
drveta tiče, kad bi samo jedna kaplja sa njega kanula na Zemlju, uništila bi
životni prostor stanovnika na njoj. Govor o ovom (koji se vezuje za Božijeg
Poslanika, s.a.v.s.) prethodio je u tefsiru poglavlja Es-Saffat pri obradi
ajeta 62. Riječi Uzvišenog: "kao rastopina kovine je.", a jedni kažu,
kao uljani talog "u trbuhu vret će, kao što voda ključala vrije",
uslijed visoke temperature i ružnog okusa. Uzvišeni veli: "Ščepajte
ga", tj. nevjernika, "i odvucite", tj. snažno ga iza leđa
zgrabite i odvucite ga "usred ognja", u sredinu grotla, "a zatim
mu, za kaznu na glavu vodu koja ključa izlijevajte!" Uistinu će melek
nevjernika udarati željeznom šipkom po glavi, te mu mozak otvoriti, zatim ga po
glavi vrućom vodom posipati.
To će se niz tijelo slijevati, a nevjernik će uslijed žesti
i crijeva iz stomaka izbaciti, visit će mu do članaka. Neka nas Uzvišeni Allah
od toga sačuva. Riječi Uzvišenog: "okušaj, ta ti si, uistinu, 'moćni' i
'poštovani'." Rekao je El-Emevi u svom djelu Megazi - prenoseći od Ikrime:
/118/ Susreo je Allahov Poslanik, s.a.v.s., Ebu-Džehla, Allah ga prokleo, i
rekao mu: "Uistinu mi je Uzvišeni Allah naredio da ti kažem: 'Teško tebi!
Teško tebi! i još jednom: Teško tebi!" /75:34-35/, zatim, kaže: Ebu-Džehl
tada smače svoj ogrtač s ruku, i uzviknu: 'Ni ti ni tvoja družina mi ništa ne
možete! Vi dobro znate da sam prvak Meke, da sam moćni i poštovani."
Uzvišeni Allah ga je usmrtio na Bedru, potcijenio ga, te izazovno ga oslovio i
objavio: "okušaj, ta ti si, uistinu, 'moćni', 'poštovani'." Ustvari,
njemu zebanije u Džehennemu govore te riječi ismijavajući ga i ponižavajući,
tj. nisi ti ni moćan ni poštovan. Zato Uzvišeni veli: "ovo je, zaista, ono
u što ste sumnjali."
"A oni koji su
se Allaha bojali, oni će na sigurnu mjestu biti", /51/ "usred bašča i
izvora", /52/ "u dibu i kadifu obučeni i jedni prema
drugima."/53/ "Eto, tako će biti i Mi ćemo ih hurijama, krupnih
očiju, ženiti."/54/ "U njima će moći, sigurno, koju hoće vrstu voća
tražiti"; /55/ "u njima, poslije one prve smrti, smrt više neće
okusiti i On će ih patnje u ognju sačuvati", /56/ "blagodat će to od
Gospodara tvoga biti; to će, zaista, biti uspjeh veliki!"/57/ "A
Kur'an smo učinili lahkim, na jeziku tvome, da bi oni pouku primili", /58/
"zato čekaj, i oni će čekati!"/59/
Nakon što Uzvišeni navodi stanja paćenika, nastavlja na to
spominjući sretnike. Zato se Kur‘an i naziva: "onaj što govori o dvojnim
suprotnostima." Uzvišeni veli: "a oni koji su se Allaha bojali",
na dunjaluku, "oni će na sigurnu mjestu biti", tj. na ahiretu u
Džennetu. Zaštićeni u njemu od smrti, progonstva, svake brige i tuge, straha,
umora, iznurenosti, šejtana i njegove spletke te ostalih izazova i nedaća.
"...usred bašča i izvora." Ovo je suprotno boravku onih tamo pod
zekumom uz piće rastopljene kovine. Uzvišeni veli: "u dibu obučeni",
a to je tanka svila u košulje i sličnu odjeću satkana. "...i kadifu",
a to je sjajni brokat uobličen u plišane ogrtače. "...i jedni prema
drugima", tj. na divanima, gdje ne sjede nikad jedan drugom leđima
okrenuti. Riječi Uzvišenog: "Eto, tako će biti, i Mi ćemo ih hurijama
krupnih očiju ženiti", tj. ovako će biti dodatno darovani, a Mi smo ih već
počastili časnim suprugama. A ove su hurije: "one koje, prije njih, čovjek
ni džin nije dodirnuo" /55:56/, "bit će kao rubin i biser"
/55:58/. "...zar nagrada za dobro učinjeno djelo može biti nešto drugo do
dobro?!" /55:60/
Riječi Uzvišenog:
"u njima će moći, sigurno, koju hoće vrstu voća tražiti", tj. kada
god zatraže, bilo koju vrstu voća, dobit će je. Bit će sigurni da je nikad
nestati ne može, ili da im može biti uskraćena. Naprotiv, bit će im donesena
kad god budu željeli. Riječi Uzvišenog: "u njima, poslije one prve smrti,
smrt više neće okusiti." To je ona smrt kojom su se oprostili od
dunjaluka. Na ahiretu u Džennetu smrt nikad okusiti neće. Navodi se u dva
Sahiha, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /119/ "Dovest će se smrt
u liku crno-bijelog ovna, postaviti između Dženneta i Džehennema, te preklati.
Tada će biti rečeno: - O stanovnici Dženneta, nastupila je vječnost, nema
smrti! O stanovnici Džehennema, nastupila je vječnost, nema smrti!"
Prenosi Abdur-Rezzak od Ebu-Hurejrea, r.a., i Ebu-Seida, r.a., koji kaže:
"Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: /120/ Bit će rečeno stanovnicima
Dženneta: 'Uistinu ćete biti zdravi i nikad onemoćati nećete, uistinu ćete
živjeti i nikad umrijeti nećete, uistinu ćete uživati i nikad se zasititi
nećete, uistinu ćete biti mladi i nikad ostariti nećete.'" Prenosi Muslim.
Prenosi EbuI-Kasim et-Teberanijj od Džabira ibn Abdullaha, r.a., koji kaže:
/121/ "Upitan je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: 'Hoće li stanovnici Dženneta
spavati?' Allahov Poslanik, s.a.v.s., odgovori: 'San je brat smrti, te
stanovnici Dženneta neće spavati.'" Riječi Uzvišenog: "i On će ih
patnje u ognju sačuvati", tj. pored ovih velikih blagodati koje uživaju
jeste i ta što ih je Allah sačuvao, spasio ih i zaklonio od patnje u ognju u
džehenemskim ponorima.
Stiglo ih je ono što su tražili, spasili su se od straha
Njegovom blagodati, čašću, plemenitošću i dobročinstvom. Zato Uzvišeni kaže:
"blagodat će to od Gospodara tvog biti, to će, zaista, biti veliki
uspjeh." Prenosi se u dva Sahiha od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je
rekao: /122/ "Vi radite dobro, budite ustrajni na pravom putu, i međusobno
se zbližavajte, ali znajte da nikoga od vas njegovo djelo neće uvesti u
Džennet." Rekoše: "Zar ni tebe, o Allahov Poslaniče?", a
Poslanik, s.a.v.s., reče: "Ni mene, osim ako me Allah Svojom milošću i
blagodati ne obdari." Riječi Uzvišenog: "a Kur'an smo učinili lahkim
na jeziku tvome, da bi oni pouku primili", tj. olakšali smo im shvatanje
Kur’ana tako što smo ga objavili u jeziku kojim govoriš, a to je jezik tvog
naroda. A to je najrazgovjetniji, najviđeniji, najljepši i najlakši jezik,
sasvim jasan, znakovit i veličanstven. "...da bi oni pouku primili",
tj. kako bi ga razumjeli i po njemu radili. Međutim, i pored ove jasnoće i
veličine, bilo je ljudi koji ne htjedoše vjerovati, nego suprotno učiniše i
zainatiše se.
Stoga Uzvišeni reče Svom Poslaniku, s.a.v.s., olakšavajući
mu položaj, obećavajući mu Svoju pomoć, jemčeći kaznu onom ko Ga lažnim bude
smatrao: "zato čekaj", tj. budi pripravan, "i oni će
čekati!", tj. vidjet će oni ko će biti potpomognut, ko odlikovan i čija će
riječ na oba svijeta biti gornja. Sve je ovo, o Muhammede, tebi, tvojoj braći,
vjerovjesnicima i poslanicima, kao i vjernicima koji su vas slijedili. Kao što
Uzvišeni kaže: "Mi ćemo, doista, pomoći poslanike Naše i vjernike u životu
na ovom svijetu, a i na Dan kad se dignu svjedoci, na Dan kad krivcima
pravdanja njihova neće od koristi biti, njih će prokletstvo i najgore
prebivalište čekati." /40:51-52/
Tefsir Ibn Kesir