"Ha-mim."/1/
"Objavljivanje Knjige od Allaha je Silnog, Mudrog!"/2/ "Na
nebesima i na Zemlji, zaista, postoje dokazi za one koji vjeruju:"/3/
"i stvaranje vas i životinja koje je razasuo, dokazi su za ljude koji su
čvrsto uvjereni"; /4/ "i smjena noći i dana, i opskrba (kiša) koju
Allah s neba spušta da pomoću nje zemlju, nakon mrtvila njezina, oživi i promjena
vjetrova - dokazi su za ljude koji imaju pameti."/5/
Uzvišeni upućuje Svoja stvorenja na razmišljanje o Njegovim
dokazima i blagodatima. O Njegovoj veličanstvenoj moći kojom je stvorio nebesa
i Zemlju, sve i svakog na njima, od različitih stvorenja. Svakojakih vrsta na nebesima,
nebeskim katovima i u Zemlji, kopnu, moru, zraku i u onom što je između nebesa
i Zemlje. O smjeni noći i dana, o kiši koju iz oblaka spušta, i kojom Zemlju iz
mrtvila oživljava. O tome kako svakovrsne vjetrove šalje da kišu tjeraju. I o
tome kako se plodovi oplođavaju i kako se živa bića hrane. Te kako ih ima
jalovih, koji ne mogu plod dati. Sve su to dokazi i upute koje kod vjernika
jačaju iman - vjeru i pouzdanje, a u njihovim umovima povećavaju mogućnost
poimanja svojstava Uzvišenog Allaha, te Njegove spoznaje, neka je On slavljen.
Tako se pojačava ljubav i poslušnost, zadovoljstvo i potpuna predanost,
Njegovoj uzvišenoj veličini i usvajaju pravila ponašanja koje treba da
posjeduje vjernik, kako bi kao rob Allahov, srca ispunjenog predanošću, vjerom
i dobročinstvom, bio u blizini svoga Gospodara.
"To su Allahovi
dokazi koje ti kao istinu navodimo, pa u koje će, ako ne u Allahove riječi i
dokaze Njegove, oni vjerovati?"/6/ "Teško svakom lašcu, velikom
grješniku!"/7/ "On čuje Allahove ajete kad mu se uče, zatim ustraje
(u nevjerovanju), oholit će se kao da ih ni čuo nije - njemu patnju
neizdržljivu navijesti." /8/ "A kad sazna za neke Naše ajete, on im
se ruga. Takve ponižavajuća patnja čeka." /9/ "Pred njima je
Džehennem, i ni od kakve koristi im neće biti ono što su stekli, ni oni koje
su, pored Allaha, za zaštitnike uzeli, i njih čeka muka golema." /10/
"Ovo je (Kur‘an) Uputa, a one koji ne vjeruju u dokaze Gospodara svoga
čeka bolna, najveća kazna."/11/
Kaže Uzvišeni: "To su Allahovi dokazi", tj. misli
se na Kur‘an, koji posjeduje dokaze i svjedočenja.."..koje ti kao istinu
navodimo." Ono što je mimo njega zabluda je. "...pa u koje će, ako ne
u Allahove riječi i dokaze Njegove, oni vjerovati", tj. ako neće povodeći
se za njima njih vjerovati. Zatim Uzvišeni veli: "Teško svakom lašcu,
velikom grješniku", tj. lašcu u govoru, grješniku djelima i srcem,
nevjerniku u Allahove znakove. Te zato Uzvišeni kaže: "On čuje Allahove
ajete kad mu se uče." Glagol znači ovdje, tj. "kad mu se uče."
" ...zatim ustraje", inadeći se u svom nevjerovanju. "Kao da ih
ni čuo nije - njemu patnju neizdrživu navijesti", tj. obavijesti ga da mu
pripada bolna kazna na Sudnjem danu. "A kad sazna za neke Naše ajete, on
im se ruga", tj. on ne povjeruje u njih već ih stane ismijavati.
"Takve ponižavajuća patnja čeka." To je rezultat toga što se on
poigravao sa Allahovim dokazima, i sa njima se ismijavao. Prenosi Muslim u
svome Sahihu od Ibn- Omera, r.a., koji kaže: /123/
“Allahov Poslanik,
s.a.v.s., zabranio je da se, putujući u neprijateljsku zemlju, nosi Kur‘an iz
bojazni da ne bi pao u neprijateljske ruke.” Potom Uzvišeni objašnjava
spomenutu patnju riječima: "Pred njima je Džehennem", znači: svi koji
budu imali njihove osobine dospjet će u Džehennem. "...i ni od kakve
koristi im neće biti ono što su stekli." Ama baš ništa od imetka njihovog
ili potomaka njihovih, neće im moći biti od koristi. "...ni oni koje su,
pored Allaha, za zaštitnike uzeli", tj. sva božanstva koja su mimo Allaha
obožavali neće im ništa moći pomoći. "...njih čeka kazna golema."
Zatim Uzvišeni veli: "Ovo je Uputa", "a one koji ne vjeruju u
dokaze Gospodara svoga čeka bolna, najveća kazna", bolna i neprolazna, a
Allah najbolje zna.
"Allah je Onaj
Koji vam je potčinio more da bi lađe, odredbom Njegovom, po njemu plovile, da
biste mogli tražiti blagodati Njegove i da biste bili zahvalni./12/ "I
potčinio vam je ono što je na nebesima i na Zemlji , sve je od Njega! To su,
zaista, znaci za ljude koji razmišljaju." /13/ Reci vjernicima da oproste
onima koji se ne boje Allahove kazne da bi nagradio ljude za ono što su
radili."/14/ "Onaj koji čini dobro - sebi ga čini, a onaj koji radi
zlo - radi protiv sebe, a na kraju ćete se Gospodaru svome vratiti."/15/
Među blagodatima koje je Allah podario Svojim robovima jeste
i to što im je, od koristi, na moru potčinio. "...da bi lađe, odredbom
Njegovom, morem plovile." To su brodovi i prijevozna sredstva na moru,
koja plove uz Allahovo dopuštenje. "...da biste mogli tražiti blagodati
Njegove", tj. trgujući i na drugi način zaradu stičući. "...i da
biste bili zahvalni." Na tome što velike koristi steknete, koje vam morem
doplove iz dalekih krajeva. "I potčinio vam je ono što je na nebesima i na
Zemlji." I zvijezde, i brda, i mora, i rijeke, i sve od čega koristi
imate, sve je od Njegove dobrote. Zato Uzvišeni kaže: "sve je od Njega",
Jednog i Jedinog, Kome niko ravan nije, i Kome se ništa od toga ne može
suprotstaviti. "To su, zaista, znaci za ljude koji razmišljaju."
Riječi Uzvišenog: "Reci vjernicima da oproste onima koji se ne boje
Allahove kazne", tj. da oproste nevjernicima, kojima je data Knjiga i
mušricima. Neka im praštaju i neka podnose uvrede koje im nanose.
Ovo je bila praksa u početku islama, kako bi se njihova srca
pridobila. Ali, pošto oni ustrajaše u svom inadu, Allah je propisao
suprotstavljanje i borbu (džihad), "da bi nagradio ljude za ono što su
radili", to znači: ako su vjernici oprostili nevjernicima na ovom svijetu,
Allah će ih kazniti na drugom svijetu. Zato Uzvišeni kaže: "Onaj ko čini
dobro - sebi ga čini, a onaj ko čini zlo - protiv sebe čini, a na kraju ćete se
Gospodaru svome vratiti." Njemu ćete ponovno doći, naša će djela Njemu
biti predočena, pa će vas za njih nagraditi dobrim ili zlim. A Allah najbolje
zna.
"Sinovima smo
Israilovim Knjigu i vlast, i vjerovjesništvo dali, i iz ljepota ih opskrbili, i
na svjetove ih odlikovali! I iznad naroda ih uzdigli", /16/ "i jasne
smo im dokaze o vjeri dali, a oni su se podvojili baš onda kad su do saznanja
došli, i to zbog neprijateljstva i međusobne zavisti. Gospodar tvoj će im na
Sudnjem danu sigurno presuditi u onome oko čega su se razišli."/17/
"A tebi smo poslije odredili da u vjeri ideš pravcem određenim, zato ga
slijedi i ne povodi se za strastima onih koji ne znaju", /18/ "oni
te, zbilja, od Allaha nimalo odbraniti ne mogu! Nevjernici jedni druge štite, a
Allah štiti one koji Ga se boje i grijeha klone."/19/ "Ovaj Kur‘an
putokaz je ljudima, i uputa i milost onima koji čvrsto vjeruju."/20/
Uzvišeni spominje
blagodati sinovima Israilovim, kao što su: objavljivanje Knjige, slanje
poslanika, i vlast koju im je podario. Zato Uzvišeni veli: "Sinovima smo
Israilovim Knjigu i vlast, i vjerovjesništvo dali, i iz ljepota ih
opskrbili", tj. raznim jelima, pićima, odjećom i stanovima. "...i nad
svjetove ih odlikovali!", tj. u njihovom vremenu, "i jasne smo im
dokaze o vjeri dali", tj. nepobitne im dokaze iznijeli. Potom se oni
raziđoše, čineći jedni drugima nepravdu. "Gospodar će im tvoj na Sudnjem
danu sigurno presuditi u onome oko čega su se razišli."
On će rasčistiti između njih Svojom pravednom odredbom. Ovim
se upozorava ovaj ummet da ne slijedi njihov pravac, zato Uzvišeni kaže:
"A tebi smo poslije odredili da u vjeru ideš pravcem određenim, zato ga
slijedi i ne povodi se za strastima onih koji ne znaju. Oni te zbilja od Allaha
nimalo ne mogu odbraniti, nevjernici jedni druge štite", tj. slijedi ono
što ti se objavljuje, i okreni se od mušrika, jer te oni neće moći zaštititi,
niti mogu jedan drugog zaštititi. Oni samo sebi sve veću i veću štetu čine,
neprestano se nište i upropaštavaju. "...a Allah štiti one koji Ga se boje
i grijeha klone." Dok nevjernici nemaju zaštitnika, osim svojih taguta,
koji ih sa svjetla u tamu odvode. Zatim Uzvišeni veli: "Ovaj Kur‘an
putokaz je ljudima." "...i Uputa i milost onima koji čvrsto
vjeruju."
"Misle li oni
koji čine zla djela da ćemo s njima postupiti jednako kao sa onima koji vjeruju
i dobra djela čine, da će im život i smrt biti isti? Kako loše
rasuđuju!"/21/ "A Allah je nebesa i Zemlju s Istinom stvorio i zato
da bi svaka osoba bila nagrađena (ili kažnjena) prema onome što je zaradila, i
njima se neće učiniti nepravda."/22/ " [ta misliš o onome koji je
svoju strast za boga svoga uzeo, onoga koga je Allah, a On zna, u zabludi
ostavio, i sluh njegov, i srce njegovo zapečatio, a pred oči njegove koprenu
stavio? Ko će mu, ako neće Allah, na Pravi put uputiti? Zašto se ne
opomenete?"/23/
Veli Uzvišeni:
"misle li oni koji čine zla djela", tj. uradili ih i stekli, "da
ćemo sa njima postupati jednako kao sa onima koji vjeruju i dobra djela čine,
da će im život i smrt biti isti?", tj. da ćemo ih izjednačiti (vjernike i
nevjernike) na oba svijeta. "Kako loše rasuđuju!" Oni o Nama imaju
pogrešno mišljenje. Daleko je od Nas da izjednačimo čestite ljude i grješnike
na dva svijeta! Muhammed ibn Ishak u svome djelu Es-Sira navodi da su našli
napisano na jednom kamenu koji je ostatak temelja Kabe: "Radite zlo, a
priželjkujete dobro - to može biti, ali kad na trnu rodi grožđe!" Uzvišeni
kaže: "A Allah je nebesa i Zemlju s Istinom stvorio", uravnoteženo,
pravedno. "...i zato da bi svaka osoba bila nagrađena (ili kažnjena) prema
onome šta je zaradila, i njima se neće učiniti nepravda."
Zatim Uzvišeni veli: "Sta misliš o onome koji je svoju
strast za boga svoga uzeo", tj. onaj koji se povodi i što god smatra da je
dobro to radi, a što god smatra lošim to ostavi. Riječi Uzvišenog: "onoga
koga je Allah, a On zna, u zabludi ostavio", tj. zato što je on znao da
posao koji čini zaslužuje od Allaha kaznu, a on ga i pored toga radio. Nagrada
će biti prema zasluzi. Allah ga je u zabludi ostavio, za kaznu što je svjesno
griješio. "...i sluh njegov i srce njegovo zapečatio, a pred oči njegove
koprenu stavio?", te on ne čuje ono što mu koristi, ne spoznaje ništa što
bi ga pravim putem vodilo, niti vidi kakav dokaz koji bi mu osvijetlio pravac.
Zato Uzvišeni veli: "ko će ga, ako neće Allah, na Pravi put uputiti? Zašto
se ne opomenete?" Kao što Uzvišeni veli: "Koga Allah u zabludu stavi,
niko ga ne može na pravi put uputiti! On će ih ostaviti da u nevjerstvu svome
lutaju." /7:186/
"I oni vele:
'Postoji samo život naš zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme
uništi.' A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagađaju."/24/ "A
kad im se Naši ajeti jasni kazuju, drugog dokaza nemaju, osim što kažu: 'Pretke
naše u život povratite, ako je istina to što govorite.'"/25/ "Reci:
'Allah vam daje život, zatim će učiniti da poumirete, a poslije će vas na
Sudnjem danu sabrati, u to nema nikakve sumnje, ali većina ljudi ne
zna.'"/26/
Uzvišeni obavještava o stavu "dehrija" i njihovih
istomišljenika među arapskim mušricima, koji niječu proživljenje. "Postoji
samo život naš zemaljski, živimo i umiremo." Postoji samo ovozemaljski
život, jedni narodi izumiru, a drugi ih smjenjuju. Nema proživljenja i nema
Sudnjeg dana. Ovo je stav arapskih mušrika koji su nijekali budući svijet, i
filozofija materijalista (dehrijja) koji niječu postojanje Tvorca. Sve su
podređivali razumu, a objave su smatrali lažnim. Zato su govorili: "jedino
nas vrijeme uništi." Uzvišeni kaže: "a oni o tome baš ništa ne znaju,
oni samo nagađaju." To su njihove prazne misli i puste želje. U hadisu
koji prenose dvojica vlasnika Sahiha, Ebu-Davud i En-Nesaijj, od Ebu-Hurejrea,
r.a. koji kaže: "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: /124/ Kaže Uzvišeni
Allah: 'Uznemirava Me sin Ademov kad proklinje vrijeme, a vrijeme - to sam Ja.
U Mojoj ruci je odredba, Ja okrećem i noć i dan.'" A u drugom se rivajetu
kaže: /125/
"Nemojte grditi
vrijeme, uistinu, Uzvišeni je Allah vrijeme." Kažu Šafija, Ebu-Davud i
ostali imami, komentirajući riječi Allahovog Poslanika, s.a.v.s.: "Nemojte
grditi vrijeme, uistinu, Uzvišeni je Allah vrijeme." - Arapi su u
džahilijjetu kad bi ih snašla teška situacija, nevolja ili bijeda govorili:
"Vrijeme nas je razočaralo." Proglašavali su vrijeme krivcem, te su
ga grdili. A, uistinu, izvor toga je Allah. Prema tome, okrivljujući vrijeme,
oni okrivljuju Uzvišenog Allaha. Zato je Allah zabranio da se okrivljuje
vrijeme u ovom smislu. Jer, prema tome zbog čega oni vrijeme okrivljuju - jasno
se zaključuje da je Allah to vrijeme, te oni vremenu, umjesto Allahu, pripisuju
dotična djela. Ovo je najljepše što je kazano u komentaru navedenog hadisa, što
želimo istaći. A Allah najbolje zna. A nisu u pravu Ibn-Hazm i ostali zahirijje
kada, imajući u vidu ovaj hadis, svrstavaju riječ "Ed-Dehr" među
Allahova lijepa imena!!! Riječi Uzvišenog: "A kad im se Naši ajeti jasni
kazuju", tj. kada im se dokaz navede i istina jasno pokaže, da je Allah
moćan povratiti tijela nakon što nestanu i potpuno se u prašinu rasprsnu.
"...drugog dokaza nemaju, osim što kažu: 'Pretke naše u život povratite,
ako je istina to što govorite. Oživite ih, ako je istina to što kažete.'"
Uzvišeni Allah veli: "Reci: 'Allah vam daje život, zatim će učiniti da
poumirete.'" Kao što to sami vidite, On vas iz ničeg daje.
Kao što Uzvišeni kaže: "Kako možete da ne vjerujete u
Allaha, vi koji ste bili ništa, pa vam je On život dao. On će zatim učiniti da
pomrete, a poslije će vas oživiti." /2:28/ Onaj ko je moćan da nešto prvi
put sačini, moćan je to i ponoviti, jednostavnije i lakše. Kao što Uzvišeni
veli: "On je Taj Koji iz ničega stvara, i On će to ponovno učiniti. To je
Njemu lahko." /30:27/ Zatim Uzvišeni kaže: "...a poslije će vas na
Sudnjem danu sabrati, u to nema nikakve sumnje." "...ali većina ljudi
ne zna", te zato niječu život nakon smrti, i negiraju proživljenje tijela.
A Uzvišeni Allah kaže: "Oni misle da se dogoditi neće, a Mi znamo da
sigurno hoće." /70:607/
"Allahova je
vlast na nebesima i na Zemlji! A na dan kad nastupi Čas (oživljenja), toga dana
oni koji su laži slijedili bit će izgubljeni."/27/ "I vidjet ćeš sve
ummete kako kleče; svaki ummet bit će pozvan prema svojoj Knjizi: 'Danas ćete
biti nagrađeni ili kažnjeni prema tome kako ste postupali!'"/28/ "Ova
Knjiga Naša o vama će samo istinu reći, jer smo naredili da se zapiše sve što
ste radili."/29/
Obavještava Uzvišeni da je On vladar nebesa i Zemlje, i
presuditelj na njima ovoga i budućeg svijeta, zato Uzvišeni veli: "A na
dan kad nastupi čas (oživljavanja)", Sudnji dan, "toga dana oni koji
su laži slijedili bit će izgubljeni." To su oni koji ne vjeruju u jasne
ajete što ih je Allah objavljivao Svojim poslanicima. Riječi Uzvišenog: "I
vidjet ćeš sve ummete kako kleče", tj. na koljenima, od užasa i straha.
Priča se da će to biti kada se ljudima ukaže Džehennem kako plamti: Svi će
ljudi pasti u klečeći položaj. Čak će i Ibrahim, a.s., reći: "Moja duša,
moja duša, moja duša. Danas Te samo za svoju dušu molim." A Isa, a.s.,
rećiće: "Danas Te samo za svoju dušu molim, ne molim Te ni za Merjemu, koja
me je rodila." Uzvišeni veli: "svaki narod bit će pozvan prema svojoj
knjizi", tj. prema knjizi njegovih djela. Kao što Uzvišeni veli: "i
Knjiga će se postaviti, vjerovjesnici i svjedoci će se dovesti." /39:69/
Zato Uzvišeni veli: "Danas ćete biti nagrađeni ili kažnjeni prema tome
kako ste postupali." Bit ćete nagrađivani prema djelima dobrim ili lošim.
Kao što Uzvišeni veli: "Toga dana čovjek će o onome što je pripremio, a
što propustio obaviješten biti." /85:13/ "Ova Knjiga Naša o vama će
samo istinu reći." Ona će pokazati sva vaša djela, bez dodatka ili
uzuzetka. Kao što Uzvišeni veli: "Kakva je ovo knjiga, ni mali ni veliki
grijeh nije propustila, sve je nabrojala!" /18:49/ Riječi Uzvišenog:
"jer smo naredili da se zapiše sve što ste radili", tj. Vjernim je
pisarima naređeno da sve vaše postupke zabilježe.
"One koji su
vjerovali i dobra djela činili, Gospodar njihov će ih u milost Svoju uvesti. To
će biti uspjeh očiti!"/30/ "A onima koji nisu vjerovali: 'Zar vam
ajeti Moji nisu kazivani, ali vi ste se oholili i narod nevjernički
postali?'"/31/ "Kad se govorilo: 'Allahovo je obećanje, zaista,
istina! I u Čas (oživljenja) nema nimalo sumnje - vi ste govorili: 'Mi ne znamo
šta je Čas oživljenja, mi samo zamišljamo, mi nismo uvjereni'"; /32/
"i ukazat će im se gnusna djela njihova, i sa svih će ih strana skoliti
ono čemu su se rugali", /33/ "i reći će se: 'Danas ćemo mi vas
zaboraviti kao što ste i vi susret ovog vašeg Dana zaboravili, vatra će vam
prebivalište biti i niko vam neće moći pomoći'", /34/ "zato što ste
se Allahovim riječima rugali i što vas je život na Zemlji bio obmanuo. Pa danas
iz Vatre neće biti izvedeni i niti će se od njih tražiti da odobrovolje
Allaha."/35/ "Pa, neka je hvaljen Allah, Gospodar nebesa i Gospodar
Zemlje, Gospodar svih svjetova!" /36/ "Njemu pripada veličanstvenost
na nebesima i na Zemlji, On je Silni i Mudri!" /37/
Obavještava Uzvišeni o presudi Svojim stvorenjima na Sudnjem
danu i kaže: "one koji su vjerovali i dobra djela činili", to su oni
što su srcem vjerovali i dobra djela u praksu sprovodili shodno propisima...
"Gospodar njihov će ih u Svoju Milost (Džennet) uvesti." Pod milošću
se misli na Džennet kao što se navodi u sahih hadisu: /126/ Da je Uzvišeni
Allah rekao Džennetu: "Ti si Moja milost, milost tobom dajem kome
hoću" "To će biti uspjeh očiti", tj. potpuno određen i jasan.
Zatim Uzvišeni veli: "A onima koji nisu vjerovali; zar vam ajeti Moji nisu
kazivani, ali vi ste se oholili." Ovo će biti govor prijekora i pogrde.
"...i narod nevjernički postali", djelima potvrđujući laž što je u
vašim srcima. "Kada se govorilo: 'Allahovo je obećanje, zaista, istina!' I
u čas (oživljenja) nema nimalo sumnje." Kada su vam vjernici to govorili,
"vi ste uzvraćali: 'Mi ne znamo šta je čas (oživljenja)'", tj. to nam
nije poznato. "...mi samo zamišljamo", tj. pretpostavljamo i nagađamo
da bi se to moglo dogoditi. "...mi nismo uvjereni", nemamo istinskog
uvjeravanja. Riječi Uzvišenog: "i ukazat će im se gnusna djela
njihova", tj. vidjet će kaznu što su je ružnim djelima svojim zaslužili,
"i sa svih će ih strana skoliti", tj. okružit će ih. "...ono
čemu su se rugali", tj. patnji i mučenju. "...i reći će se: 'Danas
ćemo Mi vas zaboraviti.'" Postupat ćemo s vama tako što ćemo vas ostaviti
u vatri i zaboraviti, "kao što ste i vi susret ovog vašeg Dana zaboravili."
Djelima se niste pripremali za njega, jer u njega niste
vjerovali. "...vatra će vam prebivalište biti i niko vam neće moći
pomoći." Potvrđeno je u sahih hadisu: /127/ Da će Uzvišeni Allah reći
pojedinim robovima na Sudnjem danu: "Zar ti nisam dao da se oženiš, zar te
nisam počastio, zar ti nisam potčinio konje i deve, zar ti nisam dao da vladaš
i da dobro živiš?" Reći će rob: "Svakako, Gospodaru." A Allah će
upitati: "Jesi li mislio da ćeš Me sresti?" "Nisam", reći
će čovjek. Pa će Allah reći: "E pa, zato, danas ću Ja tebe zaboraviti, kao
što si ti Mene bio zaboravio." Riječi Uzvišenog: "zato što ste se
Allahovim riječima rugali", Mi smo vas nagradili ovom plaćom, zato što ste
vi Allahove dokaze uzimali na podsmijeh i izrugivanje. "i što vas je život
na Zemlji bio obmanuo", prevario vas je, pa ste se uživanjima na njemu
predali, i evo sad dospjeli među gubitnike. Zato Allah kaže: "Pa, danas iz
Vatre neće biti izvedeni", tj. iz vatre, "niti će se od njih tražiti
da odobrovolje Allaha", tj. neće odgovarati za grijehe pojedinačno, nego
će bez računa biti kažnjavani, kao što će skupina vjernika ući u Džennet bez
polaganja računa i bez kažnjavanja.
Nakon što se navodi presuda Uzvišenog nad vjernicima, i
nevjernicima, Uzvišeni kaže: "Pa neka je hvaljen Allah, Gospodar nebesa i
Gospodar Zemlje", tj. apsolutni Vladar njihov i svega što je na njima,
zato Allah kaže: "Gospodar svih svjetova", zatim Uzvišeni veli:
"Njemu pripada veličanstvenost na nebesima i na Zemlji", tj. On je
veličanstven, hvale dostojan, sve je Njemu pokorno, sve od Njega zavisi. A u
sahih hadisu stoji: /128/ Uzvišeni Allah kaže: "Veličanstvenost je Moja
jedna odjeća, Svemoć je moja druga odjeća, ko želi da Me bilo koje odjeće Moje
liši, nastanit ću ga u Mojoj vatri." Prenosi Muslim. A riječi Uzvišenog:
"On je Silni", tj. Onaj Koji nema suparnika i suprotstavljenog.
"...i Mudri!" u Njegovom govoru, postupcima Njegovim, zakonu Njegovom
i Uzvišenoj Moći Njegovoj.
Tefsir Ibn Kesir