"Allah će
poništiti djela onih koji ne vjeruju i od puta Njegova
odvraćaju."/1/"A onima koji vjeruju i dobra djela čine i vjeruju u
ono što se objavljuje Muhammedu, a to je Istina od Gospodara njihova, On će
preko hrđavih postupaka njihovih prijeći i prilike će njihove
poboljšati."/2/" Zato što nevjernici slijede neistinu, a vjernici
slijede Istinu od Gospodara svoga. Tako Allah navodi zbog ljudi primjere
njihove."/3/
Allah Uzvišeni kaže:
"oni koji ne vjeruju" u Allahove znakove "i odvraćaju"
druge ljude "od Allahovog puta, Allah će poništiti njihova djela",
tj. upropastit će ih, kao što Uzvišeni veli: "i Mi ćemo pristupiti djelima
njihovim koja su učinili, u prah i pepeo ih pretvorili." /25:23/ Potom
Uzvišeni kaže: "A onima koji vjeruju i dobra djela čine", tj. onima
koji srcem Allaha vjerovaše i djelima svojim potvrdiše pokornost Njegovom
propisu; tajno i javno "...i vjeruju u ono što se objavljuje Muhammedu."
Ovdje se posebno - objavljeno Muhammedu - vezuje za općenito - vjerovanje i
činjenje dobrih djela, kojim se dokazuje da je vjerovanje u posljednjeg
Poslanika, nakon što se pojavio, s.a.v.s., uvjet ispravnog vjerovanja. "a
to je istina od Gospodara njihova." Ovo je umetnuta rečenica, odraz
ljepote stila u Allahovom govoru. Zato Uzvišeni Allah kaže: "On će preko
hrđavih postupaka njihovih prijeći i prilike će njihove poboljšati", tj.
njihova stanja. U hadisu u kom se precizira oslovljavanje onoga koji kihne
pominje se dova: /143/ "Allah vas uputio i stanje vaše popravio."
Zatim Uzvišeni kaže: "zato što nevjernici slijede neistinu", tj. Mi
ćemo postupke nevjernika uništiti iz razloga što su, imajući pravo izbora
između zablude i istine, izabrali zabludu. "A vjernici slijede Istinu od
Gospodara svoga. Tako Allah navodi zbog ljudi primjere njihove", tj.
njihove poslove osvjetljava i precizira ishode njihovih djela. A Allah najbolje
zna
Kada se u borbi s
nevjernicima sretnete, po šijama ih udarajte sve dok ih ne oslabite, a onda im
pritegnite sveze, i poslije, ili ih velikodušno sužanjstva oslobodite, ili
otkupninu zahtijevajte, sve dok borba ne prestane. Tako učinite! Da Allah hoće,
On bi im se osvetio, ali On vas želi iskušati jedne pomoću drugih. On neće
poništiti djela onih koji na Allahovu putu poginu", /4/" i On će ih,
sigurno, uputiti i prilike njihove poboljšati", /5/ "i u Džennet ih
uvesti, o kome ih je već upoznao. "/6/ "O vjernici, ako Allaha
pomognete, i On će vama pomoći i korake vaše učvrstiti."/7/ "A onima
koji ne vjeruju - propast njima! On neće djela njihova
prihvatiti."/8/" Zato jer oni mrze ono što Allah objavljuje, i On će
djela njihova poništiti."/9/
Ukazuje Allah, dž.š., vjernicima na oslonac njihov u
ratovima sa mušricima - nevjernicima: "Kada se u borbi s nevjernicima
sretnete, po šijama ih udarajte", tj. žestoko ih sabljama pokosite,
"sve dok ih ne oslabite", tj. dok ih ubijanjem ne potučete.
"...a onda im pritegnite sveze ", tj. sveze zarobljenika koje
zarobite "i poslije, ili ih velikodušno sužanjstva oslobodite, ili
otkupninu zahtijevajte, sve dok borba ne prestane", tj. imate pravo izbora
poslije završetka rata i prestanka borbe osloboditi zarobljene bez nadoknade
ili uzeti otkupninu i to im postaviti kao uvjet. Očito je da je ovaj ajet
objavljen nakon Bitke na Bedru, pošto je Allah Uzvišeni prekorio vjernike, zato
što su mnoge mušrike zarobili, a malo ih ubili, kako bi imali što više za
otkupninu. "Vjerovjesniku nije dopušteno držati sužnje dok ne izvojuje
pobjedu na zemlji; vi želite prolazna dobra ovoga svijeta, a Allah želi onaj
svijet. -Allah je silan i mudar. Da nije ranije Allahove odredbe, snašla bi vas
patnja velika zbog onoga što ste uzeli." /7:67,68/
Neki mufesiri kažu da je ajet: "ili ih velikodušno
sužanjstva oslobodite, ili otkupninu zahtijevajte", derogiran sa riječima
Uzvišenog: "Kada prođu sveti mjeseci, onda ubijte mnogobošce gdje god ih
nađete." /9:5/ Ovo mišljenje zastupaju Ibn-Abbas, Katade, Ed-Dahhak i
Es-Suddi, dok ostala većina učenjaka stoji na stanovištu da ovaj ajat nije
derogiran, te jedni kažu: "Imam ima pravo izbora i to između dvije
mogućnosti: velikodušno osloboditi zarobljene ili osloboditi ih uz nadoknađenu
otkupninu, a ubistvo nije dozvoljeno." Dok drugi tvrde da imam ima pravo
narediti da se zarobljeni i ubiju. Ovi drugi za dokaz uzimaju hadis: /144/
"Allahov Vjerovjesnik, s.a.v.s., dao je pogubiti En-Nadra ibn el-Harisa i
Ukbu ibn Ebi-Muajta, koji su bili zarobljenici Bedra." Kao i hadis: /145/
"Rekao je Sumameh ibn Esal Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., kada ga je
upitao: 'Šta misliš o Sumameh?' 'Ako ubiješ, ubio si čovjeka koji je prolijevao
krv, a ako oprostiš, opraštaš zahvalniku; ako želiš materijalnu vrijednost,
traži, dat će ti što želiš.'" Šafija, r.a., komentirajući ovaj hadis,
kaže: "Imam ima pravo u vezi sa zatvorenicima postupiti na više načina i
to: ubistvo, oslobođenje, uzeti otkupninu ili učiniti ga robom." Ova je
problematika temeljito razmatrana u djelima šerijatskog prava. "Sve dok
borba ne prestane." Mudžahid kaže: "Sve do silaska Isaa, sina
Merjeminog, a.s." Vjerovatno je ovu svoju tvrdnju potkrijepio riječima,
s.a.v.s.: /146/ "Skupina moga ummeta bit će na istini, sve dok se
posljednji među njima ne bude borio protiv Dedždžala. Prenosi Imam Ahmed od
Džubeira ibn Neufeira: /147/
"Da ih je
obavijestio Selema ibn Nufejl, da je došao do Poslanika, s.a.v.s., pa mu je on
rekao: 'Ja sam pustio konje i odložio oružje, rat je stao. Ja rekoh: nema više
borbe!', na to mu je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: 'Upravo sad je došlo
vrijeme boja. Odabrana skupina moga ummeta će biti dominantna nad ljudima.
Allah će narode u zabludi ostavljati, a moj ummet će se protiv njih boriti. Mom
ummetu će oni biti izvor opskrbe, dok se ne ispuni Allahova volja. Središte
domovine vjernika bit će u Šamu, a sa konjima bit će (dolaziti) dobro do
Sudnjeg dana.'" Ovako prenosi En-Nesai u dva rivajeta od Džubeira ibn
Nufeira, a on od Seleme ibn Nufejla. Ovo daje potporu mišljenju da nema
derogacije, i kao da je propis (hukm) određen dok traje rat sve dok ratova bude
bilo. Allah Uzvišeni kaže: "Tako učinite! Da Allah hoće, njih bi
savladao", tj. On bi se osvetio i nevjernike kaznio. "...ali On vas
želi iskušati jedne pomoću drugih." Propisujući vam džihad On vas želi
ispitati. Kao što Uzvišeni veli: "Zar vi mislite da ćete ući u Džennet, a
da Allah ne zna one od vas koji se bore, i one koji su izdržljivi."
/3:142/
U svakom ratu izgine
mnogo vjernika, zato Uzvišeni veli: "On neće poništiti djela onih koji na
Allahovom putu poginu", tj. njihova dobra djela neće prestati, Allah će
dati da se ona množe i rastu. Nekima će korist od njihovih dobrih djela stizati
za sve vrijeme boravka u Berzahu. Prenosi Ahmed od Kajsa el-Džezemije - čovjeka
koji je imao čast druženja (da bude ashab) -da je rekao: "Rekao je Allahov
Poslanik, s.a.v.s.: /148/ 'Šehidu će biti uručeno šest odlikovanja; sa prvom
kapi krvi oprostit će mu se svaki grijeh, vidjet će svoje mjesto u Džennetu,
oženit će se hurijama, bit će lišen straha Kijametskog dana, bit će lišen
kaburskog azaba i okitit će se ukrasom imana." U Muslimovom Sahihu od
Abdullaha ibn Amra i Ebu-Katadea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., rekao: /149/ "Šehidu će biti oprošteno sve osim duga."
Prenosi Ebu ed-Derda’, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /15/
"Šehid će biti zagovornik za sedamdeset svojih bližnjih." Allah
Uzvišeni kaže: "i On će ih, sigurno uputiti", tj. ka Džennetu,
"i prilike njihove poboljšati", "i u Džennet ih uvesti, o kome
ih je već upoznao", tj. u Džennet o kojem ih je upoznao, prema kojem ih je
uputio. Prenosi El-Buhari od Ebu-Seida el-Hudrija, r.a., da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., rekao: /151/
"Kada se
vjernici oslobode Vatre, bit će zaustavljeni pred mostom između Dženneta i
Džehennema, da uklo-ne sa sebe sve tragove grijeha što su ih sa dunjaluka
ponijeli. I kad budu potpuno očišćeni, dozvolit će im se ulazak u Džennet. A
tako mi Onoga u Čijoj je ruci moja duša, kad vjernik u Džennet uđe, prije će
pronaći svoj boravak tamo nego što bi ga pronašao na dunjaluku." Allah
Uzvišeni veli: "O vjernici, ako Allaha pomognete, i On će vama pomoći i
korake vaše učvrstiti." Kao što Uzvišeni veli: "A Allah će sigurno
pomoći one koji vjeru Njegovu pomažu." /22:40/ Uistinu, nagrada odgovara
djelima. Zato Uzvišeni kaže: "i korake vaše učvrstiti." U kontekstu
ovoga u hadisu se veli: /152/ "Ko vladaru dostavi potrebu onoga ko je sam
dostaviti ne može, Allah će učvrstiti njegove noge na Siratu - na Sudnjem
danu." Zatim Uzvišeni veli: "a onima koji ne vjeruju - propast
njima!", tj. potpuno suprotno davanju stabilnosti vjernicima koji Allaha i
Njegovog Poslanika, s.a.v.s., pomagaše.
U hadisu od Allahovog
Poslanika, s.a.v.s., prenosi se da je rekao: /153/ "Propao je rob dinara,
propao je rob dirhema, propao je rob svile, propast će i posrnuti, a kad oboli
nema mu izbavljenja", tj. neće ga Allah ozdraviti. Kao što Uzvišeni kaže:
"On neće djela njihova prihvatiti", tj. potpuno će ih obezvrijediti i
uništiti. Zato Uzvišeni kaže: "Zato jer oni mrze ono što Allah
objavljuje", tj. ne žele to niti to vole. "...i On će djela njihova
poništiti."
"Zašto oni ne
idu po svijetu da vide kakav je bio konac onih prije njih? Njih je Allah
uništio, a i nevjernicima tako pripada", /10/ "zato što je Allah
zaštitnik onih koji vjeruju i što nevjernici zaštitnika nemaju."/11/
"Allah će one koji vjeruju i dobra djela čine uvesti u dženetske bašče,
kroz koje će rijeke teći, a oni koji ne vjeruju - koji se naslađuju i žderu kao
što stoka ždere - njihovo će prebivalište vatra biti!"/12/ "A koliko
smo gradova uništili, mnogo moćnijih od tvoga grada koji te protjerao, i nije
bilo nikog da im pomogne."/13/
Allah Uzvišeni veli: "Zašto oni ne idu", oni koji
Allahu širk čine i Njegovog Poslanika u laž utjeruju, "'po svijetu da vide
kakav je bio konac onih prije njih?', njih je Allah uništio", tj. za laž
njihovu i nevjerovanje njihovo kaznio ih. A vjernike između njih spasio.
"...a i nevjernicima tako pripada." Potom Uzvišeni Allah kaže:
"zato što je Allah zaštitnik onih koji vjeruju i što nevjernici zaštitnika
nemaju." Stoga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., naredio muslimanima, po
ishodu Bitke na Uhudu, kad su mušrici uzviknuli "Mi imamo Uzza’a, a vi ga
nemate!", da im odgovore: "Allah je naš zaštitnik, a vi zaštitnika
nemate!" Allah Uzvišeni veli: "Allah će one koji vjeruju i dobra
djela čine uvesti u dženetske bašče, kroz koje će rijeke teći", tj.
Kijametskog dana. "...a oni koji ne vjeruju - koji se naslađuju i žderu
kao što stoka ždere", tj. u životu na ovom svijetu hrana im je glavna
preokupacija. Zato se potvrđuje u sahih hadisu: /154/ "Mu’min, jedući,
puni jedan stomak, a kafir, jedući, puni sedam stomaka."
Alegorično je rečeno da on ima sedam stomaka zato što on
puno jede. Potom Uzvišeni veli: "njihovo će prebivalište biti Vatra",
tj. na dan kada budu za poslove "nagrađivani." Uzvišeni kaže: "A
koliko smo gradova, mnogo moćnijih od tvoga grada, koji te protjerao", tj.
Meke, "uništili i nije bilo nikoga da im pomogne." Ovo je prijetnja i
prijekor stanovnicima Meke, zato što ne vjeruju svome Poslaniku, s.a.v.s. Pošto
su mnogi prijašnji narodi uništeni zato što su u laž svoje poslanike ugonili,
iako su bili moćniji. Da li razmišljaju suvremenici posljednjeg Božijeg
Poslanika šta će sa njima biti na dunjaluku i ahiretu, jer oni ne vjeruju
najodabranijem, Allahu najdražem, pečatu svih poslanika, Njegovu robu i
vjerovjesniku Muhammedu, s.a.v.s.?!
"Zar je onaj
koji ima jasnu predstavu o Gospodaru svome kao onaj kojem se lijepim čine ružna
djela njegova i koji se za strastima svojim povodi?"/14/ "Primjer
Dženneta, koji je obećan onima koji se Allaha boje jeste: u njemu su rijeke od
vode neustajale i rijeke od mlijeka nepromijenjena okusa, i rijeke od vina,
prijatna onima koji piju, i rijeke od meda procijeđenog, i gdje ima voća
svakovrsnog i oprosta od Gospodara njihova - zar je to isto što i patnja koja
čeka one koji će u vatri vječno boraviti, koji će se uzavrelom vodom pojiti,
koja će im crijeva kidati!"/15/
Allah Uzvišeni veli: "Zar je onaj koji ima jasnu
predstavu o Gospodaru svome", tj. koji je potpuno uvjeren u Allahovu
naredbu i ispravnost Njegove vjere: "kao onaj kojemu se lijepim čine ružna
djela njegova i koji se za strastima svojim povodi?", tj. nisu oni
jednaki. Kao što Uzvišeni kaže: "Zar je onaj koji zna da je istina ono što
ti se objavljuje od Gospodara tvoga, kao onaj što je slijep." /13:19/
Zatim Uzvišeni veli: "Primjer Dženeta, koji je obećan onima koji se Allaha
boje", tj. opis je njegov: "u njemu su rijeke od vode
neustajale", tj. vode koja ne mijenja okus i koja se ne može zamutiti,
"...i rijeke od mlijeka nepromijenjena okusa", tj. mlijeko vrhunske
bjeline i kvaliteta. "i rijeke od vina, prijatna onima koji ih piju",
tj. okus njihov nije odvratan niti im je miris ružan kao kod ovodunjalučkog
vina, već mu je boja lijepa, predivan okus, prijatan miris i za organizam
koristan, "i rijeke od meda procijeđenog", tj. čistog meda, najljepše
boje, okusa i mirisa. Kaže Imam Ahmed prenoseći od Hakima ibn Muavije, a on od
svoga oca, da je rekao: "Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže:
/155/
'U Džennetu postoje
mliječna jezera, jezera vode, jezera meda i vina iz kojih stalno istječu
rijeke.'" Ovaj hadis navodi Et-Tirmizi i kaže: "hasenun-sahih."
U sahih hadisu stoji: /156/ "Kada od Allaha blagodat tražite, tražite da
vam podari Firdevs, to je centar Dženneta i najviši njegov stepen. Iz njega
teku dženetske rijeke, a povrh njega se nalazi Arš-ur- Rahman"
(Prijestolje Svemilosnog). Allah Uzvišeni kaže: "i gdje ima voća
svakovrsnog." Kao što Uzvišeni kaže: "U njima će moći, rahat, koju
hoće vrstu voća tražiti." /44:55/ "...i oprosta od Gospodara njihova."
Pored svega nabrojanog: "zar je isto što i patnja koja čeka one koji će u
Vatri vječno boraviti", tj. da li se mogu izjednačiti dženetski perivoji
sa džehenemskim provalijama? "...koji će se uzavrelom vodom pojiti",
tj. pojit će se ključalom vodom koju će morati piti, "koja će im crijeva
kidati", tj. voda će razjedati čovjekov organizam unutra. Da nas Veliki
Allah toga sačuva.
"Ima onih koji
dolaze da te slušaju, ali čim se od tebe udalje, pitaju one kojima je dano
znanje: Šta ono on maloprije reče? To su oni čija je srca Allah zapečatio i
koji se za strastima svojim povode."/16/ "A one koji su na Pravom
putu, On će im Uputu i povećati i dati im njihovu bogobojaznost."/17/
"Zar oni čekaju da im Smak svijeta iznenada dođe, a već su predznaci
njegovi tu? A rašta im njihova opomena kad im dođe (Smak svijeta)?"/18/
"Znaj da nema boga osim Allaha! Traži oprosta za svoje grijehe i za
vjernike i vjernice! Allah zna kud se krećete i gdje boravite."/19/
Razotkriva Uzvišeni Allah, dž.š., gluposti munafika i
plitkosti njihovog razmišljanja koji nakon što slušaju Allahovog Poslanika,
s.a.v.s., ništa ne razumiju, a kada se od njega odvoje: "pitaju one kojima
je dano znanje", a to "Šta ono on maloprije reče?", tj. ovoga
časa. Ništa nisu razumjeli, niti su tome pridavali važnost. "To su oni
čija je srca Allah zapečatio i koji se za strastima svojim povode." Zato
oni niti mogu ispravno razumjeti niti izgraditi ispravan stav. Zatim Uzvišeni
Allah veli: "a one koji su na pravom putu, On će im Uputu i
povećati", tj. učvrstiti ih na sigurnom pravcu: "i dati im njihovu
bogobojaznost", tj. nadahnjuje ih Uputi. Potom Uzvišeni veli: "Zar
oni čekaju da im Smak svijeta iznenada dođe", odjednom, "a već su
predznaci njegovi tu?", tj. upozorenja da se približava. Kao što Uzvišeni
kaže: "Ljudima se bliži čas polaganja računa njihova, a oni, bezbrižni, ne
mare za to." /21:1/ Sam dolazak Allahovog Poslanika, s.a.v.s., jedan je od
predznaka Sudnjeg dana. Zato što je on pečat vjerovjesništva i poslanstva kojim
je Allah upotpunio Svoju vjeru. Njime su uspostavljeni dokazi svjetovima.
Prenosi El-Buhari od Sehla ibn Sada, r.a., koji kaže: /157/
"Vidio sam
Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako uspoređuje svoj kažiprst i srednjak i veli:
'Ja i Sudnji dan smo kao ova dva (prsta).'" Zatim Uzvišeni veli: "A
rašta im njihova opomena kad im dođe (Smak svijeta)?", tj. šta će učiniti
kafiri kad dođe Kijametski dan; budu spremni opomenu primiti, ali uvide da ona
tad ne koristi. Kao što Uzvišeni kaže: "tada će se čovjek sjetiti - a šta
mu je sjećanje?!" Uzvišeni kaže: "Znaj da nema boga osim
Allaha!" Ovo je obavještenje, da boga osim Allaha nema, i da samo On
posjeduje naredbu o Sudnjem danu. "Traži oprosta za svoje grijehe,
vjernike i vjernice." U sahih hadisu navodi se da je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., učio: /158/ "Allahu moj, oprosti grijehe moje, neznanje moje i
postupke moje kojim sam granicu prešao, i ono što Ti znaš bolje od mene. Bože
oprosti mi ono što sam uradio u šali i ozbiljnosti, greškom i namjerno, a svega
toga kod mene ima." U drugom sahih hadisu kaže se: /159/ da je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., na kraju namaza učio: "Allahu moj, oprosti mi grijehe što sam ih
počinio i što ću ih počiniti, ono što sam sakrio, ono što sam obznanio i ono
što sam prekoračio, i ono što Ti bolje znaš od mene (da sam uradio).
Ti si moj Bog. Osim Tebe, drugog boga nema." Također je
sahih predanjem zabilježeno da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /160/
"O ljudi, kajte se svome Gospodaru, ja se, uistinu, Allahu kajem i Njemu
tevbu uputim dnevno više od sedamdeset puta." Prenosi Ebu-Ja’la od
Ebu-Bekra es-Siddika, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /161/
"Zadužujem vas da izgovarate "La ilahe illallah" i prakticirate
istigfar." To mnogo činite jer Iblis veli: "Ljudi sebe nište
grijesima, a mene izgovaranjem La ilahe illallah i traženjem oprosta. Kad vidim
da to čine, ja požurim da ih ometem, uljepšavajući im ovosvjetske užitke, tako
da oni budu uvjereni da su na pravom putu." Allah Uzvišeni kaže:
"Allah zna kud se krećete i gdje boravite." Kao što Uzvišeni veli:
"On vas noću uspavljuje - a zna i šta ste preko dana griješili."
/6:60/
"A oni koji
vjeruju govore: 'Zašto se ne objavi jedna sura?' A kada se objavi jasna sura i
u njoj se spomene borba, ti vidiš one u čijim je srcima bolest kako te gledaju
pogledom pred smrt onesviješćenog! A preči bi njima bili" /20/
"pokornost i razuman govor! A kada je borba već propisana, bolje bi im
bilo da su prema Allahu iskreni." /21/ "Možda biste i vi, kad biste
se okrenuli, nered na Zemlji činili i rodbinske veze kidali!" /22/ "To
su oni koje je Allah prokleo i gluhim i slijepim ih učinio." /23/
Uzvišeni Allah govori
o vjernicima koji su priželjkivali da im se propiše džihad. Kada ga je Uzvišeni
Allah propisao i učinio obavezom, mnogi su ustuknuli, kao što Uzvišeni kaže:
"Zar ne vidiš one kojima je rečeno: 'Dalje od boja, već namaz obavljajte i
zekat dajite! A kad im bi propisana borba, odjednom se neki od njih pobojaše
ljudi, kao što se Allaha boje ili još više, i uzviknuše: Gospodaru naš, zašto
si nam borbu propisao? Da si nas toga još neko vrijeme poštedio!'" Reci:
"Uživanje na ovom svijetu kratko je, a onaj svijet bolji je za one koji se
grijeha klone; i nikome se od vas ni koliko trun nepravda neće učiniti."
/4:77/ U ovoj suri Allah veli: "A oni koji vjeruju govore: 'Zašto se ne
objavi jedna sura?'", tj. jedno poglavlje u kom će biti sadržani svi
propisi borbe. Zato Uzvišeni veli: "A kada se objavi jasna sura i u njoj
se spomene borba, ti vidiš one u čijim je srcima bolest kako te gledaju
pogledom pred smrt onesviješćenog", tj. zbog neizvjesnosti, straha i
kukavičluka, zbog susreta sa neprijateljem.
Zatim, bodreći ih, Uzvišeni veli: "A preča bi njima
bila pokornost i razuman govor", tj. trebali su slušati i pokoriti se, u
datoj situaciji. "A kada je borba već propisana", tj. boj postao
neminovnost i postalo stanje ozbiljno. "Da su prema Allahu bili
iskreni", tj. svoje nijete očistili, "bilo bi bolje po njih."
Allah Uzvišeni kaže: "Možda biste i vi, kad biste se okrenuli", tj.
od džihada i ustuknuli od njega, "nered na Zemlji činili i rodbinske veze
kidali." I vi biste se, dakle, vratili postupcima koje ste činili u
džahilijetu iz nepoznavanja: krv prolijevali i rodbinske veze kidali. O takvima
Allah Uzvišeni kaže: "To su oni koje je Allah prokleo i gluhim i slijepim
ih učinio." Ovim se zabranjuje svaka vrsta nereda na Zemlji. Kidanje
rodbinske veze posebno se izdvaja zabranom. Naprotiv, Uzvišeni Allah naređuje
da se na Zemlji uspostavljaju lijepi odnosi i rodbinske veze učvršćuju,
prvenstveno tako se naređuje dobročinstvo prema bližnjima, koje se ogleda u lijepoj
riječi, lijepim djelom kao i trošenjem materijalnih sredstava. Mnogo je sahih i
hasen hadisa koji govore o toj temi. Ovdje ćemo pomenuti samo neke. Prenosi
El-Buhari od Ebu-Hurejrea, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /162/
"Stvorio je Allah Svoja stvorenja. Kad je stao sa stvaranjem, ustalo je
srodstvo i prihvatilo se ogrtača Milostivog.
On reče: 'Meh!' (Prestani! ili: Šta je?), a srodstvo reče:
'Ovo je mjesto gdje se traži zaštita Tvoja od prekidanja rodbinskih veza.' A
Uzvišeni Allah reče: 'Hoćeš li se zadovoljiti s tim što ću biti u vezi sa onim
ko tebe uspostavlja, a prekinuti veze sa onim ko tebe kida?' - 'Hoću', odgovori
srodstvo. - 'Eto to pripada tebi', odgovori Uzvišeni." Ebu-Hurejre, r.a.,
reče: "Učite ako hoćete!" "Možda biste i vi, kad biste se
okrenuli, nered na Zemlji činili, i rodbinske veze kidali!" Isti hadis
navodi El-Buhari sa dva različita rivajeta, od Muavije ibn ebi-Mezreda, u kojem
dodaje: /163/ Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: "Učite ako hoćete."
"Možda biste i vi, kad biste se okrenuli, nered na Zemlji činili, i
rodbinske veze kidali!" Ovaj hadis prenosi i Muslim od Muavije ibn
Ebi-Mezreda. prenosi Imam Ahmed od Ebu-Bekra da je rekao: "Rekao je
Allahov Poslanik, s.a.v.s.: /164/
'Nema prečeg da za
njega Allah ubrza kaznu još na ovom svijetu, uz ono što je pripremio njegovom
počiniocu, od nasilja i kidanja rodbinskih veza.'" Prenose Ebu Davud,
Et-Tirmizi i Ibn-Madže. Tirmizi kaže da je hadis sahih. Prenosi Imam Ahmed od
Abdullaha ibn Amra da je rekao: "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.:
'Zaista je srodstvo o Arš obješeno. Nije onaj ko održava rodbinske veze onaj
koji uzvraća istom mjerom, nego je on taj koji održava rodbinske veze kada se
one prekinu.'" Prenosi El-Buhari:
"Kako oni ne
razmisle o Kur'anu, ili su im na srcima katanci!"/24/ "Doista je
onima koji su se vratili (onome na čemu su bili) nakon što im uputa jasna
bi" - šejtan (to) lijepim prikazao i lažnu im nadu ulivao."/25/
"To zato što su govorili onima koji ne vole ono što Allah objavljuje: 'Mi
ćemo vam se u nekim stvarima pokoravati' - a Allah dobro zna njihove
tajne."/26/ "A kako će tek biti kad im meleki budu duše uzimali
udarajući ih po obrazima i po leđima njihovim!"/27/ "To će biti zato
što su ono što izaziva Allahovu srdžbu slijedili, a ono čime je On zadovoljan
prezirali; On će djela njihova poništiti."/28/
Naređuje Uzvišeni Allah, dž.š., da se Kur‘an uči sa
razmišljanjem i razumijevanjem, a zabranjuje da se okreće od njega, te kaže:
"Kako oni ne razmisle o Kur'anu, ili su im na srcima katanci", tj. na
srcima su katanci, te su zapečaćena i u njih ništa od kur’anskih značenja ne
može prodrijeti. Zato Uzvišeni kaže: "Doista je onima koji su se vratili
(onome na čemu su bili) nakon što im uputa jasna bi", tj. onima koji
napustiše iman i vratiše se u kufr - da Uzvišeni Allah sačuva od ružnog kraja.
"...nakon što im Uputa jasna bi - šejtan (to) lijepim prikazao", tj.
kufr im lijepim prikazivao i uljepšavao ga. "...i lažnu im nadu
ulio", tj. zavodio ih i varao ih. "To zato što su govorili onima koji
ne vole ono što Allah objavljuje: 'Mi ćemo vam se u nekim stvarima
pokoravati", tj. oni im se prikalanjaju i sa njima tajno šuruju, suprotno
javnom iskazivanju.
Jedna od tipičnih osobina munafika jeste da svojim
postupcima ne iskazuju unutrašnja uvjerenja. Zato Uzvišeni veli: "a Allah
dobro zna njihove tajne", tj. ono što skrivaju. Kao što Uzvišeni veli:
"i Allah bilježi ono što oni snuju." /4:81/ Zatim Uzvišeni veli:
"a kako će tek biti kad im meleki budu duše uzimali udarajući ih po
obrazima i po leđima njihovim!", tj. kako će se osjećati kad im meleki sa
zadaćom dođu, da im njihove duše vade, kada im duše u tijelima njihovim
zamršene budu i kad ih meleki budu čupali, koristeći silu uz velike bolove i
udarce. Kao što Uzvišeni veli: "A da si samo vidio, kad su meleki
nevjernicima duše uzimali i po licima ih njihovim i straga udarali."
/8:50/ "To će biti zato što su ono što izaziva Allahovu srdžbu slijedili,
a ono čime je On zadovoljan prezirali; On će djela njihova poništiti."
Allahu se utječemo od Njegove srdžbe i osvete.
"Zar oni
bolesnih srca misle da Allah zlobe njihove neće na vidjelo iznijeti?" /29/
"A da hoćemo, Mi bismo ti ih, uistinu, pokazali i ti bi ih, sigurno, po
biljezima njihovim poznao. Ali, ti ćeš ih poznati po načinu govora njihova, a
Allah zna postupke vaše."/30/ "Mi ćemo vas provjeravati da bismo
znali (vidjeli) mudžahide i strpljive među vama, i da bismo otkrili vijesti o
vama."/31/
Allah Uzvišeni kaže:
"Zar oni bolesnih srca misle da Allah zlobe njihove neće na vidjelo
iznijeti?", tj. zar su munafici uvjereni da Allah neće razotkriti njihove
rabote Svojim robovima, vjernicima? Hoće, njihove će rabote razjasniti i istaći
ih da će, svako ko oči ima, moći razumjeti. Uzvišeni Allah je objavio u suri
"Beraeh", te razotkrio bruke njihove i ono kuda njihovi postupci
upućuju, to je jasno dvoličnjaštvo. Zato ova sura ima i drugi naziv:
"El-Fadiha" - "Koja razotkriva sramotu." Riječ je množina
riječi, i označava zlobu, zavist i mržnju koju munafici skrivaju u svojim
srcima spram islama, njegovih sljedbenika, i onih koji se trude da islamski
koncept života uspostave. Uzvišeni kaže: "A da hoćemo, Mi bismo ti ih,
uistinu, pokazali i ti bi ih, sigurno, po biljezima njihovim poznao."
Međutim, to Uzvišeni Allah nije učinio kod svih munafika,
zbog toga što se iz spoljašnosti stvari pretpostavlja njihova ispravnost i što
skrivene stvari zna samo SveznajućI (El-Alim), Koji daje očite znakove po
kojima ih poznavaoci stvari mogu lahko prepoznati. "Ali, ti ćeš ih poznati
po načinu govora njihova", tj. oni će se govorom otkriti i svoje ciljeve
pokazati. Intonacijom samom sebe će svrstati na jasno prepoznatljivu stranu.
Kao što kaže vladar pravovjernih Osman ibn Affan, r.a.: "Niko ne može
sakriti ni jednu tajnu, a da je Allah na obrazima njegovim (izrazima lica) i
ispadima jezika (omaškama) neće pokazati." U hadisu u kom se razotkriva
jedna skupina munafika koji prenosi Imam Ahmed od Ebu-Mes’uda Ukb’e ibn Amra,
r.a., stoji da je rekao: /166/ "Držao nam je hutbu Allahov Poslanik,
s.a.v.s., pohvalio Uzvišenog Allaha i zahvalio Mu se, te potom rekao: 'Među
vama ima munafika, koga prozovem, neka ustane.' Zatim je rekao: 'Nek ustane taj
i taj, nek ustane taj i taj, nek ustane taj i taj...' Tako je prozvao trideset
šest ljudi, zatim je rekao: 'Od vas ili među vama ima munafika. Bojte se
Allaha!'
Te prenosi da je potom Omer, r.a., prolazeći pored čovjeka
koga je dobro poznavao, koji je bio od prozvanih, bio je umotan (maskiran),
upitao ga: "Šta je s tobom?" Ovaj mu je obrazložio postupak Allahovog
Poslanika, s.a.v.s., a Omer reče: "Proklet bio ostatak dana." Allah
Uzvišeni kaže: "Mi ćemo vas provjeravati", ispitivat ćemo vas
naredbama i zabranama "da bismo znali (vidjeli) mudžahide i strpljive među
vama, i da bismo otkrili vijesti o vama." Allah, uistinu, najbolje zna
njihova stanja. U Njegovu znanju nema sumnje niti kolebljivosti. Međutim, ovdje
riječ da bismo znali znači: da bi Allah vidio izvršavanje djela naslonjenih na
naredbe i zabrane. Stoga Ibn-Abbas, r.a., kaže da glagol (da bismo znali),
znači: da bismo vidjeli.
"Zaista, oni
koji ne vjeruju i od Allahova puta odvraćaju, koji su Poslanikovi protivnici,
nakon što im je postala jasna Uputa, neće nimalo Allahu nauditi, i On će djela
njihova poništiti."/32/ "O vjernici, pokoravajte se Allahu i
pokoravajte se Poslaniku, i ne ništite djela svoja!"/33/ "Onima koji
ne vjeruju i od Allahova puta odvraćaju, pa poslije kao nevjernici umiru,
Allah, zaista, neće oprostiti."/34/ "I ne malaksavajte i ne pozivajte
primirju kad ste jači, jer Allah je s vama, On vas neće nagrada za djela vaša
lišiti."/35/
Izvještava Uzvišeni Allah o ljudima koji postadoše
nevjernici, te od Allahovog puta odvraćaše, Poslaniku se suprotstavljaju,
ometajući ga, tj. napustiše iman, nakon što im je uputa postala jasna, te kaže
da nikako neće naštetiti Allahu. Takvi će, uistinu, samo sebi naštetiti. Oni će
se u danu povratka kao veliki gubitnici osjetiti. Allah će sve njihove poslove
uništiti. Ni za šta što radiše neće ih nagraditi. Svaki dobar posao što su
uradili prije izlaska iz imana bit će im uništen i izbrisan. Isto tako je
poznato da dobra djela mogu pobrisati ružne postupke. Prenosi Imam Ahmed preko
Abdullaha ibn el-Mubareka od Ibn Omera, r.a., da je rekao: /167/ "Kao
ashabi Allahovog Poslanika, s.a.v.s., mislili smo da će svako dobro djelo biti
primljeno, sve dok nije objavljen ajet: "pokoravajte se Allahu i
pokoravajte se Poslaniku, i ne ništite djela svoja!" Te smo rekli: - Šta
je to što ništi naša djela? - Te se složili da su to veliki prijestupi, očita
zabluda i javni grijesi. Dok potom Uzvišeni Allah nije objavio: "Allah
neće oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim, a oprostit će manje grijehove
od toga, kome On hoće." /4:48/ Nakon ovih ajeta, o ovom problemu više
nismo raspravljali. Bojali smo se za onoga ko uradi veći grijeh ili bestidnost.
A uzdamo se da su primljena djela onoga koji nije tako nešto učinio."
Potom Uzvišeni Allah naređuje vjernicima Svojim da slijede
Njega i Njegovog Poslanika. To je garant njihove sreće na oba svijeta. A
zabranjuje odmetništvo jer se tim poništavaju sva dobra djela. Zato kaže:
"i ne ništite djela svoja" tj. odmećući se od islama, da bi odmah
potom rekao: "onima koji ne vjeruju i od Allahova puta odvraćaju, pa poslije
kao nevjernici umiru, Allah, zaista, neće oprostiti." Zatim se Uzvišeni
Allah obraća Svojim robovima vjernicima: "i ne malaksavajte!", tj. ne
iskazujte slabost pred neprijateljima, "i ne pozivajte primirju", tj.
na pregovore o primirju i prijekid ratnih djelovanja između vas i nevjernika, u
prilici kad ste jači, brojniji i sposobniji. Zato Uzvišeni kaže: "i ne
malaksavajte, i ne pozivajte primirju kad ste jači", tj. dok ste u
nadmoćnosti nad neprijateljem.
Međutim, ako neprijatelj bude procentualno snažniji i
brojniji od ukupnog broja muslimana, a da vođa muslimana ocijeni da u
pregovorima ili primirju muslimansko društvo ima korist, onda mu je to
dozvoljeno. Kao što je Allahov Poslanik, s.a.v.s., postupio kada su mu kafiri
Kurejša zabranili ulazak u Meku, a potom mu ponudili ugovor o miru, kojim se
rat između muslimana i mušrika odgađa za deset godina. Poslanik, s.a.v.s.,
pozitivno im odgovara. Allah Uzvišeni dalje kaže: "jer Allah je s
vama." U ovom su lijepi išareti, veličanstveni nagovještaji pobjede i
trijumfa nad neprijateljima. "On vas neće nagrada za djela vaša
lišiti", tj. neće ih poništiti već upotpunuti vam nagradu za njih, ne
uskraćujući vam ništa.
"Život na ovom
svijetu samo je igra i zabava! A ako budete vjerovali i grijehe izbjegavali, On
će vam nagrade vaše dati i imanja vaša od vas neće tražiti."/36/ "Ako
bi ih od vas tražio i prema vama uporan bio, vi biste škrtarili i to bi
pokazalo vaše krivnje." /37/ "Vi se, eto, pozivate da trošite na
Allahovu putu, ali, neki su od vas škrti, a ko škrtari, na svoju štetu škrtari,
jer Allah je bogat, a vi ste siromašni. A ako se okrenete, On će vas drugim
narodom zamijeniti, koji onda kao što ste vi neće biti."/38/
Govoreći o beznačajnosti ovoga svijeta Uzvišeni Allah kaže:
"Život na ovome svijetu samo je igra i zabava!" Osim onih poslova na
njemu koji budu u Božije ime rađeni. Zato Allah kaže: "A ako budete
vjerovali i grijehe izbjegavali, On će vam nagrade vaše dati i imanja vaša od
vas neće tražiti." On nije potreban vama; to što propisuje zekat koji
izdvajate od vašega imetka, zato je da biste se približili vašoj siromašnoj
braći, i da bi vam za to nagrada bila dodijeljena. Zatim Uzvišeni veli:
"Ako bi ih od vas tražio i prema vama uporan bio, vi biste
škrtarili", tj. i ako bi vas prisilio, vi biste škrtarili, "i to bi
pokazalo vaše krivnje." Zaista je Uzvišeni Allah rekao istinu jer davanje
(dijela) imetka iznosi na vidjelo ljudske kivnje. Imetak je po prirodi svakom
omiljen, te se troši samo za nešto što je čovjeku još draže. Allah Uzvišeni
veli: "Vi se, eto, pozivate da trošite na Allahovu putu, ali, neki su od
vas škrti", tj. pozivu ne udovoljavaju.
"...a ko
škrtari, na svoju štetu škrtari", tj. sebi je nagradu uskratio i lično će
snositi zle posljedice toga. "...jer Allah je bogat." On nije ničemu
i nikome potreban, dok je svako i sve mimo Njega - Njega potrebno. Zato
Uzvišeni veli: "a vi ste siromašni", tj. vi Njega trebate, vi bez
Njega ne možete, njegov atribut “bogat” neodvojiv je od Njega, a ljudski
atribut "siromaštvo" neodvojivo je od njih. "A ako se
okrenete", tj. ne budete slijedili Njega i Njegov zakon sprovodili,
"On će vas drugim narodom zamijeniti, koji onda kao što ste vi neće
biti", već će biti poslušni i pokorni Njemu i Njegovim naredbama.