“Mi smo ti, uistinu,
Kevser dali”, /1/ “pa klanjaj se Gospodaru svome i kurban kolji”, /2/ “onaj
koji tebe mrzi sigurno će on bez spomena ostati.”/3/
Muslim u svome Sahihu
od Enesa ibn Malika navodi da je rekao: (698) “Dok je sa nama bio u džamiji,
Allahov Poslanik, s.a.v.s., nakratko je zadrijemao, a onda je podigao glavu
smijući se. Rekli smo: ‘Allahov Poslaniče, čemu si se nasmijao?’ Rekao je:
‘Upravo mi je objavljeno jedno poglavlje, pa je proučio: ‘U ime Allaha,
Svemilosnog, Milostivog! Mi smo ti, dali Kevser, pa klanjaj se Gospodaru svome
i kurban kolji, onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez pomena ostati’, a zatim
je rekao: ‘Znate li šta je: “Kevser?’ Rekli smo: ‘Allah i Njegov Poslanik
najbolje znaju.’
Rekao je: ‘To je rijeka sa mnogo dobra koju mi je obećao moj
Gospodar. To je bazen na koji će na Sudnjem danu, sa posudama brojnim kao
nebeske zvijezde, dolaziti moji sljedbenici, pa će jednom robu između njih biti
spriječeno da priđe. Ja ću reći: ‘Gospodaru, i on je moj sljedbenik.’ On će mi
reći: ‘Ti ne znaš kakve je sve novine on uveo poslije tebe.’” Na osnovu ovoga
mnogi učenjaci izvukli su zaključak da je ovo poglavlje objavljeno u Medini i
da je Bismilla sastavni dio poglavlja i da je sa njime objavljena. Od Enesa se,
također, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (699)”Ušao sam u
Džennet i ugledao rijeku na čijim su stranama šatori od bisera.” Buhari od
Enesa ibn Malika prenosi da je rekao: “Kada je Vjerovjesnik, s.a.v.s., bio na
miradžu i vratio se rekao je: ‘Prošao sam pored jedne rijeke sa čije su i jedne
i druge strane bile kupole od šupljeg bisera, pa sam upitao: – Šta je ovo
Džibrile? – Ovo je mnogo dobro, odgovorio je.’” O riječima Uzvišenog: “Mi smo
ti, uistinu, mnogo dobro dali”, ranije smo govorili i rekli da je to jedna
rijeka u Džennetu, kako stoji i u hadisu koga prenosi Enes i koji smo naveli.
Riječi Uzvišenog: “Pa
klanjaj se Gospodaru svome i kurban kolji”, znače: Kao što sam ti dao mnogo
dobro na ovom i onom svijetu, između ostalog i rijeku kakvu smo opisali, budi
iskren prema svome Gospodaru i kolji, tj. budi predan u obavljanju propisanih i
nafila-namaza i u klanju kurbana, tj. kolju kurban u ime Uzvišenog Koji je
Jedan i Koji nema sudruga, kao što se na drugom mjestu kaže: “Reci: ‘Klanjanje
moje, i obredi moji, i život moj, i smrt moja, doista su posvećeni Allahu,
Gospodaru svjetova.’” (6:62) Zato Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: (700) “Ko
sa nama klanja namaz i zakolje kurban, taj je zaklao kurban kako treba, a ko
zakolje kurban prije namaza, taj kao da ga nije ni zaklao.” Ebu-Burda ibn
Nejjar je ustao i upitao: “Allahov Poslaniče, ja sam svoju ovcu zaklao prije
namaza znajući da je danas dan u kome se jede meso.” Na to je on odgovorio: “To
je obično bravlje meso.”
Onda je on rekao: “Imam’, (mlađu od godine) koja mi je draža
od dvije ovce, pa mogu li zaklati ponovo (kurban) ?” “Možeš, ali više ne može
niko poslije tebe”, odgovorio je.” “…onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez
spomena ostati”, tj. Muhammede, onaj ko mrzi tebe, istinu, uputu, dokaze i
jasno svjetlo koje donosiš, taj će biti ponižen i bez pomena ostati. Es-Suddi
kaže: “Kad bi pomrla muška djeca nekog čovjeka govorili bi: “Ostao je bez
spomena. Kada su pomrli Muhammedovi sinovi rekli su: ‘Muhammed je ostao bez
spomena”, pa je Allah objavio: “…onaj ko tebe mrzi sigurno će on bez spomena
ostati.” Bože sačuvaj, naprotiv… Allah je njegov spomen visoko uzdigao tako da
se svaki dan spominje, a njegov učinio obavezujućim za Svoje robove, za sva
vremena, sve do Sudnjeg dana, neka je Allahov blagoslov i spas na njega sve do
dana kada će se pozvati /na Sudnjem danu/.
Tefsir: Ibn Kesir
Ovim se završava kratki komentar poglavlja “Mnogo dobro”,uz
Allahovu pomoć.