“Kada Allahova pomoć
i pobjeda dođu”, /1/ “i vidiš ljude kako u skupinama u Allahovu vjeru ulaze”,
/2/ “ti slavi Gospodara svoga hvaleći Ga i moli Ga da ti oprosti, On zaista
pokajanje prima.” /3/
El-Buhari od Ibn-Abbasa prenosi da je rekao: “Omer me uvodio
u društvo istaknutih učesnika Bitke na Bedru. Nekima od njih kao da se to nije
sviđalo pa su rekli: ‘Zašto da ovaj sjedi s nama kad i mi imamo sinova poput
njega?’ Omer je odgovorio: ‘Za njega znate ko je i od koga je…’ Jednog dana me
je pozvao i poveo me kod njih sa sobom. Mislim da me je toga dana poveo samo da
im pokaže…pa je upitao: ‘Šta kažete o riječima Allaha, dž.š.: ‘Kada Allahova
pomoć i pobjeda dođu?’ Neki su rekli: ‘Naređeno nam je da zahvaljujemo Allahu
kad nam pomogne i da pobjedu.’ Drugi su šutjeli i nisu ništa odgovorili.
Mene je upitao: ‘Ibn-Abbase, kažeš li i ti tako?’ Rekao sam:
‘Ne!’, pa me je upitao: ‘A šta ti kažeš?’ Rekao sam: ‘To je smrtni čas
Allahovog Poslanika, s.a.v.s., koji mu je (Allah) nagovijestio riječima: ‘Kad
Allahova pomoć i pobjeda dođe’ to je znak tvoje bliske smrti. ‘…ti slavi
Gospodara svoga hvaleći Ga i moli Ga da ti oprosti, On pokajanje prima.’ Na to
je Omer b. el-Hattab rekao: ‘Iz ovog poglavlja ne vidim ništa drugo, do što ti
kažeš.’” Ovu verziju navodi jedino El-Buhari. Imam Ahmed od Ibn-Abbasa navodi
da je rekao: /707/ “Kada je objavljeno: ‘Kada Allahova pomoć i pobjeda dođu.’
Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ‘Nagoviještena mi je smrt.’ On je, doista
u toj godini i umro.” Od Aiše se, također, prenosi da je rekla: (708) “Pred
kraj života Allahov Poslanik, s.a.v.s., često je učio: ‘Neka je slavljen i
hvaljen Allah. Njega molim za oprost i Njemu se kajem’, a zatim bi rekao:
‘Gospodar moj mi je unaprijed dao do znanja da ću u svome ummetu vidjeti
predznak i naredio mi, kada ga vidim, da Ga veličam i hvalim i da od Njega
oprost tražim, jer On uvijek pokajanje prima. Ja sam taj predznak vidio u:
‘Kada Allahova pomoć i pobjeda dođu…”‘ Ovaj hadis prenosi Muslim. Nakon što je
objavljeno ovo poglavlje Allahov Poslanik, s.a.v.s., nastojao je da se što više
posveti ahiretu. Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: /709/
”Došla je pobjeda,
došla je Allahova pomoć, došli su Jemenjani. “Neko je rekao: “Allahov
Poslaniče, a ko su Jemenjani?” “Narod mehkanih srca i prefinjene naravi, kad
zavlada vjera i razboritost u vjeri” Značenja ovog poglavlja, kako su ga
protumačili učesnici Bitke na Bedru iz Omerova društva o kome se govori u
hadisu koji navodi El-Buhari, da nam je Uzvišeni, kad dođe pobjeda i osvajanje
gradova i utvrđenja, naredio da Ga veličamo, slavimo i zahvaljujemo Mu, svakako
je ispravno i tačno. Kao dokaz za to služi namaz koji je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., od osam rekata u doba “Ed-Duha” klanjao u Meki prilikom njenog oslobođenja.
Neki su rekli da je to “Duha-namaz”, ali su drugi odgovorili da ovaj namaz
Allahov Poslanik nije redovno obavljao ni kad je bio kod kuće, pa kako će ga
obavljati kao musafir koji nije namjeravao zadržati se u Meki? Zbog toga je u
Meki ostao do kraja ramazana, oko devetnaest dana, skraćujući namaz i mrseći
ramazan, ne samo on nego i sva vojska koja je brojala oko deset hiljada ljudi.
Ovi drugi kažu da je to bio “Salatul-feth” i dodaju da je preporučeno da
komandant vojske, prilikom oslobađanja grada, klanja čim u njega uđe. Ovaj
namaz sastoji se od osam rekata. Zna se da ga je klanjao Sa’d ibn Ebu-Vekkas
prilikom oslobađanja Medine. Neki kažu da se klanja sa jednim selamom.
Ispravnije je da se selam predaje svaka dva rekata kako se navodi u Ebu-Davudovu
Sunenu: /710/
”Da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., na namazu prilikom oslobađanja Meke selam predavao svaka
dva rekata.” Što se, pak, Ibn-Abbasova i Omerova tumačenja tiče, kako se navodi
u hadisu koji navodi El-Buhari, da je Allahovom Poslaniku, s.a.v.s.,
nagoviješteno da će ubrzo umrijeti, njega treba shvatiti u značenju: Znaj da,
kad oslobodiš Meku, svoj rodni grad iz koga si prethodno protjeran, i kad vidiš
ljude da u skupinama u Allahovu vjeru ulaze, sa ovim je svijetom za tebe
završeno. Zato se pripremaj za odlazak sa njega. Onaj svijet za tebe je,
zaista, bolji od ovog. Tvoj Gospodar će ti dati pa ćeš zadovoljan biti. Zato je
i rečeno: “…i ti veličaj Gospodara svoga hvaleći Ga i moli Ga da ti oprosti, On
zaista pokajanje prima.” Ovdje se pod pbojedom misli na oslobođenje Meke, jer
je cio okolni svijet očekivao kada će i ona primiti islam, što se konačno i
desilo. I oni koji nisu primili islam govorili su: “Ako pobjedi svoj narod,
zaista je, poslanik.” Jedan od Džabir b. Abdullahovih komšija pričao je: /711/
“Došao sam sa puta kada me je posjetio i poselamio Džabir b. Abdullah. Pričao
sam mu o neslozi među svijetom i kakve je sve novotarije izmislio, pa je počeo
plakati rekavši mi na kraju: ‘Čuo sam da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
‘Ljudi su u skupinama ulazili u Allahovu vjeru. U skupinama će je i
napuštati.””
Tefsir: Ibn Kesir
Ovim se, zahvaljujući Allahu i uz Njegovu pomoć,završava
kratki komentar poglavlja “Pomoć”.