"Objavljivanje
Knjige od Allaha je Silnog i Mudrog!" /1/ "Mi ti, doista,
objavljujemo Knjigu, s istinom, pa robuj Allahu ispovijedajući Mu čistu
vjeru." /2/ "Čista vjera pripada samo Allahu! A onima koji pored
Njega uzimaju zaštitnike: 'Mi ih obožavamo samo zato da bi nas što više Allahu
približili' - Allah će njima, zaista, presuditi o onome u čemu su se oni
razilazili. Allah nikako neće ukazati na Pravi put onome ko je lažljivac i
nevjernik."/3/ "Da je Allah htio dijete imati, izabrao bi, između
onih koje je stvorio, onoga koga bi On htio. Uzvišen je On, On je Allah, Jedini
i Svemoćni!"/4/
Obavještava Allah, dž.š., da je Kur´an časni od Njega,
uzvišen neka je On, i to je istina u koju nema sumnje, kao što kaže Uzvišeni:
"Kur´an je sigurno objava Gospodara svjetova; donosi ga povjerljivi
Džibril na srce tvoje da opominješ na jasnom arapskom jeziku." (26:193 -
195) Kaže Uzvišeni na ovom mjestu: "Objavljivanje Knjige od Allaha je
Silnog!", tj. Čija je visost nedostižna. "Mudrog", tj. u Svojim
riječima, u Svojim postupcima, u Svom šerijatu i odredbi. "Mi ti, doista,
objavljujemo Knjigu s istinom, pa robuj Allahu, ispovijedajući Mu čistu
vjeru!", tj. obožavaj Ga i pozivaj druga stvorenja u obožavanje samo
Njega. On nema ortaka i On je jedini dostojan obožavanja, i zato kaže Uzvišeni:
"Čista vjera pripada samo Allahu!", tj. neće biti djelo prihvaćeno
osim da bude iskreno u ime Allaha, Jednog, Jedinog, Koji nema ortaka, a zatim
nas Allah, dž.š., obavještava o onim mušricima koji su obožavali kipove da
govore: "Mi ih obožavamo samo zato da bi nas što više Allahu
približili", tj. navelo ih je na obožavanje njih jer su kipove napravili u
likovima bliskim melecima, po njihovom mišljenju, pa su obožavali te likove.
To obožavanje kipova stavili su u rang obožavanja meleka
kako bi se za njih zauzimali kod Allaha, dž.š., radi pomoći njima i opskrbe, i
svega što im treba od dunjalučkih potreba; a što se tiče budućeg svijeta, njega
su nijekali i nisu vjerovali u njega. Zagovornici i posrednici, po mišljenju
mušrika, nisu bili ništa drugo do Allahova stvorenja potčinjena Njemu, zato su
u svojoj telbiji, koju su izgovarali prilikom obavljanja hadža u periodu
džahilijeta, govorili: "Odazivam Ti se, Ti nemaš ortaka, osim ortaka koji
je Tvoj. On je Tvoje vlasništvo i ono što on posjeduje." Ova je zabluda
bila prisutna kod mušrika u prošlim i sadašnjim vremenima; poslanici, s.a.v.s.,
došli su da je isprave i tako nešto su zabranili, i pozivali su da se jedino
Allahu, dž.š., iskazuje pobožnost i pokornost. On nema ortaka, ovako nešto
izmislili su idolopoklonici od samih sebe. Nisu imali dozvolu od Allaha, dž.š.,
niti je bio zadovoljan s tim. Naprotiv, to je branio i prezirao kod njih.
"Mi smo svakom narodu poslanika poslali; Allahu robujte, a kumira se
klonite!" Idolopoklonici su uzimali njih za posrednike a oni ne mogu
posredovati, osim sa Njegovom dozvolom. Oni nisu kod Njega kao naredbodavci
(prinčevi) kod njihovih kraljeva, koji posreduju kod njih bez njihove dozvole,
bez obzira sviđalo se to kraljevima ili ne. Uzvišeni je Allah, dž.š., daleko od
toga. "Zato ne navodite Allahu slične." I riječi Uzvišenog: "A
Allah će njima zaista presuditi", tj. na budućem svijetu. "O onome u
čemu su se oni razilazili", tj. presudit će Svojim stvorenjima u njihovom
obećanom danu (Sudnjem danu), i svako će biti nagrađen prema svojoj zasluzi.
"A na dan kad ih sve sabere pa meleke upita: 'Zar su se
ovi vama klanjali?' - oni će odgovoriti: 'Uzvišen neka si, Ti si Zaštitnik naš,
a ne oni, oni su se džinima pokoravali i većina je vjerovala u
njih.'"/34:40,41/
I riječi Uzvišenog: "Allah nikako neće ukazati na Pravi
put onome ko je lažljivac i nevjernik", tj. neće biti upućeni Pravim putem
oni koji podvaljuju Allahu laž i niječu Njegove ajete. I riječi Uzvišenog:
"Da je Allah htio dijete imati, izabrao bi između onih koje je stvorio
onoga koga bi On htio..." Ovo uvjetovanje ne znači da treba da se dogodi,
niti je to dozvoljeno. Ovim Uzvišeni Allah ukazuje na njihovo neznanje zbog
onog što oni tvrde i misle. Allahu je, dž.š., nepotrebno da Sebi uzima djecu. Čist
je on od širka. Rekao je Uzvišeni: "Reci: 'Kad bi Svemilosni imao dijete,
ja bih Mu prvi ibadet činio.'" /43:81/ Sve je ovo kao uvjet, a uvjet je
dozvoljeno vezivati za nemoguće zbog cilja koji govornik hoće postići. I riječi
Uzvišenog: "Uzvišen je On. On je Allah, Jedini i Svemoćni", tj.
Uzvišen je On i čist od onoga što Mu pripisuju - da ima dijete. On je Jedan,
Jedini, nije rodio i rođen nije, i niko Mu ravan nije. Daleko je On od toga što
Mu pripisuju silnici i nevjernici.
"Nebesa i Zemlju
mudro je i s istinom stvorio; On noću zavija dan, i danom zavija noć; On je
Sunce i Mjesec potčinio, svako se kreće do roka određenog. Eto, On je Silni i
On mnogo prašta!"/5/ "On vas od jednog čovjeka stvara - a od njega je
drugu njegovu stvorio - i On vam je dao osam jedinki stoke u parovima; On vas
stvara u utrobama matera vaših, dajući vam oblike, jedan za drugim, u tri
tmine. To vam je, eto, Allah, Gospodar vaš, Njegova je vlast, nema boga osim
Njega, pa kuda se onda okrećete?"/6/
Obavještava nas Uzvišeni da je On Stvoritelj svega Vladar i
upravitelj svega. "On noću zavija dan i danom zavija noć", tj.
potčinio je njih dvoje i naizmjenično se smjenjuju, ne posustajući. Kao što su
riječi Uzvišenog: "...On tamom noći prekriva dan koja ga u stopu prati."
/7:54/ Kao što su i riječi Uzvišenog: "I da je potčinio Sunce i Mjesec -
svako se kreće do roka određenog!" /31:29/, tj. do određenog roka, Njemu
poznatog, Uzvišen je. "... Eto, On je Silni, On mnogo prašta!", tj.
iako je Silni, Jaki i Moćni, On mnogo prašta onome ko pogriješi, a zatim se
iskreno pokaje. A riječi Uzvišenog: "...On vas od jednog čovjeka
stvara...", tj. od Adema, a.s. "A od njega je i drugu njegovu
stvorio...", a ona je Hava , a.s. Kao što su riječi Uzvišenog: "O
ljudi, bojte se Gospodara svoga, Koji vas od jednog čovjeka stvara, a od njega
je i drugu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muškarce i žene
rasijao..." /4:1/ I riječi Uzvišenog: "On vam je dao osam jedinki
stoke u parovima...", tj. par ovaca, koza, deva i krava, od svake vrste par.
I riječi Uzvišenog: "On vas stvara u utrobama matera vaših...", tj.
formirao vas je u stomacima (utrobama) vaših majki, "dajući vam oblike,
jedan za drugim" : kaplja sperme, pa ugrušak, pa gruda mesa, a zatim se
formira meso, kosti, nervi i vene, a zatim mu se udahne duša pa postane novo
stvorenje. "Pa neka je uzvišen Allah, najljepši stvoritelj!" /23:14/
I riječi Uzvišenog:
"U tri tmine", to jest tmina maternice, posteljice i stomaka.
"To vam je, eto, Allah, Gospodar vaš, Njegova je vlast", tj. On
upravlja i vlada svim u svemu tome. "Nema boga osim Njega", tj. ne
treba robovati nikom drugom osim Njemu. On nema ortaka. "Pa kuda se onda
okrećete", tj. pa kako vi razmišljate svojim mozgovima, a obožavate uz
Njega i druge.
"Ako vi ne
budete vjerovali, pa, Allah od vas ne zavisi, ali On nije zadovoljan
nevjerovanjem Svojih robova. A ako budete zahvalni, On će tim biti zadovoljan.
A nijedna duša neće nositi grijehe druge! Poslije ćete se svome Gospodaru
vratiti, pa će vas On o onom što ste radili obavijestiti. Zaista, On zna šta se
krije u srcima." /7/ "Kad čovjeka nevolja snađe, Gospodaru svome se
moli, Njemu se obraća, a onda, pošto mu Allah milost Svoju daruje, zaboravi
Onoga Kome se prije molio, i druge Njemu jednakim smatra, da bi s puta Njegova
na stranputicu odvodio. Reci: 'Uživaj neko vrijeme u nevjerovanju svome, bit
ćeš, sigurno, stanovnik u Vatri!'" /8/
Obavještava nas Allah, dž.š., o Sebi, tebareke ve teala, da
je On nezavisan od drugih, kao što kaže Musa, a.s.: "Ako ne budete
vjerovali vi i svi drugi na Zemlji, pa Allah, doista ni o kom nije ovisan, i On
je jedini hvale dostojan." U Muslimovom "Sahihu" stoji: /26/
"O Moji robovi, kada bi prvi i zadnji među vama, ljudi i džini, bili poput
najgrešnijeg čovjeka među vama, sve to ne bi umanjilo Allahovu veličinu - vlast."
I riječi Uzvišenog: "On nije zadovoljan nevjerovanjem Svojih robova",
tj. On to ne voli, niti naređuje tako nešto. "A ako budete zahvalni, On će
tim biti zadovoljan", tj. voli od vas to i povećava vam Svoje blagodati. "A
nijedna duša neće nositi grijehe druge!", tj. niko ni za koga neće nositi
teret, nego će svako odgovarati za svoja djela. "Poslije ćete se svome
Gospodaru vratiti, pa će vas On o onome što ste radili obavijestiti. Zaista, On
zna šta se krije u srcima", tj. i ništa neće biti od Njega skriveno. I
riječi Allaha, dž.š.: "Kad čovjeka nevolja snađe, Gospodaru svome se moli,
Njemu se obraća", tj. u nevolji moli jednog Allaha, Koji nema ortaka.
"A onda, pošto mu Allah milost Svoju daruje, zaboravi Onoga Kome se prije
molio..." Ali u stanju zadovoljstva zaboravlja na prethodnu dovu i teško
stanje. Kao što kaže Uzvišeni: "Kad vas na moru nevolja zadesi, tada nema
onih koje vi molite, postoji samo On. A kad vas On na kopno izbavi, vi okrećete
glave, čovjek je uvijek nezahvalan." /17:67/
I riječi Uzvišenog: "I druge Njemu jednakim smatra, da
bi s puta Njegova na stranputicu odvodio", tj. u izobilju Allahu pripisuje
druga. "Reci: 'Uživaj neko vrijeme u nevjerovanju svome, bit ćeš sigurno
stanovnik u Vatri!'", tj. reci, o Muhammede, onom ko se ponaša u svom
životu ovako: uživaj malo u svom nevjerovanju. Ovo je žestoka prijetnja i
sigurno obećana kazna. Kao što kaže Uzvišeni: "Mi im dajemo da kratko
uživaju, a onda ćemo ih natjerati u patnju neizdrživu."
"Zar je takav
kao onaj koji u noćnim satima u molitvi vrijeme provodi, padajući licem na tlo
i stojeći, strahujući od onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara
svoga...? Reci: 'Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Samo oni koji
pameti imaju pouku primaju!'"/9/
Riječi Uzvišenog: "Zar je takav kao onaj koji u noćnim
satima u molitvi vrijeme provodi, padajući licem na tlo i stojeći"; zar je
onaj ko skrušeno i pokorno stoji i pada na sedždu Allahu, dž.š., kao onaj ko
Allahu druga pripisuje? Nisu jednaki kod Allaha, kao što kaže, subhanehu ve
teala: "Ali, nisu oni isti...", i riječi Uzvišenog:
"...strahujući od onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara
svoga...", tj. u stanju ibadeta strahuje i nada se. Prilikom vršenja
ibadeta neophodno je prisustvo straha i nade, ali strah treba da preovladava
tokom cijelog života i zato kaže Uzvišeni: "...strahujući od onoga svijeta
i nadajući se milosti Gospodara svoga...", a kad bude čovjek na samrti,
neka nada nadvlada strah. Prenosi Imam ´Abd ibn Humejd u svom Musnedu od Enesa,
r.a., da kaže: /27/ "Ušao je Allahov Poslanik, s.a.v.s., čovjeku koji je
bio na samrti. 'Kako se osjećaš?', upitao ga je. 'Nadam se i strahujem',
odgovorio je. Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Neće se sastaviti (strah i
nada) u srcu jednog roba u ovakvoj situaciji a da mu Allah, dž.š., ne dadne ono
što želi i da ga ne poštedi onog čega se plaši.'" Bilježe ga Et - Tirmizi
i En - Nesai i Ibn - Madže. Riječi Uzvišenog: "Reci: 'Zar su isti oni koji
znaju i oni koji ne znaju...'", tj. je li jednak onaj ko provodi u
ibadetu, stojeći na sedždi skrušen, bojeći se i nadajući se onome koji Allahu
pripisuju drugove da bi tako skrenuli sa Pravog puta. "...samo oni koji
pameti imaju pouku primaju!", tj. razliku između ovih i onih samo znaju
oni koji imaju pameti, a Allah najbolje zna.
"Reci: 'O robovi
moji koji vjerujete, bojte se Gospodara svoga! One koji na ovom svijetu dobra
djela budu činili čeka dobro, a Allahova je zemlja prostrana; samo oni koji
budu strpljivi bit će bez računa nagrađeni.'"/10/ "Reci: 'Meni se
naređuje da robujem Allahu ispovijedajući Mu čistu vjeru.'"/11/ "I
naređuje mi se da budem prvi musliman."/12/
Naređuje Uzvišeni Allah Svojim robovima vjernicima da
ustraju u pobožnosti i bogobojaznosti: "Reci: 'O robovi moji koji
vjerujete, bojte se Gospodara svoga! One koji na ovom svijetu dobra djela budu
činili čeka dobro...'", tj. ko bude radio dobra djela na ovom svijetu,
njemu pripada dobro i na ovom i na budućem svijetu. I riječi Uzvišenog:
"...a Allahova je zemlja prostrana..." Rekao je Mudžahid: "Hidžru
činite u njoj i borite se i klonite se idola i grijeha i bježite iz nje čineći
hidžru u zemlju islama i pokornosti." I riječi Uzvišenog: "Samo oni
koji budu strpljivi bit će bez računa nagrađeni!", tj. njima se neće
vagati nego će dobiti bez računa. I riječi Uzvišenog: "Reci: 'Meni se
naređuje da robujem Allahu ispovijedajućI Mu čistu vjeru.", tj. da Mu
nikog ravnim ne smatram. "I naređuje mi se da budem prvi musliman."
Es - Suddi kaže: "To znači, od njegova ummeta, sallallahu alejhi ve
selleme."
"Reci: 'Ja se
bojim patnje na Velikom danu, ako Gospodaru svome budem neposlušan."' /13/
"Reci: 'Samo, Allahu robujem ispovijedajući Mu čistu vjeru", /14/
"a vi, pored Njega, obožavajte koga hoćete!' Reci: 'Gubitnici su, uistinu,
oni koji na Sudnjem danu izgube i sebe i porodice svoje. Eto, to je očevidan
gubitak!'" /15/ "Nad njima će biti naslage Vatre, a i ispod njih
naslage; time Allah straši robove Svoje. O robovi Moji, bojte se Mene!"
/16/
Uzvišeni kaže: "Reci", o Muhammede, "Ja se
bojim patnje na Velikom danu, ako Gospodaru svome budem neposlušan", a ja
sam Allahov poslanik. Ovo je uvjet kojim se preko Poslanika aludira i na njega.
"Reci: 'Samo Allaha obožavam ispovijedajući Mu čistu predanost, a vi pored
Njega obožavajte koga hoćete...'" Ovo je također prijetnja i ograđivanje
od njih. "Reci: 'Gubitnici su, uistinu'", tj. potpuni su gubitnici
"oni koji na Sudnjem danu izgube i sebe i porodice svoje", tj.
razdvojit će se i nikad se neće sastaviti - svejedno, otišla im porodica u
Džennet a oni u Džehennem, ili svi bili nastanjeni u Džehennemu, neće se
sastati niti će biti radosti kod njih. "... eto, to je očevidan
gubitak", tj. jasan i vidljiv, a zatim im je Allah opisao njihovo stanje u
Vatri, pa kaže: "Nad njima će biti naslage vatre, a ispod njih naslage...",
kao što kaže Uzvišeni: "U Džehennemu će im ležaji i pokrivači od vatre
biti. Eto, tako ćemo Mi nevjernike kazniti." /7:41/ I riječi Uzvišenog:
"...time Allah straši robove Svoje...", kazuje nam šta će se
neminovno dogoditi da bi što više izbjegavali grijehe i zabranjene stvari.
"...o robovi Moji, bojte se Mene", tj. bojte se Moje snage, moći,
odmazde i kazne.
"Za one koji
izbjegavaju obožavanje kumira i koji se Allahu obraćaju - njima su namijenjene
radosne vijesti, zato obraduj robove Moje" /17/ "koji govor slušaju i
slijede ono najljepše u njemu; to su oni koje je Allah na Pravi put uputio, i
oni su pametni."/18/
I riječi Uzvišenog: "Za one koji izbjegavaju obožavanje
kumira...", tj. oni koji odbijaju obožavati kumire a prihvatili su
obožavati Allaha. Takvima pripada radosna vijest na dunjaluku i ahiretu. I zato
kaže Uzvišeni: "...zato obraduj robove Moje... koji govor slušaju i
slijede ono najljepše u njemu", tj. razumiju ga i rade po onom što je u
njemu; "...to su oni koje je Allah na Pravi put uputio...", tj. oni
koji su opisani ovim osobinama to su oni koje je Allah uputio na oba svijeta. "...i
oni su pametni"; to su oni koji su bistrog uma i ispravne prirode.
"Zar da onoga
koji je zaslužio da se nad njim obistine riječi kazne, zar da ti njega spasiš
iz Vatre?" /19/ "A one koji se Gospodara svoga boje čekaju odaje, sve
jedne iznad drugih sagrađene, ispod kojih će rijeke teći - obećanje je
Allahovo, a Allah neće obećanje prekršiti."/20/
Uzvišeni Allah
govori: "Zar možeš spasiti iz zablude i propasti onoga kome je Allah
propisao i odredio da bude nesretan", tj. neće ga uputiti niko osim
Allaha, jer onoga koga Allah ostavi u zabludi ne može više niko uputiti, a koga
Allah uputi niko ga u zabludu ne može odvesti. Zatim nas obavještava Uzvišeni o
Svojim sretnim robovima, da njima pripadaju odaje, odnosno visoki, ogromni
dvorci u Džennetu. "...odaje sve jedne iznad drugih sagrađene...",
sprat iznad sprata čvrsto sagrađene, ukrašene i visoke. Imam Ahmed bilježi od
Ebu - Hurejrea, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /28/
"Stanovnici Dženneta gledat će u Džennetu stanovnike soba kao što gledate
sjajne zvijezde koje iziđu na sjajnom obzorju; bit će različitih stepena. Rekli
su: 'O Allahov Poslaniče, to su vjerovjesnici?' A Poslanik, s.a.v.s.., reče:
'Da, tako mi Onog u Čijoj je ruci moj život, i ljudi koji su vjerovali u Allaha
i u poslanike.'" Bilježi Imam Ahmed od Ebu - Hurejrea, r.a., koji kaže:
"Rekli smo: 'O Allahov Poslaniče, kada tebe vidimo i kad smo u tvom
društvu, srca nam se smekšaju za budući svijet; a kad se odvojimo od tebe,
okrenemo se dunjaluku, i djeci i ženama.' Poslanik, s.a.v.s., reče: /29/
'Kada biste vi bili stalno u stanju u kakvom ste kad ste kod
mene, rukovali bi se sa vama meleki svojim šakama i posjećivali bi vas u vašim
kućama. A da ne griješite, Uzvišeni Allah bi umjesto vas stvorio ljude koji će
griješiti da bi im Allah oprostio.' Rekli smo: 'O Allahov Poslaniče, govori nam
o Džennetu, kako je građen?' Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Cigla od zlata, cigla
od srebra, a njihov malter misk mirišljavi, a njegov šljunak biseri i drago
kamenje, a njegova prašina (zemlja) šafran. Ko uđe u njega uživat će, neće
očajavati, u njemu će biti vječno i neće umrijeti; odjeća mu se neće poharati
niti će proći njegova mladost. Trojici Allah neće odbiti njihovu dovu:
pravednom imamu - vladaru, postaču dok ne iftari i mazlumu (onome kome je
načinjena nepravda). Nju nosi oblak i pred njom se otvaraju vrata nebeska.
Allah, dž.š., kaže: 'Tako mi Moje veličine, pomoći ću ti pa makar i poslije
nekog vremena.'" I riječi Uzvišenog: "...ispod kojih će rijeke
teći...", tj. teći će rijeke u međuprostoru, kako hoće i gdje hoće.
"...Allahovo obećanje...", tj. ono što smo spomenuli obećanje je koje
je obećao Allah Svojim robovima vjernicima. "...a Allah neće obećanje
prekršiti!"
"Zar ne vidiš da
Allah spušta s neba kišu, pa je u izvore zemlje razvodi, a onda pomoću nje
raznobojno bilje izvodi, zatim se osuši i ti ga vidiš požutjela, i najzad ga
skrši. To je, doista, pouka za one koji su pametni."/21/ "Zar je isti
onaj čije je srce Allah učinio sklonim islamu, pa on slijedi svjetlo Gospodara
svoga i onaj čije je srce otvrdlo? Teško onima čija su srca tvrda na spomen
Allaha, oni su u očitoj zabludi!"/22/
Obavještava nas Uzvišeni da je voda na Zemlji, u osnovi, sa
nebesa, kao što kaže Uzvišeni: "...i mi s neba čistu vodu
spuštamo."/25:48/ Seid ibn Džubejr kaže: "Porijeklo je vode od
snijega", znači da snijeg napada po planinama i tu se zadrži i topi i
spušta se u utrobe planina, a onda iz njih izviru izvori. Ibn - Abbas kaže:
"Nema vode na Zemlji a da nije pala sa nebesa, ali je kanali u zemlji
upijaju." I zato kaže Uzvišeni: "Zar ne vidiš da Allah spušta s neba
kišu pa je u izvore u Zemlji razvodi." I riječi Uzvišenog: "...a onda
pomoću nje raznovrsno bilje izvodi..." Različito po njegovom obliku,
okusu, mirisu (namjeni) i koristi. "a zatim se osuši i ti ga vidiš
požutjelim...", napola suho, "i najzad ga skrši", tj. postane
potpuno suho i skrši se. "To je, doista, pouka za one koji su
pametni", tj. oni koji se prisjećaju i uzimaju pouku da je i dunjaluk
takav. Počinje mladošću i ljepotom, a završava se starošću i izobličenošću.
Mladić postane iznemoglim starcem, a zatim, na kraju, umre. I sretan je onaj
koji poslije smrti bude zaslužio dobro. Allah, dž.š., poredi život na ovom
svijetu sa biljkom koja biva mlada (zelena) a zatim se zdrobi, kao što kaže
Uzvišeni: "Navedi im, kao primjer, da je život na ovom svijetu kao bilje
koje, i poslije natapanja vodom koju Mi s neba spuštamo, ipak postane suho i
vjetrovi ga raznesu, a Allah sve može!" /18:45/
I riječi Uzvišenog:
"Zar je isti onaj čije je srce učinio sklonim islamu, pa on slijedi
svjetlo Gospodara svoga i onaj čije je srce otvrdlo?", tj. mogu li biti
jednaki ovakvi i oni čija su srca kruta daleko od Istine. Kao što kaže
Subhanehu Ve Teala: "Zar je onaj koji je bio u zabludi, a kome smo Mi dali
život i svjetlo pomoću kojeg se među njima kreće, kao onaj koji je u tminama iz
kojih ne izlazi?" I zato kaže Uzvišeni: "Teško onima čija su srca
tvrda na spomen Allaha", tj. ne smekšaju se kod njegova pomena, nisu
skrušena, i ne osjećaju odgovornost, niti šta razumiju; "...oni su u očitoj
zabludi."
"Allah
objavljuje najljepši govor, Knjigu sličnu po smislu, čije su pouke dvojake. Od
nje se koža ježi u onih koji se Gospodara svoga boje, a zatim, kad se spomene
ime Allahovo, kože se njihove i srca njihova smiruju. To je Allahova Uputa kojom
On upućuje koga hoće; a onoga koga Allah ostavi u zabludi, njemu nema
upućivača." /23/
Ovo je pohvala od
Allaha, dž.š., Njegovoj velikoj Knjizi, pa kaže Uzvišeni: "Allah
objavljuje najljepši govor, Knjigu sličnu po smislu, čije su pouke
dvojake..." Neki učenjaci, a među njima Sufjan bin Ujejne, kažu: "
Konteksti (više) kur‘anskih ajeta ponekad imaju isto značenje i to spada u
sličnost (mutešabih). Ponekad se navode suprotnosti, kao vjernici a zatim
kafiri, ili se opisuju osobine Dženneta a zatim odmah osobine Džehennema, i
tome slično. To su ajeti čije su poruke dvojake, kao što su riječi Uzvišenog:
"Čestiti će sigurno u Džennet, a grješnici sigurno u Džehennem."
/82:13,14/ Kada kontekst više ajeta ima isto značenje, onda je to (mutešabih)
slično po smislu. Nije to onaj mutešabih spomenut u riječima Uzvišenog: "U
njoj su ajeti jasni, oni su glavnina Knjige, a drugi su manje jasni..."
/3:7/ To ima sasvim drugo značenje, i ne spada to u nejasne ajete (mutešhabih)
kao što se kaže u ajetu: "On tebi objavljuje Knjigu, u njoj su ajeti
jasni, oni su glavnina Knjige, a drugi su manje jasni. Oni čija su srca
pokvarena - željni smutnje i svog tumačenja - slijede one što su manje jasni. A
tumačenje njihovo zna samo Allah." /3:7/
U mutešabih ajete, slične po smislu, spada i onaj koji se
spominje u riječima Uzvišenog na ovom mjestu: "...Knjigu sličnu po smislu,
čije se pouke ponavljaju..." I riječi Uzvišenog: "...Od nje se koža
ježi u onih koji se Gospodara svoga boje, a zatim, kada se spomene ime Allahovo,
kože se njihove i srca njihova smiruju..." Ovo su odlike čestitih: kada
čuju riječi Uzvišenog, pošto razumiju u njima obećanje i kaznu, plašenje i
prijetnju, ježi se njihova koža od skrušenosti i straha. "A zatim, kada se
spomene ime Allahovo, kože se njihove i srca njihova smiruju...", zbog
toga što se nadaju Njegovoj dobroti i milosti. Oni se razlikuju od grješnika iz
više razloga. Jedan od njih je: slušanje ovih jeste slušanje ajeta, a ovi drugi
slušaju pjevanje pjevačica... Drugo: Kada se njima uče ajeti Allahovi, dž.š.,
padaju na sedždu uplakani, lijepog ponašanja i skrušeni, puni nade, ljubavi,
razumijevanja i spoznaje, kao što kaže Uzvišeni: "...i oni koji, kada budu
opomenuti dokazima Gospodara svoga, ni gluhi ni slijepi ne ostanu"
/25:73/,
tj. oni primjenjuju
te ajete i čine sedždu kada ih uče iz pronicljivosti a ne iz neznanja i
slijepog oponašanja i slijeđenja drugih. Treće: Oni se lijepo ponašaju kad ga
slušaju, kao što su bili ashabi, r.a. Slušajući ga ježila im se koža i srca bi
im se smirila pri spomena Allahova, dž.š., imena, i nisu međusobno vikali...!!?
Nisu sebe zaduživali onim što ne mogu, nego su pokazivali učtivost, smirenost i
skrušenost, i u tom pogledu bili su nedostižni. Zbog toga su dobili pohvale i
zadovoljstvo Allahovo na oba svijeta, nasuprot drugim skupinama ljudi, čija je
pamet iščezla i zavedeni su. Ovo se desilo sa onima koji slijede bid´ate
(novotarije). I to je od šejtana. I riječi Uzvišenog: "To je Allahova
uputa kojom On upućuje koga hoće." Eto, to su osobine onih koje je Allah uputio,
a čije budu suprotno od ovoga, taj je od onih koje je Allah ostavio u zabludi.
"...a onoga koga Allah ostavi u zabludi, njemu nema upućivača."
"Zar je isti
onaj koji će se na Sudnjem danu licem svojim zaklanjati od strahovite patnje
kao onaj koji je siguran od nje? 'Trpite ono što ste zaslužili!' - mnogobošcima
će se reći."/24/ "Oni prije njih poricali su, pa ih je stigla kazna
odakle nisu očekivali."/25/ "Allah je dao da osjete poniženje u
životu na ovom svijetu, a patnja na drugom svijetu bit će, zaista, još gora -
kad bi oni samo znali!"/26/
Uzvišeni Allah kaže: "Zar je isti onaj koji će se na
Sudnjem danu licem svojim zaklanjati od strahovite patnje kao onaj koji je
siguran?", tj. pa zar mogu biti isti oni koje čeka strašna kazna sa onima
koji će u tom danu biti potpuno sigurni. "Mnogobošcima će se reći",
tj. reći će se njemu (spomenutom u ajetu) i njemu sličnim mnogobošcima
(zalimima), prijekorno: "Trpite ono što ste zaslužili." Kao što kaže
Uzvišeni: "Na dan kada budu u vatru odvučeni, s licima dolje okrenutim,
...iskusite vatru džehenemsku!" U ajetu (koji komentiramo) spomenuta je
kazna a nije sigurnost od nje (to je spomenuto u prijevodu ajeta). Kao što
(jedan) pjesnik kaže: "Uputim li se u neki kraj (zemlju) želeći dobro, ne
znam šta me od dvoje čeka?" Pod svojim rječima "od dvoje",
pjesnik podrazumijeva dobro i zlo. Spominje Uzvišeni ovdje: "Zar je isti
onaj koji će se na Sudnjem danu licem svojim zaklanjati od strahovite
patnje...?!", što znači: jesu li jednaki onaj ko će kušati kaznu svojim
licem i onaj ko će biti pošteđen (siguran) od toga?
I nije spominjao sigurnost zadovoljavajući se kaznom. I
riječi Uzvišenog: "Oni prije njih poricali su, pa ih je stigla kazna
odakle nisu očekivali", tj. uništio je Allah, dž.š., prijašnje narode koji
su smatrali lažnim poslanike i od Allaha im nije bilo zaštite. I riječi
Uzvišenog: "Allah je dao da osjete poniženje u životu na ovom
svijetu", tako što ih je (žestoko) kaznio i učinio da im se vjernici
osvete. Pa neka se pripaze oni kojima se Allah obraća u ovom ajetu, a to su
nevjernici Kurejševića, i drugi koji budu lažnim smatrali najčasnijeg među
poslanicima i pečatom svih: Poslanika, s.a.v.s. A ono što im je pripremio Allah
na budućem svijetu (žestoku kaznu) veće je od onoga što ih je zadesilo na ovom
svijetu. I zato kaže Uzvišeni: "A patnja na drugom svijetu bit će, zaista,
još gora - kad bi oni samo znali."
"Mi u ovom
Kur´anu navodimo ljudima svakojake primjere, da bi pouku primili."/27/
"U Kur'anu na arapskom jeziku, u kome nema nikakve proturječnosti, da bi
se čuvali."/28/ "Allah navodi kao primjer čovjeka koji je u vlasti
ortaka oko koga se oni otimaju, i čovjeka koji je u vlasti samo jednog čovjeka
- da li je primjer njih dvojice isti? Hvaljen neka je Allah, ali većina njih ne
zna."/29/ "Ti ćeš, zacijelo, umrijeti, a i oni će, također,
pomrijeti."/30/ "I poslije, na Sudnjem danu, pred Gospodarom ćete se
svojim jedan s drugim sporiti."/31/
Uzvišeni kaže:
"Mi u ovom Kuranu navodimo ljudima svakojake primjere...", tj.
ljudima smo pojasnili navodeći im primjere "...da bi pouku primili."
Jer, primjer približava značenje razumu. Kao što kaže Subhanehu Ve Teala:
"On vam navodi primjer između vas...", tj. poznat je među vama. I
riječi Uzvišenog: "U Kur'anu na arapskom jeziku, u kome nema nikakve
proturječnosti...", tj. Kur´an je došao na jasnom arapskom jeziku, u kome
nema iskrivljenosti niti nejasnoća. On je potpuno jasan dokaz i argument;
Uzvišeni Allah ga je dao takvog i kao takvog ga objavio. "Da bi se
čuvali", tj. da se boje i budu oprezni od onoga što se u Kur'anu prijeti
(kazna) i da rade ono za što se obećava. A zatim kaže Uzvišeni: "Allah navodi
kao primjer čovjeka koji je u vlasti ortaka oko koga se oni otimaju..."
Spore se oko čovjeka koji im je zajednički, "...i čovjeka koji je u vlasti
samo jednog čovjeka...", tj. potpuno je u vlasti jednog čovjeka i niko ga
osim njega ne posjeduje. "Da li je primjer njih dvojice isti?", tj.
ne može nikako biti jednak ovaj i onaj. Isto tako, nije jednak mušrik koji
pored Allaha obožava druga božanstva, i iskreni vjernik koji ne obožava nikog
osim Allaha, Jedinog Koji nema ortaka.
Pa kako mogu biti isti ovi i oni? Pošto je ovaj primjer
jasan i očit, Uzvišeni kaže: "Hvaljen neka je Allah", zbog donošenja
argumenata protiv njih. "Ali većina njih ne zna", tj. zbog njegova
neznanja oni Allahu pripisuju druga. I riječi Uzvišenog "Ti ćeš zacijelo
umrijeti, a i oni će, također, pomrijeti", tj. neminovno je da ćete
prijeći iz ovoga svijeta i bit ćete povraćeni - i okupljeni kod Allaha, dž.š.,
na budućem svijetu, i bit ćete parničari kod Allaha za ono u čemu ste vi
proveli na ovom svijetu; u tevhidu - Pravom putu ili u širku - mnogoboštvu,
krivom putu. On će vam suditi i presudit će pravedno, jer je On Sveznajući
Sudac. Pa će Allah, dž.š., spasiti iskrene Svoje vjernike, koji su vjerovali
jednog Boga, a kaznit će kafire, nevjernike, koji budu nijekali Istinu. Ovaj
ajet, iako njegov sadržaj aludira na vjernike i nevjernike i njihovu međusobnu
prepirku na budućem svijetu, obuhvaća sve one koji su u sporu na dunjaluku - i
oni će se ponovno sporiti na budućem svijetu. Ibn Ebi Hatim prenosi od Ibn ez -
Zubejra , r.a., koji kaže: /30/ "Pošto je objavljen ajet: 'I poslije na
Sudnjem danu pred Gospodarom svojim ćete se jedan s drugim sporiti', Ez -
Zubejra , r.a., upitao je: 'O Allahov Poslaniče, hoćemo li se ponovo sporiti?'
'Da',odgovorio je. Ez - Zubejr reče: 'Stvar je ozbiljna.'" U Musnedu se
bilježi od Ebu - Zerra, r.a., koji kaže: /31/
"Allahov
Poslanik, s.a.v.s., vidio je dvije ovce kako se međusobno bodu (bore), pa me je
upitao: 'Zbog čega se bodu, o Ebu - Zerre?' 'Ne znam', rekao sam. Poslanik,
s.a.v.s., reče: 'Ali Allah zna, i On će među njima presuditi.'" Prenosi
Ali ibn Ebu - Talha od Ibn - Abbasa, r.a., u vezi s ajetom: "I poslije na
Sudnjem danu pred Gospodarom svojim ćete se jedan s drugim sporiti", da
kaže : "Sporit će se iskreni sa lašcem, onaj nad kojim je bila učinjena
nepravda sa silnikom, onaj ko je bio na Pravom putu sa onim ko je zalutao, i
slabi sa oholim."
"Ima li
nepravednijeg od onoga koji o Allahu govori laži i smatra Istinu lažnom kada mu
ona dolazi? Zar u Džehennemu prebivalište za nevjernike neće biti?"/32/
"A onaj koji donosi Istinu i oni koji u nju vjeruju, oni se čuvaju
(boje)", /33/ "sve što zažele u Gospodara svoga će naći, to će biti
nagrada onima koji su dobra djela činili", /34/ "da bi Allah preko
ružnih postupaka njihovih prešao, i da bi ih za lijepa djela koja su radili
nagradio."/35/
Allah, dž.š., obraća se mušricima koji su na Allaha laž
izmislili pripisujući Mu druga božanstva. Tvrdili su da su meleki Allahove
kćeri i Allahu su pripisali sina. Uzvišen je i veliki Allah, i daleko od riječi
koje Mu pripisuju. Uz sve to, zanijekali su istinu koja im je došla na jezicima
poslanika, Allahov selam i salavat neka je na njih. I zato kaže Allah, dž.š.:
"Ima li nepravednijeg od onoga koji o Allahu govori laži i smatra Istinu
lažnom kada mu ona dolazi?", tj. nema većeg silnika od ovog, jer je on
sastavio dvije neistine: slagao je na Allaha i lažnim smatra Allahovog
Poslanika, s.a.v.s. I zato kaže Allah, dž.š., prijeteći im: "Zar u
Džehennemu prebivalište za nevjernike neće biti?" A oni su ti koji su nijekali
i poricali Istinu, i zato kaže Uzvišeni:
"A onaj koji donosi istinu", a to je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., "i oni koji u nju vjeruju", tj. muslimani;
"oni se čuvaju (boje)", tj. oni koji se čuvaju (boje) mnogoboštva,
"sve što zažele u Gospodaru svoga će naći", tj. u Džennetu šta
zatraže - to će naći. "To će biti nagrada onima koji su dobra djela
činili. Da bi Allah preko ružnih postupaka njihovih prešao, i da bi ih za
lijepa djela koja su radili nagradio." Kao što kaže Allah, dž.š., u drugom
ajetu: "Eto, to su oni od kojih ćemo dobra djela, koja su radili, primiti,
a preko ružnih postupaka njihovih prijeći i od stanovnika Dženneta će oni biti,
istinito obećanje koje im je dano ispunit ćemo." (46:16)
"Zar Allah nije
Zaštitnik robu Svome? A oni te plaše onima kojima se, pored Njega, klanjate.
Onoga koga Allah stavi u zabludu - niko ne može na Pravi put uputiti."/36/
"A onoga koga On na Pravi put uputi - niko ne može u zabludu dovesti. Zar
Allah nije Silan, Onaj Koji kažnjava?"/37/ "Ako ih upitaš ko je
stvorio nebesa i Zemlju, sigurno će reći: 'Allah!' A ti reci: 'Mislite li vi,
da li bi oni kojima se, pored Allaha, klanjate mogli otkloniti štetu, ako Allah
hoće da mi je učini, ili, da li bi mogli zadržati milost Njegovu, ako On hoće
da im je podari?' Reci: 'Meni je dovoljan Allah, u Njega se uzdaju oni koji se
pouzdavaju.'"/38/ "Reci: 'O narode moj, ti postupaj onako kako
postupaš, a i ja ću postupati, pa ćete znati"/39/ "koga će stići
patnja koja će ga poniziti, i koga će patnja vječna snaći.'"/40/
Uzvišeni Allah kaže: "Zar Allah nije zaštitnik robu
Svome?" Znači da On štiti onoga ko Mu robuje i oslanja na Njega. Ibn Ebu
Hatim prenosi od Fadaleta ibn Ubejda el - Ensarija, r.a., da je čuo Allahova
Poslanika, s.a.v.s., gdje kaže: /32/ "Bit će sretan onaj ko se uputi na
put spasa (islama), te kojem življenje bude umjereno (dovoljno da ga zaštiti od
siromaštva) i on bude zadovoljan takvim životom." Bilježe ga En - Nesai i
Et - Tirmizi i smatraju ga autentičnim. "...a oni te plaše onima kojima
se, pored Njega, klanjaju..." Misli se na mušrike koji plaše Allahova
Poslanika, s.a.v.s., njihovim idolima i prijete njihovim božanstvima koje oni
obožavaju iz neznanja i zablude. I kaže Uzvišeni: "Onoga koga Allah stavi
u zabludu - niko ne može na Pravi put uputiti, a onoga koga On na Pravi put
uputi - niko ne može u zabludu dovesti. Zar Allah nije Silan, Onaj Koji
kažnjava?", tj. On je nedostižne visosti, moćan. Neće se učiniti nepravda
onom ko se pouzda u Allaha, dž.š., jer je on Silan, nema niko moćniji od Njega.
On je Onaj Koji kažnjava i niko žešće od Njega ne kažnjava one koji Ga budu
nijekali, druga Mu pripisivali i uporno se protivili Njegovom Poslaniku,
s.a.v.s. I riječi Uzvišenog:
"Ako ih upitaš: ko je stvorio nebo i Zemlju, sigurno će
reći: 'Allah!'" Znači da su mušrici priznavali da je Allah stvoritelj
svega, i pored toga su uz Njega obožavali druga (božanstva), ono što im ne može
naštetiti niti korist donijeti, i zato kaže Tebareke Ve Teala: "...a ti
reci: 'Mislite li vi, da li bi oni kojima se, pored Allaha, klanjate, mogli
otkloniti štetu ako Allah hoće da im je učini, ili, da li bi mogli zadržati
milost Njegovu, ako On hoće da im je podari?'", tj. ne možemo ništa od
ovoga svega. Ibn Ebi - Hatim navodi kod ovog ajeta hadis sa svojim lancem
prenosilaca koji seže do Ibn - Abbasa, a on ga pripisuje Poslaniku da je rekao:
/33/ "Budi pokoran Allahu, dž.š., i pridržavaj se onog što ti je naredio,
pa će i On tebe čuvati, poštuj Allaha i izvršavaj Njegove (naredbe) propise, pa
ćeš Ga imati uvijek uza se kao zaštitnika. Misli na Allaha u blagostanju, On će
o tebi brinuti u nevolji. Ako ti nešto zatražiš, traži to od Allaha. Ako ti,
pak, pomoć zatreba, i tada se obrati Uzvišenom Allahu. Dobro znaj: da se čitav
svijet sakupi da ti i najmanju štetu nanese, da ti je ne bi nanijeli, osim one
štete koju je Uzvišeni Allah tebi predvidio i propisao; a da se, opet, čitav
svijet okupi da ti neku korist donese, ne bi ti donijeli osim one koju ti je
Allah odredio i upisao. Stranice su se osušile a pera su podignuta..." I
riječi Uzvišenog: "...Reci: 'Meni je dovoljan Allah'", tj. Allah mi
je dovoljan kao Zaštitnik. "U Njega se uzdaju oni koji se
pouzdavaju."
Ibn Ebi - Hatim
prenosi od Ibn - Abbasa, r.a., hadis koji pripisuje Poslaniku, a.s.: /34/
"Ko želi biti najjači čovjek, neka se osloni na Uzvišenog Allaha, a ko
želi biti najbogatiji čovijek, pa neka bude ono što je kod Allaha jamačnije od
onog što je kod njega. Ko želi biti najplemenitiji čovjek, neka se boji
Allaha." I riječi Uzvišenog: "Reci: 'O narode moj, ti postupaj onako
kako postupaš'", tj. na svoj način. Ovo je žestoka prijetnja. "I ja
ću postupati", tj. radit ću po programu koji mi je zacrtan, "pa ćete
znati", tj. znat ćete zle poslijedice toga. "...koga će stići patnja
koja će ga poniziti", tj. na dunjaluku, "...i koga će patnja vječna
snaći", tj. stalna i neprekidna, iz koje se neće isčupati, a to će biti na
budućem svijetu.
"Mi tebi doista
objavljujemo Knjigu s istinom za (cijeli) svijet; onaj ko bude išao Pravim
putem - sebi će koristiti, a onaj ko bude išao stranputicom - sebi će nauditi,
ti nisi njima tutor."/41/ "Allah uzima duše u času njihove smrti, a i
onih koji spavaju, pa zadržava one kojima je odredio da umru, a ostavlja one
druge do roka određenog. To su, zaista, dokazi za one koji
razmišljaju."/42/
Obraća se Uzvišeni Svom poslaniku Muhammedu, s.a.v.s.:
"Mi tebi doista objavljujemo Knjigu s istinom za (cijeli) svijet",
tj. svim stvorenjima, ljudima i džinima, da ih opomeneš njom. "Onaj ko
bude išao Pravim putem - sebi će koristiti", tj. svu korist od toga on će
osjetiti. "A onaj ko bude išao stranputicom - sebi će nauditi", tj.
on će osjetiti lično posljedice toga. "Ti nisi njima tutor", tj. ti
nisi zadužen za njih da ih uputiš. "Tvoje je da opominješ, a o svemu se
samo Allah brine." /11:12/ Kao što su riječi Uzvišenog: "...tvoje je
da obznanjuješ, a Naše da tražimo polaganje računa". /13:40/ I riječi
Uzvišenog: "Allah uzima duše u času njihove smrti, a i onih koji spavaju,
pa zadržava one kojima je odredio da umru, a ostavlja one druge do roka
određenog." U njemu su dokazi da se one sastaju u Visokom Društvu, kao što
stoji u merfu´ hadisu koji prenose Ibn - Mende i drugi. Bilježe Buharija i
Muslim od Ebu - Hurejrea, r.a., koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s.,
rekao: "
Kad neko od vas želi leći u postelju, neka istrese čaršaf
(ogrtač), jer on ne zna šta će se poslije njega desiti, a zatim neka kaže: 'U
ime Tvoje, moj Gospodaru, liježem na bok, i u ime Tvoje ustajem; ako mi uzmeš
dušu, smiluj joj se, a ako mi je povratiš, čuvaj je kao što čuvaš Svoje dobre
robove.'" Neki od prethodne uleme, tumačeći ovaj ajet časni, kažu: 'Duše
umrlih - kad umru, a duše živih - kad zaspu - uzimaju se, pa se upoznaju koliko
Allah hoće da se upoznaju, "pa zadržava one kojima je odredio da
umru", koje su već umrle, "a ostavlja one druge do roka
određenog...", tj. do roka koji im je određen. I Ibn - Abbas, r.a., kaže:
"Uzima duše mrtvih a vraća duše živih." "...to su, zaista,
dokazi za one koji razmišljaju."
"Zar oni mimo
Allaha zagovornike uzimaju?! Reci: 'Zar i onda kada su bez ikakve moći i kada
ništa ne razumiju?'"/43/ "Reci: 'Sve zagovorništvo pripada Allahu,
vlast na nebesima i na Zemlji Njegova je, a poslije - Njemu ćete se
vratiti.'"/44/ "Kad se Allah samo spomene, grče se srca onih koji u
onaj svijet ne vjeruju, a kada se spomenu oni kojima se oni pored Njega
klanjaju, odjednom ih radost obuzme." /45/
Prekorava Uzvišeni Allah mušrike zbog uzimanja zagovornika
mimo Allaha, a to su oni čije likove predstavljaju idoli koje su oni uzeli sami
od sebe bez ikakva argumenta i dokaza koji ih upućuje na to, a zatim kaže
Uzvišeni: "Reci", o Muhammede, "Zar i onda kada su", tj.
njihovi idoli "bez ikakve moći i kada ništa ne razumiju", tj. ne
posjeduju sluh, vid niti razum. "Reci: 'Sve zagovorništvo pripada
Allahu'", tj. zagovorništvo neće koristiti kod Allaha osim od onoga od
koga On bude zadovoljan i da mu dozvolu za to. Odluka o zagovorništvu samo je
kod Allaha"Ko se može pred Njim zauzimati za nekoga bez dopuštenja
Njegova?" "Njegova je vlast na nebesima i na Zemlji" /57:2/, tj.
On upravlja svim. "A poslije - Njemu ćete se vratiti", tj. sudit će
vama na budućem svijetu pravedno, i svako će biti nagrađen i kažnjen prema
zaradi, a zatim kaže i opisuje mušrike, koreći ih: "Kad se Allah samo
spomene...", tj. kad se kaže: nema Boga osim jednog Allaha, "...grče
se srca onih koji u onaj svijet ne vjeruju", tj. skupe se, odbojna su i
ohola iz nevjerovanja i inada ne slijede i ne pokoravaju se vjerovanju. Njihova
srca ne prihvaćaju dobro, a ko ne bude primio dobro primit će zlo, i zato kaže
Uzvišeni: "...a kada se spomenu oni kojima se oni pored Njega klanjaju...",
tj. kipovi i kumiri, božanstva, "...odjednom ih radost obuzme", tj.
vesele se i raduju se.
"Reci: 'Allahu,
Stvoritelju nebesa i Zemlje, Ti Koji znaš nevidljivi i vidljivi svijet, Ti ćeš
robovima Svojim presuditi u onome oko čega su se razilazili!'"/46/
"Kad bi mnogobošci imali sve što je na Zemlji, i još toliko, na Sudnjem
danu oni bi sve to dali da bi se teške patnje iskupili; a od Allaha će im se
ukazati kazna koju nisu bili slutili"/47/ "i ukazat će im se hrđava
djela njihova koja su radili i skolit će ih baš ono čemu su se
izrugivali."/48/
Nakon što je Allah, dž.š., korio mušrike zbog njihove
ljubavi prema širku i bijega od monoteizma, kaže Uzvišeni: "Reci: 'Allahu,
Stvoritelju nebesa i Zemlje, Ti Koji znaš nevidljivi i vidljivi svijet",
tj. moli Allaha jednim Ga u svemu smatraj. On je stvoritelj svega, On zna javne
i tajne stvari. "Ti ćeš robovima Svojim presuditi u onome oko čega su se
razilazili", tj. u ovozemnim njihovim razilaženjima, i presudit ćeš im u
obećanom danu poslije ponovnog proživljenja. Bilježi Muslim u svom Sahihu od
Ebi - Seleme ibn Abdur - Rahmana, koji kaže: /35/ "Pitao sam Aišu, r.a.:
'Čime bi otpočinjao noćni namaz Allahov Poslanik, s.a.v.s., kada bi ustao u
noći?' Ona je odgovorila, r.a.: 'Allahov Poslanik, s.a.v.s., kada bi ustao u
noći, svoj namaz bi otpočeo ovom dovom: O Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i
Israfila, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Ti znaš vidljivi i nevidljivi svijet. Ti
ćeš robovima Svojim presuditi u onome oko čega su se razilazili. Uputi me na
istinu u čemu su se oni razišli Tvojim dopuštenjem; Ti upućuješ na Pravi put
onoga koga Ti hoćeš." Imam Ahmed bilježi od Abdullaha ibn Mesuda, r.a.,
koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /36/
"Ko kaže: 'O
Allahu, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Ti koji znaš vidljivi i nevidljivi svijet,
ja Ti dajem obećanje na ovome svijetu da svjedočim da nema boga osim Allaha. Ti
si jedini, Ti nemaš ortaka, i svjedočim da je Muhammed Tvoj rob i poslanik, ako
me prepustiš samom sebi, to me vodi u zlo a udaljava me od dobra, ja sam siguran
samo u Tvoju milost, daj mi Svoje obećanje koje ćeš ispuniti na budućem
svijetu, Ti zaista nećeš iznevjeriti obećanje.'" Neće se izgovoriti ove
riječi, a da Allah ne kaže Svojim melekima na Dan suđenja: 'Zaista je Moj rob
zatražio od Mene obećanje (uputio mi molbu), pa ispunite mu obećanje, pa će ga
Allah, dž.š., uvesti u Džennet." Suhejl kaže da je obavijestio Kasima ibn
Abdur - Rahmana da je Avf prenio nam to i to, pa je rekao: "Nema među nama
djevojčice (robinje), a da ona ne izgovara ove riječi u svojoj sobi."
I riječi Uzvišenog: "Kad bi mnogobošci imali...",
a to su mušrici "...sve što je na Zemlji i još toliko...", tj. kad bi
sakupili sve što je na Zemlji i još toliko "...oni bi sve to dali da bi se
teške patnje iskupili...", tj. ono što im je Allah, dž.š., pripremio na
budućem svijetu - neće im biti prihvaćen iskup. "...a od Allaha će im se
ukazati kazna koju nisu bili slutili", tj. obećana im je od Allaha kazna i
patnja, ono što nisu ni očekivali, "i ukazat će im se hrđava djela njihova
koja su radili", tj. pokazati im se nagrada onakva kakvu su zaradili na
ovom svijetu od grijeha, i"skolit će ih baš ono čemu su se
izrugivali", tj. obuhvatiti ih kazna kojom su se oni ismijavali na
dunjaluku prilikom njena spomena.
"Kad čovjeka
kakva nevolja snađe, Nama se moli; a kad mu Mi poslije blagodat pružimo, onda
govori: 'Ovo mi je dato na osnovu znanja.' A nije tako, to je samo kušnja, ali
većina njih ne zna."/49/ "Tako su govorili i oni prije njih, pa im
nije koristilo ono što su bili stekli", /50/ "pa ih pogodi kazna za
zla djela koja su stekli. A i one među ovima koji nasilje čine - stići će kazna
za ono što čine, oni neće umaći."/51/ Zar oni ne znaju da Allah daje
opskrbu u izobilju onome kome hoće, i da uskraćuje; to su, zaista, pouke narodu
koji vjeruje."/52/
Obavještavajući o čovjeku, Allah, dž.š., kaže da se on u
teškim stanjima ponizno obraća Allahu, dž.š., i kaje se Njemu, a kad mu podari
dobro, on se osili i nastavi u griješenju. "Ovo mi je dato na osnovu
znanja", tj. na osnovu znanja Allahovog, da sam ja zaslužan, da ja nisam
zaslužan, ne bi mi podario ovo. "A nije tako, to je samo kušnja", tj.
nije stvar tako kako on smatra. Naprotiv, Naša je blagodat ispit da se vidi
hoće li biti pokoran ili grješnik, a Mi najbolje znamo kako će se on ponašati.
"...ali većina njih ne zna", i zato su rekli što su rekli.
"...tako su govorili i oni prije njih...", tj. mnogi od prethodnih
naroda. "...pa im nije koristilo ono što su stekli", pa im nisu
koristile riječi niti njihove tvrdnje. "...pa ih pogodi kazna za zla djela
koja su stekli. A i one među ovima koji nasilje čine...", tj. ovim ajetom
ciljani su kurejševićki nevjernici: "...stići će kazna za ono što
čine", tj. kao što je stigla ove, "oni neće umaći", kao što kaže
Uzvišeni: "I govorili su: 'Imamo više imetka i djece: mi nećemo biti
mučeni.'" /34:35/ I riječi Uzvišenog: "Zar oni ne znaju da Allah daje
opskrbu i izobilje onome kome hoće i da uskraćuje...", tj. povećava je
jednom narodu a drugom uskraćuje. "to su, zaista, pouke narodu koji
vjeruje."
"Reci: 'O robovi
Moji, koji ste u grijesima pretjerivali, ne gubite nadu u Allahovu milost!
Allah će, sigurno, sve grijehe oprostiti. On, doista, mnogo prašta i On je
milostiv.'"/53/ "I povratite se Gospodaru svome i pokorite Mu se
prije nego što vam kazna dođe - poslije vam niko neće u pomoć priskočiti."
/54/ "I slijedite ono najljepše, ono što vam Gospodar vaš objavljuje,
prije nego što vam iznenada kazna dođe, za čiji dolazak nećete znati."/55/
"Da čovjek ne bi uzviknuo: 'Teško meni, koliko sam samo dužnosti prema
Allahu propustio, doista sam se i izrugivao!'"/56/ "Ili da ne bi
rekao: 'Da me je Allah pravim putem uputio, sigurno bih se Njegove kazne
sačuvao.'"/57/ "Ili da ne bi rekao kad doživi patnju: 'Da mi se samo
vratiti - dobra djela bih činio!'"/58/ "Da, već su ti došli Moji
znaci, pa si ih poricao i oholio se, i nevjernik si bio."/59/
Ovaj plemeniti ajet
poziv je svim grješnicima, nevjernicima i drugim na tevbu i pokajanje. Ovo je
obavijest od Allaha Uzvišenog da će On oprostiti sve grijehe onom ko se pokaje
od njih pa makar oni bili kao morska pjena. Nije ispravno ovaj ajet povezivati
sa onim koji nisu tevbu učinili. Jer, neće biti oprosta za širk ukoliko se ne
pokaju od istog. Buharija bilježi od Ibn - Abbasa, r.a.: /37/ "Da su
ljudi, sljedbenici širka, koji su puno ubijali i puno zinaluk činili, došli
Muhammedu, s.a.v.s., i pitali su: 'Zaista ono što kažeš i u što pozivaš dobro
je, pa kad bi nas obavijestio da za ono što smo činili postoji iskupljenje
(kefaret)?" Pa je objavljen ajet: "I oni koji se mimo Allaha drugom
bogu ne klanjaju i koji one koje je Allah zabranio ne ubijaju, osim kad pravda
zahtijeva, i koji ne bludniče", i objavljeno je: "Reci: 'O robovi
Moji, koji ste u grijesima pretjerivali, ne gubite nadu u Allahovu milost!
Allah će sigurno sve grijehe oprostiti..." Ovako ga bilježe Muslim, Ebu
Davud i En - Nesai od Ibn - Abbasa. Za prvi ajet vezan je ovaj ajet u kome
Allah, dž.š., kaže: "...ali onima koji se pokaju i uzvjeruju, i dobra
djela čine." Bilježi Imam Ahmed od Amra ibn Anbese, r.a., da kaže: /38/
"Došao je
Vjerovjesniku, s.a.v.s., oronuli starac koji se oslanjao o svoj štap, i upitao
ga je: 'O Allahov Poslaniče, kod mene je puno grijeha i prijevara, pa hoće li
meni biti oprošteno?' Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Zar ne svjedočiš da nema boga
osim Allaha?' 'Da', odgovorio je. 'I svjedočim da si ti Allahov Poslanik.' 'Već
su ti oprošteni grijesi i prijevare', odgovori Poslanik, s.a.v.s." Iz
navedenog se razumije da se pod opraštanjem grijeha misli na praštanje svih
grijeha tevbom, i ne treba čovjek gubiti nadu od Allahove milosti, pa makar mu
bili veliki i mnogobrojni grijesi, jer su kapije Allahove milosti velike i
prostrane. Uzvišeni je rekao: "Onaj ko kakvo zlo učini, ili prema sebi
nasilje učini pa poslije zamoli Allaha da mu oprosti - naći će da Allah prašta
i da je milostiv." /4:110/ Uzvišeni Allah, dž.š., kaže o munaficima:
"Licemjeri će na samom dnu Džehennema biti i ti im nećeš zaštitnika naći;
osim onih koji se pokaju i poprave...", i kaže Uzvišeni: "Nevjernici su
oni koji govore: 'Allah je jedan od trojice!' A samo je jedan Bog! I ako se ne
okane onoga što govore, nesnosna će patnja, zaista, stići svakog od njih koji
nevjernik ostane."/5:73/ A zatim kaže Onaj Čija je Veličina uzvišena:
"Zašto se oni ne pokaju Allahu i ne zamole oprost od Njega; ta Allah
prašta i milostiv je." /5:74/
I kaže Subhanehu Ve
Teala: "One koji vjernike i vjernice budu na muke stavljali pa se ne budu
pokajali..." Hasan el - Basri, rahmetullahi alejhi, kaže: "Pogledajte
ovu plemenitost i širinu. Oni su ubili Njegove prijatelje, a On ih poziva na
tevbu i oprost." Zaista Uzvišeni Allah Svojom dobrotom i plemenitosti i
Svojim dobročinstvom poziva sve nevjernike na pokajanje, bez izuzetka, čak i
onog koji je govorio: 'Ja sam vaš vrhovni Gospodar', ali on se nije htio
pokajati, osim u trenutku kad pokajanje ne koristi, a to je pri samoj smrti,
kada mu kaže Uzvišeni: "...zar sada..." Ibn - Abbas, r.a., kaže:
"Ko Allahovim robovima oduzima nadu u mogućnost pokajanja poslije ovog
(ajeta), on je zanijekao Allahovu knjigu." Abdullah ibn Mesud je jednom
govorniku koji je podsjećao ljude na (kaznu) rekao: "O ti koji opominješ,
zašto ljude dovodiš u očaj od Allahove milosti?", a zatim mu je proučio:
"Reci: 'O robovi moji, koji ste u grijesima pretjerali, ne gubite nadu u
Allahovu milost!'" Prenosi ga Ibn Ebi - Hatim.
Imam Ahmed bilježi od Ebu - Ejjuba el - Ensarije, r.a., da
je rekao na samrti: /39/ "Od vas sam sakrivao ono što sam čuo od Allahova
Poslanika, s.a.v.s. On je rekao: 'Kada vi ne biste griješili, Allah bi, dž.š.,
stvorio narod koji griješi, pa bi im praštao.'" Bilježi ga Muslim u svom
Sahihu, kao i Tirmizi. Prenosi Imam Ahmed od Ibn - Abbasa, r.a., da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., rekao: /40/ "Grijeh se briše pokajanjem", i
riječi Uzvišenog: "I pokajte se Gospodaru svome i pokorite Mu se...",
tj. vratite se Allahu, dž.š., i Njemu se pokorite. "Prije nego što vam
kazna dođe - poslije vam niko neće u pomoć priskočiti", tj. požurite sa
tevbom i dobrim djelima prije nego stigne kazna, "i slijedite ono
najljepše, ono što vam Gospodar vaš objavljuje", a to je časni Kur´an,
"Prije nego što vam iznenada kazna dođe, za čiji dolazak nećete
znati", tj. tako da nećete znati niti osjetiti. A zatim kaže Uzvišeni:
"Da čovjek ne bi uzviknuo: 'Žalosti moja, koliko sam samo dužnosti prema
Allahu propustio'", tj. žalit će grješnici za onim što su propustili i za
što se nisu pokajali; poželjet će da su bili od dobročinilaca, iskrenih i
pokornih Allahu, dž.š. I riječi Subhanehu Ve Teala: "Doista sam se i
izrugivao", tj. moj posao na dunjaluku bio je posao izrugivača, ismijavao
sam se i nisam bio iskren. "...ili da ne bi rekao: 'Da me je Allah pravim
putem uputio, sigurno bih se Njegove kazne sačuvao.' Ili da ne bi rekao kad
doživi patnju: 'Da mi se samo vratiti - dobra djela bih činio'", tj.
poželjet će da se povrati na dunjaluk da bi radio dobra djela, pa nas
obavještava Uzvišeni Allah da, kad bi takvi bili vraćeni, oni ne bi bili u
stanju slijediti upute.
Prenosi Imam Ahmed od Ebu - Hurejrea, r.a., koji kaže da je
Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /41/ "Svaki stanovnik Džehennema vidjet
će svoje mjesto u Džennetu, pa reći će: 'Da me je Allah uputio?', i bit će to
tuga i žalost za njega, i svaki će stanovnik Dženneta vidjeti svoje mjesto u
Vatri, pa će reći: 'Da me nije uputio Allah?!', pa će se zahvaliti." Pošto
požele grejšnici povratak na dunjaluk, žalit će što nisu prihvatili Allahove
ajete i slijeđenje Njegovih poslanika. Allah, Subhanehu Ve Teala, kaže:
"Da, već su ti došli znaci Moji, pa si ih poricao, oholio se i nevjernik
si bio", tj. već su ti došli, o robe koji se kaješ za ono što je prošlo,
Moji znaci na dunjaluku, Moji argumenti tebi. I smatrao si ih lažnim i uzoholio
si se od slijeđenja istih i ti si bio od onih koji su ih nijekali i nisu
vjerovali u njih."
"Na Sudnjem danu
vidjet ćeš one koji su o Allahu laži govorili, a lica im pocrnjela. A zar u
Džehennemu neće biti boravište oholih?" /60/ "Allah će spasiti one
koji su Njegova naređenja izvršavali, a Njegovih se zabrana klonili, zbog
njihova uspjeha, zlo ih se neće doticati i oni neće tugovati."/61/
Obavještava nas
Allah, dž.š., o sektašima i o onima koji vole odstupanje od Istine. Njihova će
lica pocrnjeti na budućem svijetu zato što su potvorili Allaha, dž.š., da on
ima ortaka i dijete. "A zar u Džehennemu neće biti boravište oholih",
tj. zar nije Džehennem odgovarajući zatvor, "utočište" i mjesto
boravka? Oni će u njemu biti poniženi i osramoćeni zbog njihove oholosti i
bahatosti, i odbijanja da se povinuju Istini. Ibn Ebi Hatim prenosi od Amra ibn
[ujba, on od svoga oca, a on od svog djeda (tj. Amrovog djeda), r.a., koji kaže
da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /42/ "Oholi će biti proživljeni
na budućem svijetu slični zrnu gorušice, a imat će likove ljudi, od njih će
biti veće sve dok ne uđu u zatvor džehenemski u dolini kojoj je ime Bules."
I riječi Uzvišenog: "Allah će spasiti one koji su Njegova naređenja
izvršavali, a Njegovih se zabrana klonili, zbog njihova uspjeha", tj. zbog
sreće i spasa ( uspjeha ) što im je kod Allaha određeno, njihova će lica
pobijeljeti. "Zlo ih se neće doticati...", tj. na budućem svijetu,
"i oni neće tugovati", tj. oni neće strahovati u najstrašnijem danu,
naprotiv, oni su sigurni od svake strave i užasa, daleko od svakog zla, uživat
će svako dobro.
"Allah je
Stvoritelj svega i On upravlja svim", /62/ "u Njega su ključevi
nebesa i Zemlje! A oni koji u Allahove znakove ne vjeruju, oni će biti
izgubljeni!"/63/ "Reci: 'Zar od mene tražite da nekoga drugog, osim
Allaha, obožavam, o neznalice!'"/64/ "A tebi, i onima prije tebe,
objavljeno je: 'Ako budeš druge Allahu ravnim smatrao, tvoja će djela sigurno
propasti, a ti ćeš izgubljen biti.'"/65/ "Nego, Allaha jedino
obožavaj i budi zahvalan!"/66/
Obavještava nas
Uzvišeni da je On stvoritelj svega i Gospodar svega i vladar svega. Sve je pod
Njegovom upravom, moći i zaštitom. I riječi Uzvišenog: "U Njega su
ključevi nebesa i Zemlje..." "Njemu pripadaju riznice nebesa i
Zemlje", tj. On drži sve stvari u Svojim rukama. Neka je Blagoslovljen i
Uzvišen, Njemu pripada vlast i svaka hvala, i On je svemoćan i zato kaže
Džellešanuhu: "a oni koji u Allahove znakove ne vjeruju...", tj.
Njegove dokaze i argumente, "...oni će biti izgubljeni." I riječi
Uzvišenog i Blagoslovljenog: "Reci: 'Zar od mene tražite da nekog drugog
osim Allaha obožavam, o neznalice!'" Navode povod objave, prema onom što
prenose Ibn Ebi - Hatim i drugi od Ibn - Abbasa, r.a., koji kaže da su
idolopoklonici iz svog neznanja zvali Allahovog Poslanika, s.a.v.s., u
obožavanje njihovih božanstava, a da će oni sa njim obožavati
"njegovog" Boga, pa je objavljen ajet: "Reci: 'Zar od mene
tražite da nekog drugog, osim Allaha, obožavam, o neznalice!' A tebi i onima
prije tebe objavljeno je: 'Ako budeš druge Allahu ravnim smatrao, tvoja će
djela sigurno propasti, a ti ćeš izgubljen biti.'" Ovaj je ajet kao što su
riječi Uzvišenog: "...a da su oni druge Njemu ravnim smatrali, sigurno bi
im propalo ono što su činili." /6:88/ I riječi Uzvišenog: "Nego,
Allaha jedino obožavaj i budi zahvalan", tj. budi iskren u ibadetu Allahu,
Jednom i Jedinom, Koji nema ortaka, ti i oni koji tebe prihvaćaju i slijede.
"Oni nisu
veličali Allaha onako kako Ga treba veličati; a čitava će Zemlja na Sudnjem
danu u šaci Njegovoj biti, a nebesa će u desnici Njegovoj smotana ostati. Čist
neka je On i uzvišen iznad onih koje Njemu smatraju ravnim!"/67/
Govori Blagoslovljeni i Uzvišeni: "Oni nisu veličali
Allaha onako kako Ga treba veličati." Mušrici nisu veličali ni procijenili
veličinu Allaha onako kako bi trebali, s obzirom da su uz Njega obožavali druga
božanstva. On je veličanstven, nema niko veličanstveniji od Njega, On je moćan
nad svim, Vladar svega. Sve je pod Njegovom snagom i odredbom. Ibn - Abbas,
r.a., kaže: "Oni nisu veličali Allaha onako kako ga treba veličati."
To su nevjernici, koji nisu vjerovali u Allahovu moć nad njima, pa onaj ko
vjeruje da je Allah nad svim moćan, on veliča Allaha onako kako Ga treba
veličati. A ko ne vjeruje u to, on ne veliča (ne procjenjuje Allahovu Veličinu)
Allaha onako kako Ga treba veličati. Prenosi se puno hadisa vezanih za ovaj
ajet plemeniti, a način razumijevanja ovog i sličnih ajeta jeste put (pravac)
prvih generacija (selef) bez kvalifikacija, promjena i iskrivljavanja. Bilježi
Buharija, vezano za riječi Uzvišenog: "Oni nisu veličali Allaha onako kako
Ga treba veličati..." Abdullah ibn Mesud, r.a., kaže: /43/
"Došao je Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., jedan od
svećenika i rekao mu: 'O Muhammede, mi nalazimo (u našim knjigama) da će Allah
nositi nebesa na prstu, Zemlju na prstu, drveće na prstu i vodu, kopno na
prstu, i sva ostala stvorenja na prstu, i reći će: Ja sam vladar. Poslanik,
s.a.v.s., nasmijao zbog riječi svećenika se tako da su mu se ukazali kutni
zubi. A zatim je proučio Allahov Poslanik, s.a.v.s.: 'Oni nisu veličali Allaha
onako kako Ga treba veličati, a čitava će Zemlja na Sudnjem danu u Njegovoj
šaci biti.'" Bilježi ga Buharija, i na drugim mjestima (u njegovoj
zbirci), Imam Ahmed, Muslim i Nesaija. Bilježi Buharija od Ebu - Hurejrea,
r.a., koji kaže: /4/ "Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., gdje kaže:
"Allah, dž.š., u šaci će držati Zemlju, i smotati nebesa na Sudnjem danu
Svojom desnicom, a zatim će reći: 'Ja sam kralj; gdje su zemaljski
kraljevi?'" Ovo je rivajet koji on bilježi, a bilježi ga i Muslim drugim
rivajetom. Bilježi Imam Ahmed od Ibn - Omera, r.a., kaže: /45/ "Allahov Poslanik,
s.a.v.s., proučio je jednom prilikom na minberu ovaj ajet: 'Oni nisu veličali
Allaha onako kako Ga treba veličati; a čitava će Zemlja na Sudnjem danu u šaci
Njegovoj biti, a nebesa će u desnici Njegovoj smotana ostati. Čist neka je On i
uzvišen iznad onih koje Njemu smatraju ravnim!', pa je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., okrećući svojom rukom, rekao: Gospodar veliča Sebe: 'Ja sam svemoćan,
Ja sam gord, Ja sam vladar, Ja sam silan, Ja sam plemenit!' Zatim se zatresao
minber sa Poslanikom, s.a.v.s., pa smo pomislili da će se srušiti sa
njim." Prenose ga i Muslim, Nesaija, Ibn - Madže od Abdul - Aziza i Ibn
Ebu - Hazim.
"I u rog će se
puhnuti, i umrijet će oni na nebesima i oni na Zemlji, ostat će samo oni koje
bude Allah odabrao; poslije će se u rog drugi put puhnuti i oni će, odjednom,
ustati i čekati." /68/ "I Zemlja će svjetlošću Gospodara svoga
zasjati, i Knjiga će se postaviti, vjerovjesnici i svjedoci će se dovesti, i po
pravdi će im se svima presuditi, nikome se neće nepravda učiniti"; /69/ "svako
će dobiti ono što je zaslužio, jer On najbolje zna šta je ko radio."/70/
Obavještava Uzvišeni
o strahu i užasu koji će se desiti kada nastupi Sudnji dan, o velikim znakovima
i potresima. Riječi Uzvišenog: "I u rog će se puhnuti, i umrijet će oni na
nebesima i oni na Zemlji, ostat će samo oni koje bude Allah odabrao." Ovo
puhanje će biti drugo i bit će strašno puhanje od kog će umrijeti svi živi
stanovnici Zemlje i nebesa, ostat će samo oni koje bude Allah odabrao, kao što
je to bilo istaknuto i tumačeno i bilo govora u poznatom hadisu. Zatim će biti
oduzete duše preostalih stvorenja, a posljednji koji će umrijeti bit će melek
smrti. Ostat će samo Vječno Živi, Koji je Prvi, i ostat će Zadnji, Vječan i
Stalan. Kaže Uzvišeni: "Kome pripada vlast danas", (pitat će) tri puta,
a zatim će On lično odgovoriti, pa će reći, uzvišena je Njegova moć i veličina:
"Allahu Jedinom i Svemoćnom". Ja sam bio jedini, sve sam porazio i
presudio sam da sve nestane, a zatim će ponovno proživiti, i prvi koji će biti
proživljen jeste Israfil, i bit će mu naređeno da puhne ponovno u rog, a to će
biti treće puhanje, puhanje za oživljenje. Allah, dž.š., kaže: "Poslije će
se u rog drugi put puhnuti, i oni će odjednom ustati i čekati", tj. živi
nakon što su bili mrtvi, postali su živi posmatrači užasa Sudnjeg dana, kao što
kaže Uzvišeni: "I jedan od dokaza i to je što nebo i Zemlja postoje voljom
Njegovom.
Zatim ćete, čim vas On samo jednom iz Zemlje pozove, brzo
ustati." (30:25) Bilježi Imam Ahmed od Abdullaha ibn Amra, r.a., koji kaže
da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /46/ "Pojavit će se Dedžal u mom
ummetu, pa će se zadržati kod njih četrdeset; ne znam hoće li to biti četrdeset
dana, ili četrdeset mjeseci, ili četrdeset godina, ili četrdeset noći, pa će
poslati Uzvišeni Isaa, sina Merjeminog, a.s., kao da je Urve ibn Mesud es -
Sekafi i pojavit će se, pa će ga usmrtiti Allah, dž.š. A zatim će poslije njega
ljudi ostati sedam godina, u kojima neće biti neprijateljstva između dvojice, a
zatim će poslati Uzvišeni hladan vjetar iz pravca [ama i neće ostati niko ko
bude imao imana koliko zrno gorušice, a da ga ne usmrti, čak kad bi bio u
utrobi brda, on bi ga dohvatio. Prenosilac kaže: "To sam čuo od Allahova
Poslanika, s.a.v.s." I ostat će na Zemlji najgori ljudi, koji će u zlu i
strastima biti brzi poput ptica, a u neprijateljstvu i zulumu poput krvoločnih
životinja. Oni neće poznavati niti naređivati dobro, niti će negirati zlo i
odvraćati od zla. Pa će im se ukazati šejtan, pa će im reći: 'Zar me nećete
poslušati?', i naredit će im obožavanje idola, i obožavat će ih. U takvom
stanju teći će njihova opskrba i dobro će biti njihovo materijalno stanje, a
zatim će se puhnuti u rog i neće ga čuti niko a da neće nakriviti i podići
vrat. Prvi koji će ga čuti bit će čovjek koji će popravljati pojilište (za
deve) pa će umrijeti i umrijet će svi ljudi.
Zatim će Allah poslati ili spustiti kišu poput ljudske
sperme ili sjenke - nedoumica od Nimana - pa će izniknuti ljudska tijela, a
zatim će ponovno puhnuti i oni će, odjednom, ustati i čekati. A zatim će se
reći: 'O ljudi, dođite svome Gospodaru. "I zaustavite ih, oni će biti
pitani." Kaže - zatim će biti rečeno: "Izvedite one kojima je mjesto
u džehenemskoj vatri." I bit će rečeno: koliko? I reći će im se: od svake
hiljade devetsto devedeset devet, i tad će novorođenčad biti proživljena
sijedim, a to je dan kada će se otkriti noga (sâk)." Ovaj hadis bilježi
samo Muslim u svom Sahihu. I riječi Uzvišenog: "Zemlja će svjetlošću
Gospodara svoga zasijati", tj. zasjat će svjetlo na budućem svijetu u
momentu kad se pojavi Allah, dž.š., pred stvorenjima, da bi im presudio.
"Knjiga će se
postaviti", tj. knjiga djela. "...Vjerovjesnici će se dovesti",
svjedočit će svojim narodima da su im dostavljali Allahove objave. "...i
svjedoci...", tj. meleki koji su bili zaduženi da prate djela ljudi, bila
ona dobra ili loša. "...i po pravdi će im se svima presuditi...", tj.
pravedno, "...i nikome se neće nepravda učiniti." I rekao je
Uzvišeni: "Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terezije postaviti, pa se
nikome neće krivo učiniti: ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo
za to kazniti ili nagraditi. A dosta je što ćemo Mi račune
ispraviti."/21:47/ I zato kaže Uzvišeni: "Svako će dobiti ono što je
zaslužio...", tj. bilo ono dobro ili zlo. "...jer On najbolje zna šta
je ko radio."
"Oni koji nisu
vjerovali u gomilama će u Džehennem biti natjerani, i kad do njega dođu, kapije
njegove će se pootvarati i čuvari će ih upitati: 'Zar vam nisu dolazili vaši
poslanici, koji su vam ajete Gospodara vašeg kazivali, i opominjali vas da ćete
ovaj svoj dan doživjeti?' 'Jesu', reći će oni, 'ali su se obistinile riječi
kazne za nevjernike.'"/71/ "I reći će se: 'Ulazite na džehenemske
kapije, vječno ćete u njemu boraviti! Grozna li prebivališta onima koji su se
oholili!'"/72/
Obavještava nas Allah, dž.š., o stanju nesretnika,
nevjernika, i kako će biti trpani u Džehennem na vrlo grub način. Bit će trpani
u gomilama, a oni će biti žedni, a žeđ će gasiti gnojem. Bit će skupljani, a na
njihovim će se licima vidjeti sljepilo, gluhoća i bit će nijemi. Kad god se
džehenemska vatra malo stiša bit će ponovo potpaljena. "...I kad do njega
dođu, kapije će se njegove pootvarati...", tj. samim dolaskom do njega
otvorit će se njegova vrata, i to brzo, da bi što prije kušali kaznu. "I
čuvari će ih njegovi upitati", a bit će grubi i strogi, uz prezir i
prijekor: "Zar vam nisu dolazili vaši poslanici", tj. iz vaše vrste
(ljudske). "...koji su vam ajete Gospodara vašeg kazivali", tj.
donosili vam argumente i dokaze za ispravnost puta u koji ste pozivani.
"...i opominjali vas da ćete ovaj svoj dan doživjeti?", tj.
opominjali su vas od posljedica koje vas čekaju u ovom danu, pa će nevjernici
odgovoriti: "Jesu", tj. "Da, opomenuli su nas i došli nam sa
jasnim dokazima i argumentima", reći će oni. "Ali su se obistinile
riječi kazne za nevjernike", tj. mi smo ih u laž ugonili i suprotstavili
smo im se i zato nam je određena ova nesreća. Kao što su riječi Uzvišenog:
"'Jest, dolazio nam je onaj koji nas je opominjao' - odgovorit će - 'a mi
smo pričali i govorili: 'Allah nam nije objavio ništa, vi ste u velikoj
zabludi!'" /67:9/
I riječi Uzvišenog:
"I reći će se: 'Ulazite u džehenemske kapije, vječno ćete u njemu
boraviti!'", tj. u njemu ćete vječno boraviti i nema vam izlaska iz njega
i odvajanja od njega. "Grozna li prebivališta onima koji su se
oholili", tj. ružan li je ishod, prebivalište i stanje onih koji su se
oglušili o slijeđenje Istine, i to vas je dovelo do stanja u kojem ste.
"A oni koji su
se Gospodara svoga bojali u povorkama će u Džennet biti povedeni, i kad do
njega dođu - kapije njegove već širom otvorene - čuvari će im njegovi reći:
'Mir vama, od grijeha ste čisti, zato uđite u nj, u njemu ćete vječno
boraviti!'"/73/ "I oni će reći: 'Hvala Allahu, Koji nam je obećanje
Svoje ispunio, i u Džennetu nam mjesto darovao, da se u njemu nastanimo gdje
hoćemo. Divne li nagrade onima koji su se trudili!'"/74/
A ovo je obavijest o stanju sretnih vjernika koji će biti
usmjeravani ka Džennetu, velikodušno u povorkama, tj. u skupinama, skupina
poslije skupine, bliski (mukarebini), a zatim dobročinioci, a zatim kako
slijedi, svaka će grupa biti sa onim srodnim. Poslanici sa poslanicima,
iskreni, čestiti, šehidi, ulema. Svaka će vrsta biti sa svojom vrstom. "I
kad do njega dođu", tj. stignu do dženetskih vrata i prijeđu sirat
(ćupriju), bit će zaustavljeni na mostu između Dženneta i Džehennema da bi
izravnali grijehe koje su počinili jedan drugom na dunjaluku, i bit će tako dok
se potpuno ne poravnaju; a kad se s tim završi, dat će im se dozvola za ulazak
u Džennet. U hadisu koji govori o puhanju u rog spomenuto je da će se vjernici,
kada budu pred vratima Dženneta, međusobno dogovoriti ko će u ime njih tražiti
dozvolu za ulazak u Džennet, pa će otići kod Adema, a.s., zatim kod Nuha, a.s.,
zatim Ibrahima, a.s., zatim Musaa, a.s., a zatim kod Isaa, a.s., a zatim kod
Muhammeda, a.s., neka je na njega Allahov blagoslov, i na sve vjerovjesnike, i
neka je na njih puno selama. Tako će činiti na mjestu suđenja na Sudnjem danu,
kada su tražili zauzimanje kod Allaha, dž.š., i za stanje u kome su bili radi
konačne presude. Tu će doći do izražaja počasti Muhammedu, a.s., nad ostalim
ljudima u svim situacijama, kao što stoji u Muslimovom Sahihu od Enesa, r.a.
koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /47/
"Ja sam prvi
zagovornik (šefadžija) u Džennetu." U Muslimovoj verziji izravno stoji:
"Ja ću biti prvi koji ću pokucati na dženetska vrata." Imam Ahmed
bilježi od Enesa ibn Malika, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: /48/
"Doći ću pred dženetske kapije na Sudnjem danu, i pokucat ću, i upitaće me
čuvar: 'Ko si ti?' 'Muhammed', reći ću. I reći će mi: 'Naređeno mi je da prije
tebe nikom ne otvorim.'" Bilježi ga Muslim. Imam Ahmed bilježi od Ebu -
Hurejrea, r.a., koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:/49/
"Prva skupina koja će ući u Džennet - njihov izgled će biti kao izgled
Mjeseca u noći mijene (punog mjeseca). U njemu neće pljuvati, niti će sliniti u
njemu, niti će imati potrebe za obavljanjem nužde u njemu. Miris (koji se
dobiva paljenjem drveta) bit će od drveta "uluvve", a znoj će im biti
misk. U njemu će imati posude i češljeve od zlata i srebra. Svaki će od njih
imati dvije žene; vidjet će se kost njihovih nogu, koja je ispod mesa... Među
njima neće biti razilaženja niti neprijateljstava. Srca će im biti kao jedno,
veličat će Allaha jutrom i večerom." Bilježe ga Buharija i Muslim. I
riječi Uzvišenog: "I kad do njega dođu - a kapije njegove već širom
otvorene - čuvari će im njegovi reći: 'Mir vama, od grijeha ste čisti, zato
uđite u nj, u njemu ćete vječno boraviti.'" Meleki će ih uz počast i
poštovanje dočekati, da ih poselame, obraduju i pohvale. Kada dožive sve ove
počasti bit će sretni i veseli, sukladno svakom užitku koji će doživjeti. U dva
Sahiha stoji od Sehla ibn Sa´da , r.a., koji kaže da je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., rekao: /50/ "Džennet ima osam vrata; jedna od njih su po imenu
Rejjan. Na njih neće ulaziti niko osim postača." U Muslimovom sahihu stoji
od Omera ibn el - Hattaba, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /51/
"Niko od vas
neće uzeti abdest pravilno i potpuno, a zatim posvjedočiti da nema boga osim
Allaha i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, a da mu se ne otvore svih
osam vrata dženetskih i ući će na koja hoće od njih." I riječi Uzvišenog:
"Čuvari će im njegovi reći: 'Mir vama od grijeha ste čisti...'", tj.
vaša su djela i riječi lijepi, vaši su napori bili dobri i vaša je nagrada
dobra. A riječi Uzvišenog: "Zato uđite u nj, u njemu ćete vječno
boraviti", tj. u njemu će vječno boraviti i neće iz njega poželjeti
izlazak. "I oni će reći: 'Hvala Allahu, Koji nam je obećanje Svoje
ispunio...'", tj. reći će vjernici kada vide ogromne sevabe u Džennetu,
velika nagrađivanja, neprekidno uživanje i veliko carstvo, tad će reći:
"Hvala Allahu, Koji nam je obećanje Svoje ispunio...", tj. ono što
nam je obećano jezicima Njegovih plemenitih poslanika, kao što su to tvrdili na
dunjaluku. "Gospodaru naš, podaj nam ono što si nam obećao po poslanicima
Svojim, i na Sudnjem danu nas ne osramoti! Ti ćeš, doista, Svoje obećanje
ispuniti!" I reći će u Džennetu: "'Hvaljen neka je Allah!' - govorit
će - 'Koji je od nas tugu odstranio. Gospodar naš, zaista, mnogo prašta i
blagodaran je..., Koji nam je, od dobrote Svoje, vječno boravište darovao, gdje
nas umor neće doticati i u kome nas klonulost neće snalaziti.'" /35:34,45/
I riječi Njegove: "...i u Džennetu nam mjesto darovao, da se u njemu
nastanimo gdje hoćemo!
Divne li nagrade onima koji su se trudili!" Kao što su
riječi Uzvišenog: "Mi smo u Zeburu poslije Tevrata napisali da će Zemlju
Moji čestiti robovi naslijediti." /21:105/ I zato kažu: "Da se u
njemu nastanimo gdje hoćemo!", tj. gdje god hoćemo možemo se nastaniti; pa
divna li je naša nagrada. U dvije zbirke sahih hadisa stoji hadis Zuhrija od
Enesa, r.a., u kazivanju o Miradžu, da Vjerovjesnik, s.a.v.s., kaže: /56/
"...Uveden sam u Džennet, kad tamo, u njemu kupole od bisera, a njegova prašina
od miska."
"I vidjet ćeš
meleke kako Arš okružuju, veličajući i hvaleći Gospodara svoga; i svima je po
pravdi presuđeno, i reći će se: 'Hvaljen neka je Allah, Gospodar
svjetova!'"/75/
Pošto je spomenuo
Uzvišeni Svoju presudu stanovnicima Dženneta i Džehennema, i da je svakom
dosudio ono što kome pripada, a On je pravedan i On ne čini nepravdu,
obavijestio nas je o melekima Njegovim, koji su raspoređeni oko Arša, koji
uporno slave i hvale svoga Gospodara, veličaju Ga, obožavaju Ga i izjavljuju da
je čist od svih manjkavosti i nepravde, a već je riješio sporove, presudio
pravedno i sve je završeno, i kaže Uzvišeni: "I svima je presuđeno",
tj. među stvorenjima, "po pravdi", a zatim kaže: "I reći će se:
'Hvaljen neka je Allah, Gospodar svjetova'", tj. sav kosmos će izgovarati
riječi hvale, ljudi i životinje (oni koji govore i ne govore) Allahu, Gospodaru
svjetova, zbog Njegove mudre i pravedne uprave. I ove riječi ne pripisuju se
samo jednom govorniku, nego su općenite, što upućuje da će sva stvorenja iskazati
Njemu zahvalnost. Katade kaže: "Otpočelo je stvaranje hvalom u riječima
Uzvišenog: 'Hvaljen neka je Allah, Koji je nebesa i Zemlju stvorio...' /6:1/, i
završava zahvalom u riječima Hvaljenog i Uzvišenog: '...I svima je po pravdi
presuđeno, i reći će se: 'Hvaljen neka je Allah, Gospodar svjetova...'"
Tefsir ibn Kesir