"Elif-lam-mim-ra.
Ovo su ajeti Knjige! A ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga istina je,
ali većina ljudi neće da vjeruje." /1/
Što se tiče
objašnjenja skraćenica na početku pojedinih poglavlja, o tome je bilo govora na
početku poglavlja El-Bekare "Ovo su ajeti Knjige", tj. ovo su ajeti
Kur'ana, na što se, zatim, nadovezuju svojstva, pa Uzvišeni kaže: "A ono
što ti se objavljuje od Gospodara tvoga - istina je", tj. ova Knjiga koja
ti se objavljuje. Riječ u rečenici je haber (predikat), a njen mubtede
(subjekat) prije je spomenut. "…ali većina ljudi neće da vjeruje",
tj. i pored ovog objašnjenja i jasnoće, većina ljudi iz inada i licemjerstva
neće da vjeruje.
"Allah je
nebesa, vidite ih, bez stupova podigao, i onda se nad Aršom uzvisio, i Sunce i
Mjesec potčinio, svako se kreće do roka određenog; On upravlja svim i potanko
izlaže dokaze, da biste se uvjerili da ćete pred Gospodara svoga
stati."/2/
Allah Uzvišeni govori
o Svojoj savršenoj moći i apsolutnoj vlasti. On je Onaj Koji je Svojom voljom
i odredbom podigao nebesa, bez stubova i visoko i nedostižno iznad Zemlje, što
je sa svih strana okružuje, nebo iznad neba - sve do sedmog neba, kako Uzvišeni
kaže: "Allah je sedam nebesa i isto toliko zemalja stvorio." (65:12).
U hadisu stoji: (637) "Sedam nebesa i sve što je na njih i među njima
prema Allahovom su Kursu (pijedestalu) samo kao halka (narukvica) bačena u
pustinji, a Kursi u odnosu prema Aršu, također, kao ta halka bačena u
pustinji." U drugoj verziji hadisa stoji: (638) "A veličinu Allahovog
Arša (prijestolja), ne može niko osim Allaha procijeniti." Allah Uzvišeni,
zatim, kaže: "…vidite ih, bez stupova podigao", tj. oni su kao što ih
vidite, bez stupova podignuti. Ovakvo tumačenje potpunije je više odgovara
kontekstu. "…i onda se nad Aršom uzvisio", o čemu je prethodio
komentar u poglavlju El-A'raf (54). Ovo spada u svojstvo Allaha, dž.š., u
Čijem slučaju nema poređenja (sa ljudskim osobinama), akomodacije, negiranja
ili izjednačavanja. Uzvišen je Allah, dž.š., od svega toga. "…i Sunce i
Mjesec potčinio, svako se kreće do roka određenog", tj. oni se kreću do
određenog roka, koji je samo Allahu Uzvišenom poznat. Allah Uzvišeni spominje
Sunce i Mjesec, jer su oni najistaknutija nebeska tijela, a i ostala nebeska tijela
i zvijezde su potčinjeni i to je preče da bude tako, kao što Uzvišeni kaže:
"…a Sunce i Mjesec i zvijezde da se pokoravaju Njegovoj volji. Samo On
stvara i upravlja! Uzvišeni neka je Allah, Gospodar svjetova!" (7:54)
Allah Uzvišeni, zatim, kaže: "…i potanko izlaže dokaze, da biste se
uvjerili da ćete pred Gospodara svoga stati", tj. pojašnjava ajete i
dokaze, da je On Onaj, osim Koga drugog boga nema i da će On, kada bude htio,
ponovo sve oživiti, kao što je to prvi put učinio. Drugog gospodara, osim
Njega, nema!
"On je Zemlju
ravnom učinio i na njoj nepomične planine i rijeke stvorio i od svakog ploda po
par, muško i žensko dao; On dan zastire noću. To su, doista, dokazi ljudima
koji razmišljaju."/3/ "Na Zemlji ima predjela koji jedni s drugima
graniče i bašča ima lozom zasađenih, i njiva, i palmi sa više izdanaka i samo s
jednim; iako upijaju jednu te istu vodu, plod nekih činimo ukusnijim od drugih.
To su, doista, dokazi ljudima koji pamet imaju."/4/
Nakon što je Allah Uzvišeni spomenuo viši svijet, počinje sa
isticanjem Svoje moći, mudrosti i zakona, u "nižem svijetu"...
Uzvišeni kaže: "On je Zemlju ravnom učinio", tj. učinio ju je
prostranom, protegnutom i nadugo i naširoko, učvrstivši je visokim i čvrstim
planinama. Učinio je da Zemljom protječu rijeke kako bi se napajali različiti
plodovi po okusu, obliku, boji i mirisu. "Na njoj je od svakog ploda po
par, muško i žensko dao", tj. sve je u paru stvorio. "On dan zastire
noću", tj. svako od njih hitro je u potrazi za drugim. "Na Zemlji ima
predjela koji jedni s drugima graniče…", ali neki su plodni, neki
neplodni. Neka zemljišta u sebi imaju soli, neka su crvena, neka bijela, neka
žuta, a neka crna. Neka su zemljišta kamenita, neka ravna, neka tvrda, a druga
prhka i sve su jedna uz druga i blizu jedna drugim. Sve ovo ukazuje na Općeg
Činioca, osim Kojeg nema drugog boga. "…i bašča ima lozom zasađenih, i
njiva, i palmi sa više izdanaka i samo sa jednim", tj. ima ih čiji je
izdanak jedan, a ima i onih sa različitim izdancima. "iako upijaju istu
vodu, plod nekih činimo ukusnijim od drugih". Tj. ova raznolikost u
vrstama plodova i žitarica u oblicima, bojama i okusima, a sve se izvode pomoću
jedne tvari - vode - nebrojena je. U tome su znakovi za onoga ko je svjestan i
to su jedni od najvećih dokaza koji ukazuju na Stvoritelja, Činioca Koji je
Svojom moći učinio ovu raznolikost i stvorio te plodove onako kako je htio.
Zato kaže Uzvišeni: "To su, doista, dokazi ljudima koji pameti
imaju."
"A ako se čudiš,
pa - čudo su riječi njihove": Zar ćemo, zaista, kad zemlja postanemo, biti
stvoreni ponovo? "Oni ne vjeruju u Gospodara svoga, na njihovim vratovima
bit će sindžiri i oni će stanovnici Džehennema biti, u njemu će vječno
ostati." /5/
Uzvišeni se obraća
Svom Poslaniku, s.a.v.s.: "A ako se čudiš" tome što mušrici negiraju
proživljenje premda Allahove ajete i dokaze Njegove moći gledaju, iako su
priznali da je On Stvoritelj, Onaj Koji je ni iz čega stvaranje započeo, pa
njihovo priznanje nečeg što je veće, a nijekanje onog što je manje od toga
nešto je što iznuđuje i pobuđuje čuđenje. A ako te nešto začuđuje: "Čudo
su riječi njihove: 'Zar ćemo, zaista, kad zemlja postanemo - biti stvoreni
ponovo?'" Svaki pametan i razuman čovjek zna da je Onome Koji je stvaranje
iz ničega započeo mnogo lakše iznova stvaranje ponoviti, opetovati shodno
riječima Uzvišenog: "I nama navodi primjer, a zaboravlja kako je stvoren,
i govori: ' Ko će oživiti kosti kada budu truhle?' Reci: 'oživit će ih Onaj
Koji ih je prvi put stvorio: On dobro zna sve što je stvorio.'" (36:78,79)
"Oni ne vjeruju u Gospodara svoga, na njihovim vratovima će biti
sindžiri", tj. sa sindžirima će u Džehennem uvedeni biti. "I oni će
stanovnici Džehennema biti, u njemu će vječno ostati", tj. u njemu će
zanavijek ostati i iz njega udaljeni neće biti.
"Oni traže od
tebe prije kaznu nego milost, a bilo je kazni i prije njih. Gospodar tvoj ljudima
prašta i uprkos zulumu njihovom, ali Gospodar tvoj, doista, i strahovito
kažnjava." /6/
Uzvišeni kaže: "Oni traže od tebe", tj. misli se
na lašce "prije kaznu nego milost", tj. kaznenu mjeru onako kako se
o njima govori u riječima Uzvišenog: وق"i
govore: 'Gospodaru naš, požuri i kazni nas'", (38:16) tj. prema nama
primijeni kaznenu mjeru i obračun, a tu su i riječi Uzvišenog: "A kad su
oni rekli: 'Bože, ako je ovo zbilja istina od Tebe, Ti spusti na nas kamenje s
neba kao kišu ili nam pošalji patnju nesnosnu.'" (8:32) Zbog svog žestoko
izraženog nevjerovanja, laži i tvrdoglavosti tražili su da ih snađe Allahova
kazna. Tako Uzvišeni kaže: "A bilo je kazni i prije njih", tj. i
ranije smo narode kaznenim mjerama podvrgavali i učinili smo ih poukom i
opomenom za one koji pouku hoće uzeti. Riječi Uzvišenog: "Gospodar tvoj
ljudima prašta i uprkos zulumu njihovu", što znači da je Uzvišeni
milostiv i ljude prikriva, premda oni zulum čine i danju i noću griješeći. Ovu
odrednicu milosti poredi sa činjenicom da On žestoko kažnjava da bi nadu i
strah uskladio i izravnao, kako to Uzvišeni veli: "A ako ti oni ne budu
vjerovali, ti reci: 'Gospodar vaš je neizmjerno milostiv, ali kazna Njegova
neće mimoići narod grješni." (6:147) Da Njegove blagosti samilosti nije,
On bi ih požurio kazniti kako to sam hvaljeni Allah veli: "Da Allah
kažnjava ljude prema onom što zasluže, ništa živo na površini Zemljinoj ne bi
ostavio." (35:45)
"A oni koji ne
vjeruju govore: 'Zašto mu Gospodar njegov ne pošalje čudo?' Tvoje je da
opominješ, a svaki je narod imao onoga koji ga je na pravi put upućivao."
/7/
Govoreći o mušricima, Uzvišeni kaže da oni govore iz nevjere
i tvrdoglavosti: Kad bi nam od svog Gospodara. došao s čudom, kao što su
raniji poslanici dolazili, traživši od njega previše: da im i brežuljak Saffa u
zlato pretvori, da od njih brda ukloni, a na njihovo mjesto livade i rijeke
postavi. Uzvišeni veli: "A da ne šaljemo čuda, zadržava nas samo to što
drevni narodi nisu u njih povjerovali." (7:59) Uzvišeni veli: "Tvoje
je da opominješ", tj. na tebi je da dostaviš Allahovu objavu koju ti je
stavio u obavezu i "Ti nisi dužan da ih na pravi put izvedeš, Allah izvodi
na pravi put onoga koga On hoće." (2:272) Zatim riječi Uzvišenog: "A
svaki je narod imao onoga koji ga je na pravi put upućivao." Prenoseći od
Ibn-Abbasa Ali bin Ebi- Talha kaže: Odnosno,. svaki je narod imao daiju -
upućivača. Prenoseći. od Ibn-Abbasa, El-Avfi u vezi s ovim ajetom iznosi
Allahove riječi: "Ti si, o Muhammede, onaj koji opominje,. a Ja svaki
narod na pravi put upućujem." Ovo je stav jednog broja tabiina, a i nekih
drugih. Mudžahid ovaj ajet: "A svaki je narod imao onoga koji ga je na
pravi put upućivao" tumači: imao je poslanika, shodno Allahovim riječima:
"A nije bilo naroda kome nije došao onaj koji ga je opominjao."
(35:24) Ovaj ajet tumačili su ovako i Katade i Abdurahman bin Zejd.
"Allah zna šta
svako žensko nosi i šta materice kraće nose, a šta duže; u Njega sve ima
mjeru." /8/ "On zna nevidljivi i vidljivi svijet, On je Veličanstveni
i Uzvišeni." /9/
Uzvišeni izvještava o Svom savršenom znanju kazujući da za
Njega nema skrivenih stvari, On zna šta nose trudnice, sve ženke živih bića,
kako to Uzvišeni kaže: "…I zna šta je u matericama", (31:34) zatim
riječi Uzvišenog: "Mi smo, zaista, čovjeka od biti zemlje stvorili, zatim
ga kao kap sjemena na sigurno mjesto stavili, pa onda kap sjemena ugruškom
učinili, zatim od ugruška grudu mesa stvorili, pa od grude mesa kosti
napravili, a onda kosti mesom zaodjenuli, i poslije ga kao drugo stvorenje
oživljujemo - pa neka je Uzvišen Allah, najljepši Stvoritelj." (23:12 -14)
U Sahihima Buharije i Muslima, od Ibn-Mes'uda kaže se: Allahov Poslanik, s.a.v.s.,
rekao je: (639) "Stvaranje svakog od vas u stomaku majke potraje četrdeset
dana, isto toliko potraje dok ugruškom postane, a isto tako i grudom mesa nakon
čega mu Allah, dž.š., meleka pošalje i dâ mu četiri naredbe: da mu upiše
nafaku, život, djela, i to da li će biti sretan ili nesretan." Uzvišeni
kaže: "i šta materice kraće nose, a šta duže". Riječ el-gajd znači
es-sikt, tj. prijevremeno rođenje, nedonošče. "…a šta duže", Allah,
dž.š., kaže da zna šta materica duže nosi u odnosu na onu što kraće nosi, sve
dok ne rodi dijete. Tako neke žene nose deset mjeseci, neke devet. Kod nekih
je trudnoća duža, a kod nekih kraća. To je značenje riječi u ajetu, a sve je to
uz Njegovo znanje. Uzvišeni kaže: "U Njega sve ima mjeru", tj. rok,
On bdije nad opskrbom i smrtnim časom Svojih stvorenja, dajući tome određen i
utvrđen rok odnosno vrijeme. "On zna vidljivi i nevidljivi svijet",
tj. On poznaje sve ono što ljudi vidjeti mogu, a i ono što je od njih skriveno,
i Njemu ništa tajna nije. "On je Veličanstveni", Onaj Koji je od
svake stvari veći, "Uzvišeni", tj. Uzvišeni u odnosu na sve
postojeće.
"Za Njega je
jednak od vas onaj koji tiho govori i onaj koji to glasno čini, onaj koji se
noću skriva i onaj koji po danu hodi." /10/ "Uz svakog od vas su
meleki, ispred njega i iza njega - po Allahovu naređenju nad njim bdiju. Allah
neće izmijeniti jedan narod dok on sam sebe ne izmijeni. A kad Allah hoće jedan
narod kazniti, niko to ne može spriječiti, osim Njega nema mu zaštitnika."
/11/
Uzvišeni ističe da On Svojim znanjem obuhvata sva stvorenja,
svejedno, da li neko od njih tiho ili glasno govori. On ga čuje i ništa Mu
skriveno nije, kako to Uzvišeni kaže: "I koji zna ono što krijete i ono
što na javu iznostite." (27:25) Hazreti Aiša, neka je Allah zadovoljan sa
njom, kazala je: (640) "Neka je hvaljen Onaj Koji Svojim sluhom. glasove
obuhvata. Tako mi Allaha, došlo je do razgovora u kojem se jedna žena požalila
Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., na svog muža. Ja sam bila, kaže hazreti Aiša,
pored kuće tako da mi je dio njenog govora bio dostupan pa je Allah objavio:
"Allah je čuo riječi one koja se s tobom o mužu svome raspravljala i
Allahu se jadala -Allah čuje razgovor vaš međusobni, jer Allah, uistinu, sve
čuje i sve vidi." Riječi Uzvišenog: "Onaj koji se noću skriva", tj.
onaj koji se u unutrašnjosti svog prebivališta. u tami noćnoj krije. "I
onaj koji po danu hodi", tj. onaj koji se pojavljuje i hodi tokom dana i
onaj koji se po noći skriva kao i onaj koji po danju hodi kako to Uzvišeni
veli, podjednako su u Allahovom znanju: "Gospodaru tvome nije ništa
skriveno ni na nebu ni na Zemlji, ni koliko trun jedan." (10:61)
"Uz svakog su od
vas meleki, ispred njega i iza njega - po Allahovom naređenju nad njim
bdiju", tj. čovjeka prate meleki koji se nad njim međusobno smjenjuju,
čuvan je danju, čuvan je noću, čuvaju ga od poroka i nesreće, meleki jedni
druge smjenjuju kako bi i dobra i loša djela i danju i noću bila upamćena, kako
to u sahih hadisu stoji: (641) "Nad vama bdiju meleki noću, a drugi danju,
na sabahskom i ikindijskom namazu skupe se pa Allahu odlaze oni koji su s vama
noć proveli, a On ih - iako vas izvanredno poznaje - pita: 'U kakvom ste stanju
Moje robove ostavili?' Oni odgovaraju: 'Došli smo im, oni su klanjali, otišli
smo od njih a oni su klanjali.'" U jednom drugom hadisu stoji: (642)
"Sa vama su oni koji vas ne ostavljaju osim u nužniku i prilikom snošaja -
spolnog općenja, zato im poštovanje ukažite i stid prema njima osjećajte."
Imam Ahmed od Abdullaha prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
"Nema nikog od vas a da nad njim nije nadzor povjeren njegovom pratiocu
džinu i pratiocu meleku." Ashabi su upitali: (643) "'I nad tobom,
Allahov Poslaniče?' 'I nada mnom i međutim, Allah me protiv njega pomogao tako
da mi taj džin samo dobro naređuje.'" Ovaj hadis prenosi samo Muslim.
Uzvišeni kaže: "Po Allahovom naređenju nad njim bdiju", tj. po
Allahovoj naredbi i po Allahovom naređenju čuvaju ga, kao što u hadisu stoji da
su kazali: (644) O Allahov Poslaniče: Šta misliš o liječenju Kur´anom koje mi
upotrebljavamo? Da li to išta utiče na Allahovu odredbu², na što je on
odgovorio: I to je Allahova odredba. I riječi Uzvišenog: "Allah neće
izmijeniti jedan narod dok on sam sebe ne izmijeni." Ibn Ebi-Hatim
prenoseći od Ibrahima kaže: "Jednom od poslanika Beni-Israila Allah je
objavio da svom narodu saopći da nema nijednog stanovnika naselja ili
ukućanina koji su bili u pokornosti Allahu, da onda budu nepokorni Allahu, a da
im neće preinačiti ono što su voljeli u ono što mrze. Zatim je rekao: 'Potvrda
je tome u Allahovoj Knjizi': 'Allah neće izmijeniti. jedan narod dok on sam
sebe ne izmijeni.'"
"On vam pokazuje
munju, da se uplašite i ponadate, i On stvara teške oblake." /12/ I
grmljavina veliča i hvali Njega, a i meleki, iz strahopoštovanja prema Njemu;
On šalje gromove i udara njima koga hoće - opet oni raspravljaju o Allahu, a On
sve može." /13/
Uzvišeni ističe da je On Taj Koji munju potčinjava, a munja
je ono što se kao zasljepljujuće svjetlo između oblaka vidi. Uzvišeni kaže:
"Da se uplašite i ponadate", ona je strah za musafira, putnika, koga
uznemirava munja, njen ezijjet, ali i nada čovjeku koji je u svom mjestu
boravka i koji se nada bereketu i koristi od munje, iz toga se nadajući
Allahovoj opskrbi (kiši), kako to zaključuje sam Katade. "On stvara teške
oblake", tj. stvara ih kao tvorevinu novu, a oblaci su zbog mnoštva vode
koja se nalazi u njima teški i zemlji primaknuti. Mudžahid kometarišući ovu
sintagmu "teški oblaci", kaže: oni u kojima se nalazi voda. Riječi
Uzvišenog: "I grmljavina veliča i hvali Njega" poput su riječi
Uzvišenog: "I ne postoji ništa što ga ne veliča, hvaleći Ga." (17:44)
Imam Ahmed prenosi i kaže: Pričao nam je Jezid, koji kaže: Kazivao nam je i
Ibrahim bin S'ad, a on kaže: Obavijestio me je moj otac rekavši: "Sjedio
sam u džamiji pored Humejda bin Abdurrahmana kada je prošao jedan starac iz
plemena Beni-Gaffar. Prema njemu se uputio Humejd te približivši se rekao: O
bratiću, napravi jedno mjesto između mene i tebe. On je bio u pratnji Allahovog
Poslanika, s.a.v.s., prišao je i sjeo između mene i Humejda koji mu se obratio
riječima: Kakva je sadržina govora koji si mi pričao od Allahovog Poslanika?
Starac je otpočeo: Čuo sam od jednog šejha iz plemena Beni-Gaffar, a koji je
opet čuo od Allahovg Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: (645)
Allah stvara oblake pa oni govore najljepšim govorom i
najljepšim smiješkom se smiješe. Ovim se želi reći da je govor oblaka grom, a
njegov smijeh munja, a Allah najbolje zna... Musa bin Ubejde prenoseći od Sa'd
bin Ibrahima kaže: "Allah šalje kišu i od nje nema boljeg obveseljivača,
niti prisnijeg sugovornika. Munja je njen smijeh a grom njen govor. Imam Ahmed
prenosi od Salima a ovoj od svog oca da je rekao: (646) "Allahov Poslanik,
s.a.v.s., kada bi čuo grmljavinu, proučio bi Bože, ne usmrti nas svojom
srdžbom, ne uništi nas Svojim gnjevom, nemoj nas uništiti Svojom kaznom i prije
toga nas spasi. Hadis prenosi Et-Tirmizi, El-Buhari u poglavlju "O
etici", zatim En-Nesai u djelu "Dan o noć" i El-Hakim u svom
Mustedreku. Imam Ebu-Dža'fer bin Džerir prenosi od Ebu-Hurejrea merfu' hadis:
(647) Kada bi Allahov Poslanik čuo grmljavinu proučio bi: Uzvišen neka je Onaj
Koga grmljavina hvali i veliča. El-Evzai kaže: "Ibn Ebi-Zekerijja govorio
bi: 'Ko kaže kada čuje grmljavinu: Uzvišen je Allah i hvaljen - neće ga
pogoditi grom.'" Et-Taberani prenosi od Ibn-Abbasa da je rekao: "Allahov
Poslanik, s.a.v.s., kazao je: (648) 'Kada čujete grmljavinu, spominjite Allaha
jer Allah neće kazniti onoga ko Ga spominje.'" Uzvišeni kaže: "On
šalje gromove i udara njima koga hoće", tj. šalje ih kao kaznu kojom
kažnjava one koje hoće, zbog čega će pred Sudnji dan biti gromova sve više.
Imam Ahmed prenosi od Ebi-Sejjida el-Hudrija, neka je Allah
sa njim zadovoljan, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (649) "Kako
se Sudnji dan bude približavao, gromova će biti sve više, tako da će čovjek
doći narodu pa ih upitati: 'Ko je od vas jutros udaren gromom?' Reći će:
'Gromom je bio udaren taj i taj, taj i taj.'" Prenosi se da je razlog
objavljivanja ovog ajeta naveden u nekoliko predanja. Jedno je od njih ono koje
prenosi hafiz Ebu-Bekr el Bezzar od Aburrahmana bin Sahara el-Abdija: (650)
"Da ga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., poslao jednom silniku kojeg je
pozivao u islam, a on ga je upitao: 'Da li vi mislite da je vaš gospodar zlato
ili srebro ili pak biser?' Dok se on sa njima raspravljao, Allah je poslao oblak,
zagrmjelo je, te je na tog silnika poslan grom koji mu je odbio glavu, nakon
čega je objavljen ovaj ajet." Kaže se da je ajet objavljen zbog slučaja
Amira bin Tufejla i Irbida bin Rebije. Kada su došli u Medinu kod Allahovog
Poslanika, s.a.v.s., tražili su od njega da sa njima podijeli vlast što je
Muhammed, a.s., odbio. Amir bin Tufejl rekao mu je: "Tako mi Allaha,
Medinu ću protiv tebe napuniti samim konjanicima i mnoštovom ljudi², na što mu
je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Allah i ensarije to će ti
uskratiti." Njih su dvojica poslije naumili mučki ubiti Allahovog
Poslanika, od čega ga je Allah zaštitio i sačuvao. Nakon toga su otišli kako
bi svijet nahuškali da zaratuje sa Poslanikom. Na Irbida bin Rebiju poslan je
grom, koji ga je spalio. Amira bin Tufejla kaznio je kugom koja će na njemu
prouzrokovati gušu što će ga usmrtiti. O njima dvojici objavljen je ovaj ajet:
"On šalje gromove...", i riječi Uzvišenog gospodara: "I opet oni
raspravljaju o Allahu", tj. sumnjaju u Njegovu veličinu, a drugog boga
osim Njega nema. "A on sve može." Hazreti Alija, neka je Allah
zadovoljan njime, kaže: "Allah je Taj Koji je sve u stanju."
"Samo se Njemu
može moliti. A oni kojima se pored Njega mole - neće im se odazvati, kao što ni
voda neće stići u usta onome koji prema njoj samo dlanove svoje pruži; molitva
nevjernika stvar je zgubljena." /14/ Allahu se pokorava sve što je na
nebesima i na Zemlji, htjeli ili ne htjeli, a i sjene njihove, ujutro i u
sumrak." /15/
"Samo se Njemu može moliti." Alija i Ibn-Abbas, neka
je Allah zadovoljan sa njima, kažu da je to tevhid - vjerovanje u Allahovu
jednoću, tj. da nema drugog boga osim Allaha. "A oni koji se pored Njega
mole", tj. i primjer onih koji obožavaju nekog drugog boga mimo Allaha
jesu: "poput onog koji dlanove svoje prema vodi pruža da bi mu do usta
došla", tj. traži vodu, pokazuje prema njoj, ali je nikad dohvatiti neće,
odnosno to je onaj kome voda treba ali do usta njegovih stići neće. Tako i ovi
mušrici, koji mimo Allaha nekakvog drugog boga obožavaju, nikad im to od
koristi biti neće niti na ovom svijetu niti na ahiretu. Zbog toga Uzvišeni
kaže: "Molitva nevjernika stvar je izgubljena", tj. nevjerničko
obožavanje kipova nije ništa drugo do gubitak i propast. Riječi Uzvišenog:
"Allahu se pokorava sve što je na nebesima i na zemlji." Nakon toga
Allah obavještava o Svojoj veličini, moći koja sve obuhvata, zbog čega se Njemu
sve pokorava, sedždu čineći (dobrovoljno, iskrenom sedždom stavljajući čelo na
zemlju iz poštovanja, skrušenosti, pokornosti, što je očito kod vjernika,
meleka i džina, muslimana; i protiv svoje volje - što je očito kod kjafira i
munafika. Vjernici sedždu čine dobrovoljno i ona im ne predstavlja nikakvu
poteškoću, dok to nevjernici i licemjeri čine iz straha i protivno svojoj
volji) (1)Uzvišeni kaže: "A i sjene njihove ujutro i u sumrak." Riječ
el-guduvv znači ujutro. Riječ el-âsâl množina je od el-esil, što znači
predvečerje, kraj dana. (A sjene njihove na sedždi ih prate; spominjanje jutra
i večeri zbog toga je što se povećava prisustvo sjene u spomenutim dijelovima
dana. I same njihove sjene čine sedždu u ova dva naznačena vremena slijedeći
tijela njihova.) (2) Značenje je ovog ajeta poput riječi Uzvišenog: "Zar
oni ne vide da sve ono što je Allah stvorio sad desno, sad lijevo pruža sjene svoje
Allahu poslušno ( činećI sedždu ) i da je i ono pokorno?" (16:48)
"Reci: 'Ko je
Gospodar nebesa i Zemlje?' - i odgovori: 'Allah!'" "Reci: 'Pa zašto
ste onda umjesto Njega kao zaštitnike prihvatili one koji sami sebi ne mogu
neku korist pribaviti niti od sebe kakvu štetu otkloniti?'" "Reci:
'Zar su jednaki slijepac i onaj koji vidi, ili, zar su isto tmine i svjetlo,
ili, zar oni koje su učinili Allahu ravnim stvaraju kao što On stvara, pa im se
stvaranje čini slično?'" "Reci: 'Allah je Stvoritelj svega i On je
Jedini i Svemoćni.'"/16/
Mušrici priznaju da je Allah Stvoritelj nebesa i Zemlje,
njihov Gospodar i ravnatelj. Uprkos tome, umjesto Allaha zaštitnike uzimaju,
obožavaju one koji sami sebi nikakvu korist niti štetu ne mogu pribaviti, a
kako će je onda pribaviti svojim obožavaocima...? Je li jednak onaj koji
obožava takva božanstva sa onim koji obožava Allaha? Onaj koji samo Allaha
obožava, ne pripisujući Mu druga, u svjetlu je (nuru) svoga Gospodara. Zbog
toga Uzvišeni veli: "Zar su jednaki slijepac i onaj koji vidi, ili, zar su
isto tmine i svjetlo, ili, zar oni koje su učinili Allahu ravnim stvaraju kao
što On stvara, pa im se stvaranje čini slično." U osnovi stvari ne stoje
tako... Njemu ništa nalik i slično nije, neuporediv je i ništa Mu ravno nije,
nema pomagača, nema potomka niti supruge. Božanstva koje mušrici pored Allaha
obožavaju, kako to i sami mušrici priznaju, stvorenja su Allahova i Njegovi
robovi, kao što to Uzvišeni, govoreći o njima, kaže: "Mi im se klanjamo
samo zato da bi nas što više Allahu približili." (39:3) Allah ih, od časa
kada su u to povjerovali, kori, pa im odgovarajući kaže: "Kod Njega će se
moći zauzimati za nekoga samo onaj kome On dopusti." (34:23) Također
Uzvišeni veli: "Ta svi će oni, i oni na nebesima i oni na Zemlji, kao
robovi u Svemilosnog tražiti utočište." (19:93) Pa ako su svi robovi
Njegovi, zbog čega onda jedni druge obožavaju bez ikakva dokaza, povodeći se
samo za novinom, izmišljanjem i novotarijom. Allah je Svoje poslanike od prvog
do posljednjeg slao da ih od toga odvrate zabranjujući im da obožavaju nekog
drugog mimo Allaha, a oni su se poslanicima suprotstavljali i u laž ih ugonili
tako da se obećanje o patnji nad njima neizostavno obistinilo. "Gospodar
tvoj neće nikome nepravdu učiniti." (18:49)
"On spušta kišu
s neba, pa rijeke teku koritima s mjerom i bujica nosi otpatke koji plivaju po
površini. I ono što ljudi tope na vatri u želji da dobiju nakit ili oruđe ima
također otpatke, slične onima. - Tako Allah navodi primjer za istinu i
neistinu: otpaci se odbacuju, dok ono što koristi ljudima ostaje na Zemlji.
Tako, eto, Allah objašnjava primjere." /17/
Ovim ajetom
obuhvaćena su dva navedena primjera, istine njene postojanosti i opstojnosti te
neistine, njenog nestajanja i išćeznuća. Uzvišeni kaže: "On spušta kišu s
neba", tj. pljuskove "pa rijeke teku koritima s mjerom", tj.
svaka dolina prema mjeri svojoj uzima tako da je jedna velika, obiluje mnoštvom
vode, a druga je opet mala, shodno mjeri svojoj. To ukazuje na srca, i njihovu
različitost. Neka srca obuhvataju i u sebe primaju veliko znanje, dok neka to
znanje u sebe ne upijaju i za dobar dio znanja jednostavno nisu otvorena.
"I bujica nosi otpatke koji plivaju na površini", tj. na površini
vode koja teče koritima otpaci su, i to je jedan primjer. Drugi su primjer
riječi Uzvišenog: "I ono što ljudi tope na vatri u želji da dobiju nakit
ili oruđe", to je zlato i srebro koje se izlijeva i topi u vatri s ciljem
dobivanja nakita, odnosno da se nakit dobije, bakar, željezo ili da se pak
načini nekakvo oruđe. "Tako Allah navodi primjer za istinu i
neistinu", tj. kada se istina i neistina sastave, spoje, neistini opstanka
niti izvjesnosti nema, isto kao što se otpaci ne spajaju s vodom, zlatom,
srebrom niti sličnim što se u vatri topi, nego, naprotiv, nestaju i gube se.
Zbog toga Uzvišeni kaže: "Otpaci se odbacuju", tj.
ne iskorištavaju se, cijepaju se, kidaju i na krajeve doline odbačeni bivaju,
obješeni na drvo da bi ih vjetrovi raznosili. Tako biva i sa otpacima od zlata,
srebra, željeza i bakra. Otpaci se odbacuju, od njih ništa ne ostaje do voda,
dok u zlatu i njemu sličnom ima koristi. Zbog toga Uzvišeni veli: "Ono što
koristi ljudima ostaje na Zemlji. Tako eto Allah objašnjava primjere."
Poput riječi Uzvišenog: "To su primjeri koje Mi ljudima navodimo, ali ih
samo učeni shvaćaju." (29:43) Jedan od selefija rekao je: "Bio sam
prisutan kada je pročitan jedan primjer iz Kur'ana, a ja ga nisam razumio.
Rasplakao sam se jer Uzvišeni kaže: 'Samo ih učeni shvaćaju.'" (29:43)
Ovakvo je tumačenje ovog ajeta preneseno od Ali bin Ebi-Talhe i El-Avfi ga
prenosi od Ibn-Abbasa. Također je preneseno i od Mudžahida, Hasana El-Basrije,
'Ata´a, Katade i od drugih selefija pa i onih koji su došli poslije selefija. U
Sahihu Buharije i Muslima od Ebi-Musaa el-Eš'arija, neka je Allah zadovoljan sa
njim, prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (651) "Primjer
upute i znanja s kojim me je Allah poslao je primjer obilne kiše koja je pala
na zemlju. Jedan je dio zemlje prihvatio kišu pa je izniklo mnoštvo bilja i
zelenila. Neka zemlja je neplodna i u sebi zadržava vodu koju Allah daje da
koristi ljudima tako da je piju, čuvaju, njome napajaju i siju. Jedan dio
zemlje napaja drugu, koja je pustoš i koja ne prihvata vodu niti biljem
obrasta. To je primjer onoga koji je shvatio Allahovu vjeru i kome je Allah
korist dao od onoga s čime me je poslao, pa on saznaje i podučava. I primjer
onoga koji tome ne posvećuje pažnju ili ne prihvata Allahovu uputu sa kojom
sam poslan."
"Onima koji se
Gospodaru svome odazovu - nagrada najljepša; a onima koji Mu se ne odazovu -
kad bi sve što je na Zemlji njihovo bilo, i još toliko, rado bi se time
otkupili. Njih čeka mučno polaganje računa, prebivalište njihovo bit će
Džehennem, a grozna je on postelja." /18/
Govoreći o utočištu
sretnika i nesretnika Uzvišeni kaže: "Onima koji se Gospodaru svome
odazovu", tj. pokoravaju se Allahu i Njegovom Poslaniku - njima pripada
"nagrada najljepša", a to je divna nagrada, kako to Uzvišeni veli:
"A onome ko bude vjerovao i dobra djela činio - nagrada najljepša."
(18:88) i "A onima koji Mu se ne odazovu", tj. oni koji se ne
pokoravaju Allahu i Njegovom Poslaniku, "kad bi sve što je na Zemlji
njihovo bilo", tj. na budućem svijetu kada bi mogli se otkupiti od Allahove
kazne zlatom kolika je Zemlja i uz to još toliko, rado bi se time otkupili.
Međutim, od njih to neće biti prihvaćeno, jer Uzvišeni od njih na Danu sudnjem
neće primiti nikakvu razmjenu niti otkupninu. "Njih čeka mučno polaganje
računa", tj. na ahiretu bit će ispitivani i za velike i za male stvari, a
onaj od koga se tačno polaganje računa traži kažnjen bit će, a zbog čega
Uzvišeni veli: "Prebivalište njihovo bit će Džehennem, a grozna je on
postelja."
"Zar je onaj
koji zna da je istina ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga kao onaj koji
je slijep? A pouku samo razumom obdareni primaju." /19/
Uzvišeni kaže: "Nije jednak onaj koji zna da je 'Ono
što ti je objavljeno', o Muhammede, 'Od Gospodara tvoga' istina u koju nema
sumnje i oko koje nema razilaženja." Sve je to istina koja jedna drugu
potvrđuje, a Njegove naredbe i zabrane pravične su. Onaj koji je slijep neće
otkriti dobro niti će ga shvatiti. Ako ga i dokuči, neće mu biti jasno, neće ga
smatrati istinitim niti će ga slijediti, kako to Uzvišeni kaže: "Nisu jednaki
stanovnici Džehennema i stanovnici Dženneta; stanovnici Dženneta će ono što
žele postići." (59:20) Tj. nisu jednaki prvi i drugi. I govor Uzvišenog:
"A Pouku samo razumom obdareni primaju", tj. opomenu prihvataju i
opametiti se daju. Oni su ti koji su zdravom i pravom pameću obdareni. Neka nas
Allah učini da budemo od njih.
"Oni koji
obavezu prema Allahu ispunjavaju i ne krše obećanje; /20/ i oni koji poštuju
ono što je Allah naredio da se poštuje i Gospodara svoga se boje i obračuna
mučnoga plaše. /21/ I oni koji trpe žudeći za Licem Gospodara svoga, i oni koji
namaz obavljaju, i koji od onoga što im dajemo i tajno i javno udjeljuju, i
koji dobrim na zlo uzvraćaju - njih čeka najljepše prebivalište." /22/
"Edenski vrtovi u koje će ući i oni i roditelji njihovi i žene njihove i
porod njihov - oni koji su bili čestiti - meleki će im ulaziti na vrata
svaka." /23/ "Mir neka je vama, zato što ste trpjeli, a divno li je
najljepše prebivalište." /24/
Uzvišeni obavještava
o onima koji su opisani ovim pohvalnim svojstvima da njima pripada trijumf i
ovog i budućeg svijeta. "Oni koji obavezu prema Allahu ispunjavaju i ne
krše obećanje", tj. nisu poput munafika: kada jedan od njih obeća -
obmane; kada se prepire - u laž utjeruje, a kada govori - laže, a kada mu se
nešto povjeri - iznevjeri. "I oni koji poštuju ono što je Allah naredio da
se poštuje", rodbinske veze i dobročinstvo prema rodbini, siromasima,
bijednicima i, uopće, činjenje dobra. "I Gospodara svoga se boje",
tj. zbog djela koja posiju i urade, i obračuna Moćnoga na ahiretu se plaše,
zbog čega oni ispravnom postupku i ustrajnosti u svim situacijama teže.
"I oni koji trpe žudeći za Licem Gospodara svoga", tj. suzdržavaju se
od zabranjenih stvari i grijeha. "I oni koji namaz obavljaju" po
namaskim propisima, u propisanim namaskim vremenima, namaske rukue, sedžde, sa
skrušenošću, na zadovoljavajući, Šerijatom propisani način obavljaju. "I
koji od onoga što im dajemo udjeljuju", tj. oni koji su dužni izdržavati i
brigu voditi o ženama, rodbini, siromasima, bijednicima i beskućnicima.
"Tajno i javno", tj. u potaji i sasvim otvoreno, danju i noću.
"I koji dobrim na zlo uzvraćaju", tj. oni koji ružno lijepim
odagnaju, oni koji na uvrede savršenim strpljenjem uzvraćaju, trpeći,
praštajući, prelazeći preko toga, dobrovoljno, shodno Allahovim riječima:
"Zlo dobrim uzvrati..." (22:96)
Zbog toga saopćava stanje sretnika koji su opisani ovim
lijepim svojstvima i to da im najljepše prebivalište pripada. Zatim se to
riječima Uzvišenog pojašnjava: "Edenski vrtovi", tj. vrtovi
prebivanja u kojima će vječno boraviti sa poslanicima, vjerovjesnicima,
šehidima i promicateljima upute "I roditelji njihovi, i žene njihove, i
porod njihov - oni koji su bili čestiti", tj. u Džennetu će između njih i
njihovih prijatelja na okupu biti roditelji, porod, i poslanici kako bi
zadovoljni sa njima bili sve dok, Allahovim dobročinstvom i zahvalnošću, ne
budu iz najnižih u najviše deredže podignuti. Uzvišeni veli: "I meleki će
im ulaziti na vrata svaka, mir neka je vama, zato što ste trpjeli, a divno li
je najljepše prebivalište", tj. ovuda i onuda za njima će meleki ulaziti
čestitajući im ulazak u Džennet. Kada u Džennet budu ušli, za njima će meleki
selame uzvikivati čestitajući im ono što im je od Allaha dato, milost, blizinu,
boravak na ahiretu u društvu poslanika, vjerovjesnika i iskrenih ljudi. U
hadisu stoji: (652) "Da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., posjećivao mezare
šehida početkom svake godine, obraćajući se šehidima riječima: Mir neka je
vama, zato što ste trpjeli, a divno li je najljepše prebivalište.
"A oni koji ne
ispunjavaju dužnosti prema Allahu, iako su se na to čvrsto obavezali, i kidaju
ono što je Allah naredio da se poštuje, i čine nered na Zemlji - njih čeka prokletstvo
i najgore prebivalište." /25/
Ovo je hal, stanje
nesretnika, gdje je navedeno šta će imati na ahiretu, a njihov put je svakako
drugačiji od onoga čemu streme pravovjerni, koji obavezu prema Allahu
ispunjavaju i poštuju ono što je Allah naredio da se poštuje, dok ovi
"…koji ne ispunjavaju dužnosti prema Allahu, iako su se na to čvrsto
obavezali, i kidaju ono što je Allah naredio da se poštuje, i čine nered na
Zemlji." Kao što je to potvrđeno u hadisu: (653) "Tri su obilježja
munafika: kada govori - laže, kada obeća - iznevjeri, i kad mu se nešto povjeri
iznevjeri" - po jednom drugom rivajetu - "kada obeća - obmane, a kada
se prepire - utjeruje u laž". Zbog toga Uzvišeni kaže: "Njih čeka
prokletstvo", a to je udaljavanje od svake milosti "…i najgore
prebivalište", tj. najgora kazna i kraj. "Džehennem će biti mjesto
gdje će boraviti, a užasno je to prebivalište." (13:18)
"Kome hoće,
Allah daje u obilju, i uskraćuje. Oni se raduju životu na ovom svijetu, a život
na ovom svijetu prema onom svijetu samo je prolazno uživanje." /26/
Uzvišeni navodi da je
On Taj Koji u izobilju opskrbu daje kome hoće, a Svojom pravednošću i mudrošću
uskraćuje kome hoće, a nevjernici se onim što im je dato od ovozemaljskog
života - koji ih postupno i polahko zavodi - raduju, kao što to Uzvišeni kaže:
"Misle li oni - kad ih imetkom i sinovima pomažemo, da žurimo neko im
dobro učiniti? Nikako, ali oni ne opažaju." (23:55,56) Zatim prezrivo
gleda na ovozemaljski život u odnosu na ono što je Uzvišeni pripremio za
pravovjerne robove na Budućem svijetu. Uzvišeni veli: "A život na ovom
svijetu volite, a onaj svijet je bolji i vječan je." (87:16,17) Imam Ahmed
prenosi od Mestur De´hiha beni Fahra, koji kaže da je Allahov Poslanik,
s.a.v.s., rekao: (654) "Život na ovome svijetu u odnosu na ahiret jeste
kao kad jedan od vas ovaj svoj prst - pokazavši pritom na kažiprst - u vodu
(more) stavi. Pa nek vidi s čime će se povratiti." Hadis prenosi Muslim u
svom Sahihu.
"Nevjernici
govore: 'Zašto mu Gospodar njegov ne pošalje čudo?' Reci: 'Allah stavlja u
zabludu onoga koga On hoće, a k Sebi upućuje onoga ko Mu se pokajnički obraća.
/27/ One koji vjeruju i čija se srca, kad se Allah spomene, smiruju - a srca
se, doista, kad se Allah spomene, smiruju. /28/ Onima koji vjeruju i čine dobra
djela - blago njima, njih čeka divno prebivalište." /29/
Uzvišeni izvještava o govorkanjima mušrika. jeste kao i:
"Zašto mu" "Gospodar njegov ne pošalje čudo", poput riječi
njihovih: "Neka nam donese kakvo čudo kao i prijašnji poslanici",
(21:5) a o ovome je ranije više puta bilo govora, te da je Allah odista u
stanju odgovoriti na njihove zahtjeve shodno hadisu: (655) "Allah je
objavio Svome Poslaniku kada su tražili od njega da im brežuljak Safa pozlati,
da im izvori poteku, da im oko Meke brda udalji, a da na njihovo mjesto
pašnjake i bašče postavi: 'Ako hoćeš, o Muhammede, dat ću im to, a ako opet ne
budu vjerovali - kaznit ću ih takvom kaznom kojom nikog na svijetu kaznio
nisam. A ako hoćeš, vrata pokajanja i milosti ću im otvoriti.' Allahov Poslanik,
s.a.v.s., odgovorio je: 'Otvori im vrata pokajanja i milosti.'" Zbog toga
Allah Svom Poslaniku, s.a.v.s., kaže: "Reci: 'Allah stavlja u zabludu
onoga koga On hoće, a k Sebi upućuje onoga ko Mu se pokajnički obraća.'"
Tj. On je Onaj Koji upućuje i Onaj Koji u zabludi ostavlja, svejedno da li je
poslanik poslan s čudom prema njihovim prijedlozima ili da im pak nije
odgovorio na njihova traženja. Uputa i zabluda ne zavise od toga ili
nepostojanja zahtjeva, kako to Uzvišeni veli: "A ni od kakve koristi neće
biti dokazi i opomene narodu koji neće da vjeruje." (10:101)
Zbog toga Uzvišeni
veli: "Reci: 'Allah stavlja u zabludi onoga koga On hoće, a k Sebi upućuje
onoga ko Mu se pokajnički obraća'", tj. upućuje onoga ko se pokaje i
Allahu povrati, koji pomoć od Njega traži i koji Mu se skrušeno moli. "One
koji vjeruju i čija se srca, kad se Allah spomene, smiruju" , tj. On je
toga dostojan. Riječi Uzvišenog: "Onima koji vjeruju i čine dobra djela -
blago njima, njih čeka divno prebivalište." Prenoseći od Ibn-Abbasa, Ali
Ibn Ebi-Talha kaže: "Radost i zadovoljstvo." I kaže se: divno li je
ono što njima pripada. A blaženstvo "tuba" - to je Džennet ili drvo u
Džennetu, a svako dženetsko drvo nastalo je od tog drveta, a svaka kuća u
Džennetu ima granu tog drveta. Iz korijena tog drveta sve dženetske rijeke
istječu, rijeke od meda, vina, vode i mlijeka. Imam Ahmed, prenoseći od
Ebu-Hurejrea kaže: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: (656) U Džennetu
ima jedno drvo čiji je hlad toliki da će jahač njime ići stotinu godina, pa ako
to želite - onda učite u hladovini prostranoj. U Sahihima Buharije i Muslima
stoji: (657) "Allah će posljednjem dženetliji koji će u Džennet ući reći:
'Poželi', pa će čovjek poželjeti, kad sa željama završi, Allah će reći: 'Poželi
nešto od toga, poželi od toga i toga', spominjući mu razne blagodati, pa će
reći: 'To je za tebe i još toliko deset puta.'" U Sahihu Muslimovom
prenosi se od Ibn-Zerra, a on od Allahovg Poslanika, s.a.v.s., u hadisu kudsiju
da Allah kaže: (658) "O robovi Moji, kada bi prvi i zadnji od vas, i ljudi
i džini na prostoru jednom ustali i molili Me, a Ja svakom čovjeku ono što
traži dao, opet Moje bogatstvo ništa umanjeno ne bi bilo kao što ni igla ništa
ne umanji kada se baci u more."
"I tako smo te
poslali narodu prije kojeg su bili i nestali drugi narodi, da im kazuješ ono
što ti objavljujemo, jer oni u Svemilosnog ne vjeruju. Reci: 'On je Gospodar
moj, nema boga osim Njega, u Njega se uzdam i Njemu se obraćam.'" /30/
Uzvišeni veli: Kao što smo te, o Muhammede, ovom narodu
poslali: "Da im kazuješ ono što ti objavljujemo", tj. da im Allahovu
poslanicu dostaviš, a Mi smo slali poslanike i ranijim narodima koji su
nijekali Allaha, tako da su i prije tebe poslanici u laž utjerivani, a u njima
ti imaš primjer. Kako smo one kaznom i silom kaznili, neka se i ovi kazne koja
će im doći pripaze, jer njihovo utjerivanje tebe u laž veće je nego što je to
bio slučaj sa drugim poslanicima. Uzvišeni Allah kaže: "Allaha Nam, Mi smo
i prije tebe narodima poslanike slali." (16:63) I "A poslanici su i
prije tebe lažnim smatrani, pa su trpjeli što su ih u laž ugonili i mučili sve
dok im ne bi došla pomoć Naša - a niko ne može Allahove riječi izmijeniti - i
do tebe su doprle o poslanicima neke vijesti" (6:34), tj. kako smo im
pomogli i lijep završetak njima i njihovim sljedbenicima na ovom i na budućem
svijetu pružili. Uzvišeni kaže: "Jer oni u Svemilosnog ne vjeruju",
tj. ovaj ummet kojem smo te poslali u Milostivog ne vjeruje i zbog toga su na
Hudejbiji odbili napisati "U ime Allaha, Svemilosnog, Milostivog ",
rekavši: "Mi ne znamo ko je Svemilosni, Milostivi", kako to prenosi
Katade a hadis se nalazi u Buharijevom Sahihu. Uzvišeni Allah kaže: "Reci:
'Zovite: Allah, ili zovite: Svemilosni, a kako Ga god budete zvali Njegova su
imena najljepša.'" (17:10) U Muslimovom Sahihu od Abdullaha bin Omera
prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (659) "Najdraža su
imena Allahu Abdullah i Abdurrahman." "Reci: 'On je Gospodar moj,
nema boga osim Njega'", tj. Gospodar Kojeg vi niječete a u Kojeg ja
vjerujem i Kojeg priznajem, priznajući da je Gospodar i Bog (rububijjet i
uluhijjet). On je moj Gospodar i drugog boga osim Njega nema. "U Njega se
uzdam", tj. u svim svojim stvarima, "I Njemu se obraćam", tj.
Njemu se vraćam i Njemu se obraćam jer niko drugi osim Njega to ne zaslužuje i
toga dostojan nije.
"Kad bi se
kakvim Kur'anom brda pokrenula ili zemlja iskomadala ili mrtvi dozvali; Allahu
pripada sve! A zar ne znaju vjernici da nevjernike će nesreća neprestano
pogađati ili će se u blizini mjesta njihova događati, zbog onoga što rade - sve
dok se Allahova prijetnja ne ispuni. Allah će sigurno održati obećanje."
/31/
Allah hvali Kur'an, koji je Muhammedu, s.a.v.s., objavljen,
dajući mu prednost u odnosu na ostale objavljene knjige prije Kur'ana riječima:
"Kada bi se kakvim Kur'anom brda pokrenula", tj. kada bi u ranijim
objavama bila nekakva knjiga koja bi brda s njihovih mjesta pokretala, kojim bi
se zemlja razdvajala ili mrtvi u kaburima sazivali, Kur'an bi bio najpreči da
bude kao knjiga tako opisana, s obzirom na elokvenciju, neponovljivost, što
ljudi i džini, do posljednjeg udruženi, ne bi bili u stanju nešto slično
Kur'anu donijeti, niti jednu suru poput kuranske sačiniti. Uz sve ovo što je
rečeno, mušrici Kur'an negiraju i u njega ne vjeruju. "Allahu pripada
sve", tj. sve će Uzvišenom Allahu vraćeno biti. Ime Kur'an moglo bi se
dati svakoj ranijoj objavi jer to ime obuhvata sve te objave. Imam Ahmed
prenosi od Ebu-Hurejrea, koji je rekao da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., kazao:
(660) "Davudu, a.s., Kur'an je učinjen lagahnim, tako da - kad bi izdao
naredbu da mu se osedla jahaća životinja - on bi proučio Kur'an prije nego što
bi ona osedlana bila. Jeo je samo ono što bi svojim radom stekao." Hadis
prenosi samo El-Buhari, a pod pojmom Kur'an misli se na Zebur. Uzvišeni kaže:
"A zar ne znaju vjernici", tj. iman svih stvorenja znaju i svjesni
su: "Da bi Allah, kad bi samo htio, sve ljude na pravi put uputio."
Kur'an nije samo
dokaz niti pak mudžiza najrječitija, nema ništa djelotvornije za razum i za
duše od Kur'ana koje ni jedan silnik zapostavio nije a da ga Allah uništio
nije. Onaj ko uputu traži u nečem drugom mimo Kur'ana, Allah ga ostavi u
zabludi. Uzvišeni veli: "A nevjernike će nesreća neprestano pogađati ili
će se u blizini mjesta njihova događati, zbog onoga što rade", tj. zbog
njihovog poricanja na dunjaluku će ih stalno nesreća stizati ili će se nesreća
u njihovoj blizini događati, da bi se opametili i pouku uzeli. Prenosi
Ebu-Davud et-Tajalisi od Ibn- Abbasa o riječima Uzvišenog: "A nevjernike
će zbog onoga što rade nesreća neprestano pogađati", da kaže
"misterija". "Ili će se u blizini mjesta njihova
događati". Muhammed, s.a.v.s., kaže: (661) "Objašnjavajući dio ajeta:
'Sve dok se Allahova prijetnja ne ispuni', kaže: 'do osvajanja Meke. Riječi
Uzvišenog: "Allah će sigurno održati obećanje", tj. Allah neće
prekršiti Svoje obećanje o pomoći poslanicima i njihovim sljedbenicima, kako na
ovom tako i na budućem svijetu, kako to Uzvišeni kaže: "Nemoj ni pomisliti
da Allah neće održati obećanje Svoje poslanicima Svojim - Allah je, uistinu,
Silan i strog." (14:47)
"I prije tebe se
poslanicima rugalo, pa sam Ja onima koji nisu vjerovali vremena ostavljao, i
poslije sam ih kažnjavao, a kakva je samo bila kazna Moja." /32/
Uzvišeni, umirujući Svog Poslanika, s.a.v.s., zbog laži onog
koji ga je iz njegovog naroda nijekao i o ismijavanju, veli: "I prije tebe
se poslanicima rugalo", tj. ti primjer imaš u njima. "Pa sam Ja onima
koji nisu vjerovali vremena ostavljao", puštao sam ih i rok im odgađao,
"…i poslije sam ih kažnjavao", totalnom kaznom, pa kako je do tebe
doprlo to što sam učinio sa njima, kako sam ih kaznio i vremena im ostavljao,
kako to Uzvišeni veli: "I koliko je bilo naselja čiji su žitelji bili nepravedni,
kojima sam Ja kaznu odlagao, da bih ih najzad kaznio. A Meni se sve
vraća." (21:48) U Sahihima Buharije i Muslima stoji: (622) "Allah
onome koji nasilje čini vremena ostavlja, a kada ga kazni, onda ga više ne
izbavlja, zatim je Allahov Poslanik, s.a.v.s., proučio: "Eto, tako
Gospodar tvoj kažnjava, kad kažnjava sela i gradove koji su nasilje činili.
Kažnjavanje je Njegovo zaista bolno i strašno." (11:102)
"Zar Allahu,
Koji nad svakim bdi, što god uradi, zar da Njemu druge smatraju ravnim? Reci:
'Opišite ih.' Zar vi hoćete Njega učiti, kao da On ne zna šta ima na Zemlji,
ili ih vi samo tako nazivate? Onima koji ne vjeruju čini se lijepim
spletkarenje njihovo, i oni su s pravog puta zalutali. A onaj koga Allah u
zabludu stavi neće imati nikoga da ga na pravi put uputi." /33/
Uzvišeni kaže: "Zar Allahu, Koji nad svakim bdi, što
god uradi", tj. Upravitelju, Poznavaocu i Kontroloru svake jedinke i On
zna i dobro i zlo koje djelatnici čine i On je Onaj Kome ništa skriveno nije.
"Što god ti važno činio i što god iz Kur'ana kazivao, i kakav god vi posao
radili, Mi nad vama bdijemo dok god se time zanimate." (10:61) Uzvišeni
kaže: "On je s vama gdje god bili, i sve što radite Allah vidi."
(62:4) A zar je Onaj Koji je takav kao kipovi koje su obožavali, a koji niti
čuju niti vide niti shvataju, i sebi samima pomoći ne mogu, a kamoli
obožavaocima svojim? Od sebe nikakvo zlo odagnati ne mogu niti od obožavalaca
svojih. Odgovor na ovo pitanje izostavljen je jer kontekst na to upućuje, a to
su Allahove riječi: "Zar da Njemu druge smatraju ravnim", tj. uz
Allaha kipove i idole obožavaju. "Reci: 'Opišite ih'", tj. otkrijte
njihova imena da bi prepoznatljivi bili, a oni u biti i ne postoje. Kada bi ova
božanstva zbilja postojala na Zemlji, Allah bi to zasigurno znao jer od Njega
ništa skriveno nije. "Ili ih vi samo tako nazivate", tj.
pretpostavljate, odnosno te kipove obožavate misleći da mogu nanijeti štetu i
korist pa ih zbog toga božanstvima zovete. "To su samo imena koja ste im
vi i preci vaši nadjenuli, Allah o njima nikakav dokaz nije poslao; oni se
povode samo za pretpostavkama i onim za čim duše žude, a već im dolazi od
Gospodara njihova prava uputa." (53:23) Uzvišeni veli: "Onima koji ne
vjeruju čini se lijepim spletkaranje njihovo." Mudžahid kaže: "Odnosno,
njihova zabluda i neprestano pozivanje zabludi." "I oni su s pravog
puta zalutali", tj. kazna zbog zablude i obmanjivanja koje su počinili s
pravog puta ih odvrativši, zbog čega Uzvišeni kaže: "A onoga koga Allah u
zabludu stavi neće imati nikoga da ga na pravi put uputi." Kako to
Uzvišeni veli: "A onoga koga Allah želi u njegovoj zabludi ostaviti, ti mu
Allahovu naklonost ne možeš nikako osigurati." (5:41)
"Oni će se u
životu na ovom svijetu mučiti, ali će patnja na onom svijetu sigurno teža biti,
od Allaha ih niko neće odbraniti." /34/ "Ovakav je Džennet obećan
onima koji se budu Allaha bojali: vrtovi s rijekama, s plodovima kojih uvijek
ima i s trajnom hladovinom; to će biti nagrada onima koji se budu zla klonili,
a nevjernicima će kazna vatra biti." /35/
Uzvišeni kaže:
"Oni će se u životu na ovom svijetu mučiti", tj. mušrici će na
dunjaluku biti kažnjavani od pravovjernih ubijanjem i zarobljavanjem. "Ali
će patnja na onome svijetu", tj. omalovažavajući ih uz ovodunjalučko
poniženje, "Sigurno teža biti", tj. mnogo puta teža od dunjalučke,
kako to kaže Allahov Poslanik, s.a.v.s., onima koji jedni druge proklinju:
(tj. supružnicima koji jedni druge optužuju za blud) (663) "Dunjalučka
kazna u odnosu na ahiretsku neznatna je ", kao što to Uzvišeni kaže: "Tog
dana niko neće kao On mučiti, i niko neće kao On u okove okivati."
(89:25,26) "A Mi smo za one koji čas oživljavanja poriču pripremili vatru
razbukatalu. Kad od njih bude udaljena toliko da je mognu vidjeti, čut će kako
gnjevna ključa i od bijesa huči, a kad budu bačeni u nju, u tjesnac, vezanih
ruku, propast će tamo prizivati. Ne prizivajte danas jednu propast, nego
prizivajte mnoge propasti. Reci: 'Da li je bolje to ili vječni Džennet, koji je
obećan onima koji se Allaha budu bojali. On će im nagrada i prebivalište
biti.'" (25:11-15) Zbog svega toga ovo je poređeno sa riječima Uzvišenog:
"Ovakav je Džennet obećan onima koji se budu Allaha bojali", tj.
svojstva i karakteristike Dženneta. "Vrtovi s rijekama", tj. svuda
unaokolo teku rijeke koje će usmjeravati kako hoće i gdje žele. Uzvišeni kaže:
"S plodovima kojih uvijek ima i s trajnom hladovinom", tj. u
Džennetu će neprestano biti voća, hrane i pića. U zbirci hadisa Buharije i
Muslima, u hadisu Ibn-Abbasa o namazu za pomračenje stoji (664) "Rekli su:
'O Allahov Poslaniče, vidjeli smo da si na ovom mjestu na kome si stajao nešto
uzeo, a onda smo primijetili da si se uplašio', na što je on rekao: 'Vidio sam
Džennet - pokazan mi je Džennet pa sam iz njega htio dokučiti jedan grozd. Da
sam ga uzeo, jeli biste sa njega dok je života na dunjaluku.'"
Od Utbe bin Abdu es-Sulemija prenosi se: (665) "Jedan
je beduin upitao Allahovog Poslanika, s.a.v.s., o Džennetu riječima: 'Ima li u
Džennetu grožđa?' Allahov je Poslanik odgovorio: 'Mjesec dana leta za
crnobijelog orla koji neće klonuti.'" Hadis prenosi imam Ahmed. Taberani
prenosi od Sevbana, koji kaže: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (666)
'Kada čovjek u Džennetu ustrgne jedan plod, na njegovom će mjestu izniknuti
drugi.'" Hasan bin Urfet prenosi od Abdullaha bin Mes'uda, neka je Allah
zadovoljan sa njim, koji kaže: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao mi je:
(667) 'Gledat ćeš pticu u Džennetu, a ona će pred tebe pasti pečena.'"
Također i dženetski hlad koji je stalan i ne gubi se, kako to Uzvišeni kaže: "A
one koji vjeruju i čine dobra djela uvest ćemo, sigurno, u dženetske bašče,
kroz koje rijeke teku, u njima će vječno i zauvijek ostati, a u njima će čiste
žene imati, i u debelu hladovinu ćemo ih uvesti." (4:57) Pošto je
Uzvišeni predočio osobenosti Dženneta na način kako ih je predočio, On kaže:
"To će biti nagrada onima koji se budu zla klonili, a nevjernicima će
kazna vatra biti," I "Nisu jednaki stanovnici Džehennema i
stanovnici Dženneta; stanovnici Dženneta će ono što žele postići." (59:20)
"Neki od onih
kojima smo dali knjigu raduju se svemu što objavljujemo tebi, ali neki
protivnici ne priznaju nešto od Objave. Reci: 'Meni je naređeno da samo Allahu
ibadet činim i da Njemu nikoga ravnim ne smatram; Njemu ja pozivam i Njemu se
vraćam.'" /36/ "I Mi ga tako kao mudrost objavljujemo na arapskom
jeziku. A ako bi ti povlađivao željama njihovim nakon što ti je došla spoznaja,
ti ne bi imao ni zaštitnika ni branitelja od Allaha." /37/
Uzvišeni kaže:
"Neki od onih kojima smo dali Knjigu", to su oni koji izvršavaju zapovijedi
Njegove. "Raduju se svemu što objavljujemo tebi", tj. Kur'anu, jer u
njihovim knjigama postoje svjedočanstva o tome da je istina i on se
nagovještava, kako to Uzvišeni veli: "Neki od sljedbenika Knjige čitaju
je onako kako je objavljena." (2:121) Riječi Uzvišenog: "Ali neki
protivnici ne priznaju nešto od Objave." Mudžahid kaže da su židovi i
kršćani ti koji niječu dio istine koja ti je objavljena. "Reci: 'Meni je
naređeno da samo Allahu ibadet činim i da Njemu nikoga ravnim ne
smatram'", tj. poslan sam da jedino Allaha, Koji sudruga nema obožavam,
kao što su i poslanici prije mene slati. "Njemu ja pozivam", Njegovom
putu ja ljude pozivam. "I Njemu se vraćam", tj. moj povratak i
prebivalište moje. Uzvišeni veli: "I Mi ga tako kao mudrost objavljujemo
na arapskom jeziku." "A ako bi ti povlađivao željama njihovim",
tj. njihovim stavovima, "Nakon što ti je došla spoznaja", tj. od
Allaha hvaljenog, "Ti ne bi imao ni zaštitnika ni branitelja od
Allaha." Ovo je prijetnja onima koji su pameću obdareni da ne slijede put
onih koji su u zabludi, nakon što su puteve poslaničkog sunneta dosegli, i
dokaze Muhammeda, a.s., i onoga s čime je on došao.
"I prije tebe
smo poslanike slali, i žene i porod im davali. I ni jedan poslanik nije donio
nijedno čudo sobom već Allahovom voljom. Svako doba imalo je Knjigu."
/38/ Allah je dokidao što je htio, a ostavljao što je htio; u Njega je glavna
Knjiga." /39/
Uzvišeni kaže: kao
što smo te, o Muhammede, poslali kao poslanika u ljudskom obliku, tako smo i
prije tebe kao ljudska bića poslanike slali koji jedu, ulicama hode, imaju
odnose sa ženama, djecu rađaju, i žene i porod im davali. Uzvišeni o
najodabranijem, i pečatu svih poslanika kaže: "Reci. 'Ja sam čovjek kao i
vi, meni se objavljuje.'" (18:110) U Sahihu Buharije i Muslima stoji da je
Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (668) "... što se mene tiče, ja i
postim i mrsim, i ustajem i liježem, i meso jedem, a i ženim se. Ko ne slijedi
moj sunnet ne pripada meni." Zatim riječi Uzvišenog: "I ni jedan
poslanik nije donio nijedno čudo sobom već Allahovom voljom", tj. svom
narodu nije došao s nekakvom neobičnom pojavom, a da mu za to odobrenje nije
dato a koje nije proizvod volje Poslanika, s.a.v.s., nego Allaha Uzvišenog,
Koji čini i prosuđuje šta i kako hoće. "Svako doba imalo je Knjigu."
Ed-Dahhak bin Muzahim o ovom dijelu ajeta, "Svako doba imalo je
Knjigu", kaže: "Svakoj Knjizi pripadao je određen vremenski period,
što znači da je svakoj objavi koju je Allah objavio pripadao jedan određeni
period i razdoblje, zbog čega je: 'Allah dokidao što je htio', od objave, 'A
ostavljao što je htio'. Znači, dok je kompletnu nije zamijenio Kur'anom, koji
je Allah objavio Svom poslaniku Muhammedu, a.s., neka je na njega Allahov
salavat i selam." U pogledu riječi Uzvišenog: "Allah je dokidao što
je htio, a ostavljao što je htio, ‘mufessiri su se razišli." Prenoseći od
Ibn-Abbasa, Es-Sevri kaže: "Allah određuje šta će biti za svaku godinu i
dokida što hoće, izuzev sreće i nesreće, života i smrti, jer su oni prije
određeni." Mudžahid kaže: "Mi smo je počeli u blagoslovljenoj noći
objavljivati..." (44:3): u noći Kadr biva određeno što će se desiti u toku
godine, bila to nafaka (opskrba) ili nesreća. Zatim, u prvi plan Allah stavlja
šta hoće a odgađa šta hoće dok je registar sreće i nesreće postojan i
nepromjenljiv. (1)
Imam Ahmed prenosi od
Sevbana, koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., kazao: (669) "Zaista
čovjeku bude uskraćena nafaka zbog grijeha koji počini. Sudbinu ne može ništa
drugo odagnati do dova, niti život može produžiti ništa drugo do
dobročinstvo." U vjerodostojnom hadisu potvrđeno je: (670) "Odista,
rodbinske veze život produžuju", a u drugom hadisu stoji: (671)
"Zaista se dova i sudbina između nebesa i Zemlje međusobno bore i
hrvu." Prenoseći od Ibn- Abbasa, Ikrime kaže: "Knjigu čine dvije
knjige. Knjiga iz koje je Allah dokidao što je htio, a ostavljao što je htio i
u Njega je glavna Knjiga." Prenoseći od Ibn-Abbasa, Ikrime također kaže:
"Knjiga je, ustvari, dvije knjige: jedna je knjiga iz koje Allah dokida
što hoće, a ostavlja šta hoće, a kod Njega je i Glavna knjiga." Od
Ibn-Abbasa prenosi se da je rekao: "Allah mijenja što hoće dokidajući ga,
a ostavlja što hoće ne mijenjajući ga. 'U Njega je Glavna Knjiga.'A sve je kod
Njega u Glavnoj knjizi, koja derogira, a sve to što se mijenja, a i ono što se
potvrđuje nalazi se u Knjizi." Katade kaže da je ovaj ajet istovjetan
riječima Uzvišenog: "Mi ni jedan propis ne promijenimo, niti ga u zaborav
potisnemo, a da bolji od njega ili sličan njemu ne donesemo." (2:106)...
(2)
"Bilo da ti
pokažemo dio onoga čime im prijetimo, bilo da ti život oduzmemo, tvoje je da
objavljuješ, a Naše da tražimo polaganje računa." /40/ Zar oni ne vide da
im Mi Zemlju sužavamo umanjujući joj pogranične oblasti? A Allah sudi! Niko ne
može presudu Njegovu pobiti i On brzo račun svidi." /41/
Svome Poslaniku, s.a.v.s., Uzvišeni kaže: "Bilo da ti
pokažemo", o Muhammede, "dio onoga čime im prijetimo", tj dio
onoga čime prijetimo tvojim neprijateljima, poniženjem i kaznom na ovome
svijetu, "bilo da ti život oduzmemo", tj. prije toga, "Tvoje je
da objavljuješ", tj. poslali smo te da im objavu dostaviš, što si ti i
učinio, "a Naše je da tražimo polaganje računa", poput riječi
Uzvišenog: ... "... Nama će se oni zaista vratiti i pred nama će, doista,
račun polagati." (88:25,26) "Zar oni ne vide da im Mi Zemlju sužavamo
umanjujući joj pogranične oblasti." El-Hasan i Ed-Dahhak kažu da je to
trijumf islama i muslimana nad širkom i mušricima. Postoje i druga mišljenja,
ali ovo je mišljenje svakako pretežnije. To je pobjeda islama nad širkom, malo
- pomalo, predio po predio, shodno riječima Uzvišenog: "Neke gradove oko
vas još davno smo uništili." (46:27) Za ovo mišljenje opredijelio se i Ibn
Džerir. "A Allah sudi! Niko ne može presudu Njegovu pobiti i On brzo račun
svidi." (Tj. niko nema prava prigovoriti Njegovoj odredbi i odbiti je,
kao što ljudi na ovome svijetu prigovaraju na neke propise odbacujući ih, a
Allahov je sud važniji i od toga uzvišeniji, a onaj ko Njegove odredbe odbacuje
brzo i teško i potanko će račune polagati.)
"Spletke su
pleli i oni prije njih, samo Allah je Gospodar svih spletki: On zna šta svako
zaslužuje. A nevjernici će sigurno saznati koga čeka najljepše boravište."
/42/
Uzvišeni kaže:
"Spletke su pleli i oni prije njih", svojim poslanicima, želeći ih iz
gradova svojih protjerati, pa je Allah njih obmanuo učinivši da konačan ishod
pravovjernim pripadne, shodno riječima Uzvišenog: "Pa pogledaj kakva je
bila posljedica spletkarenja njihova: uništili smo sve - i njih - i narod
njihov, eno kuća njihovih, puste su zbog nepravde koju su učinili."
(27:51,52) Kaže Uzvišeni: "On zna šta svako zaslužuje", tj. Allah je
poznavalac svih tajni i skrivenih misli i svakog će nagraditi, odnosno kazniti
prema učinku. "A nevjernici će sigurno saznati koga čeka najljepše
boravište", tj. kome ishod i kraj pripada, nevjernicima ili svim
sljedbenicima poslanika. A najljepše boravište, svakako, pripada i na ovom i na
budućem svijetu onima koji su poslanike slijedili, a samo Allahu pripada hvala
i zahvala.
"Oni koji ne
vjeruju govore: 'Ti nisi poslanik.' Reci: 'Meni i vama dovoljan će kao svjedok
biti Allah, i onaj koji zna šta je Knjiga.'" /43/
Uzvišeni veli: Ovi te nevjernici u laž ugone govoreći:
"Ti nisi poslanik", tj. nije te Allah poslao. "Reci: 'Meni i
vama dovoljan će biti, kao svjedok, Allah'", tj. Allah mi je dovoljan i On
je i meni i vama svjedok. Meni je svjedok za ono što sam od Njega dostavio, a
to je poslanica. I vama je svjedok, o lašci, zbog kleveta koje o Njemu
izmišljate. Govor Uzvišenog: "I onaj koji zna šta je Knjiga."
Učenjaci među sljedbenicima Knjige obuhvaćeni su ovim, a oni su u svojim
prethodnim knjigama nalazili spomen poslanika Muhammeda, s.a.v.s., o kome su
radosne vijesti kazivali poslanici, kao što to Uzvišeni kaže: "A milost
Moja obuhvata sve; dat ću je onima koji se budu grijeha klonuli i zekat davali,
i onima koji u dokaze Naše budu vjerovali. Onima koji će slijediti poslanika,
vjerovjesnika, koji neće znati ni čitati ni pisati, kojeg oni kod sebe, u
Tevratu i Indžilu, zapisana nalaze" (7:156,157), i riječi Uzvišenog:
"Zar ovima nije dokaz to što za njega znaju učeni ljudi sinova
Israilovih?" (26:197) Ajet i slični primjeri u kojima su izvješća
učenjaka, sinova Israilovih, potvrđuju da su oni odista znali za to iz svojih
objavljenih knjiga.
Svršetak skraćenog tumačenja sure Er-Ra'd, a samo Allahu
pripada hvala i zahvala.