"On se namrštio
i okrenuo" /1/ "zato što je slijepac njemu prišao." /2/ "A
šta ti znaš, možda će se on očistiti",/3/ "ili opomenuti, pa da mu
Opomena koristi." /4/ A što se tiče onoga koji je bogat", /5/ "
ti se njemu okrećeš", /6/ "a ti nisi odgovoran da se on ne
očisti." /7/ "A što se tiče onoga koji ti je došao žureći", /8/
"a on se boji", /9/ "ti njega zanemaruješ." /10/ "Ne
čini tako! Zbilja je to pouka", /11/ "pa ko hoće, opomenut će se
(time)", /12/ "na listovima je cijenjenim" /13/ "uzvišenim,
čistim", /14/ "u rukama izaslanika" /15/ "časnih, čestitih."
/16/
Više komentatora Kur'ana navodi /575/ da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., jednog dana razgovarao sa kurejšijskim prvacima, po verziji
koju prenosi Enes, r.a., sa Ubejj ibn Halefom, a po drugoj, od Ibn-Abbasa, sa
Utbetom ibn Rebiom, Ebu-Džehlom ibn Hišamom i El-Abbas ibn Abdul-Muttalibom. On
im se često izlagao u želji da prime islam, pa mu je prišao slijepac po imenu
Abdullah ibn Ummi-Mektum i počeo moliti Vjerovjesnika, s.a.v.s., da ga pouči
nekom ajetu iz Kur'ana riječima: "O Allahov Poslaniče, pouči me nečemu
čemu je tebe Allah poučio!" Na to se Allahov Poslanik, s.a.v.s., od njega
okrenuo, namrštio se i nije mu se svidio njegov govor te se primakao drugima.
Kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., s njima završio razgovor i počeo se vraćati
kući, Allah ga je malo zaslijepio pa ga je obuzeo drijemež.
Zatim je Allah Uzvišeni objavio: "On se namrštio i
okrenuo zato što je slijepac njemu prišao. Ali šta ti znaš, možda će se on
očistiti, ili opomenuti pa da mu opomena koristi.” Međutim, Poslanik, s.a.v.s.,
htio je da Abdullah ibn Ummi-Mektum samo malo sačeka dok on ne završi razgovor
sa ovim ljudima, u želji da ih uputi. "On se namrštio i okrenuo zato što
je slijepac njemu prišao. A šta ti znaš, možda će se on očistiti", tj. da
postigne duhovnu čistotu "ili opomenuti pa da mu opomena koristi",
tj. primit će pouku i klonut će se zabrana. "A što se tiče onoga koji je
bogat, ti se njemu okrećeš", tj. ti se bogatom, koji se oglušuje o tvoj
poziv, obraćaš ne bi li ga uputio, "a ti nisi odgovoran, da se on ne
očisti"; tj. ti nećeš odgovarati ako se on ne očisti. "A što se tiče
onoga koji ti je došao žureći, a on se boji", tj. nastoji ti se približiti
i tvojim savjetom uputiti, "ti njega zanemaruješ", tj. praviš se
zauzetim. Zato je Allah Uzvišeni, nakon ovoga, Svome Poslaniku, s.a.v.s.,
naredio da nikoga ne izdvaja u opominjanju, već da u tome svi budu jednaki, a
na Allahu je da uputi koga hoće na pravi put. Nakon ovoga. Vjerovjesnik,
s.a.v.s. je ukazivao dužne počasti.
Ibn Ummi Mektumu, a on je bio jedan od mujezina Allahovog
Poslanika s.a.v.s., koji je govorio :/576/ "Bilal uči noćni ezan, pa
jedite i pijte dok ne čujete ezan Ibn Ummi Mektuma!" Opće je poznato da mu
je ime bilo Abdullah. Neki, pak, kažu Amr. Allah najbolje zna! "Ne čini tako!
Zbilja je to pouka", tj.ova sura, ili izjednačavanje ljudi, uglednih i
neuglednih, u poučavanju vjeri. "pa ko hoće opomenut će se."
"...na listovima je cijenjenim, uzvišenim, čistim", tj. ovo poglavlje
ili pouka, a i jedno i drugo tijesno su povezani, jer je cio Kur'an na
listovima cijenjenim, uzvišenim i čistim. "Uzvišenim", tj. visoko
cijenjenim, "čistim", tj. nepodložnim oskrvnuću i bilo kakvom
dodavanju ili oduzimanju. "...u rukama izaslanika", tj. meleka koji
su izaslanici između Allaha Uzvišenog i Njegovih stvorenja. "...časnih,
čestitih", tj. plemenite naravi i besprijekorno čistih i dobrih djela.
Toga treba biti svjestan svaki učač Kur'ana i pokušavati da takav bude u svojim
riječima i djelima. Ahmed od Aiše, r.a., bilježi da je rekla: "Onaj koji
vješto uči Kur'an u društvu je meleka, časnih i čestitih izaslanika, a onome
koji ga uči s naporom pripadaju dvije nagrade." Ovaj hadis bilježi više
autora zbirki hadisa preko Katade.
"Proklet neka je
čovjek! Koliko je samo on nezahvalan!" /17/ "Od čega ga On
stvara?" /18/ "Od kapi sjemena ga stvara, pa mu određuje ono što
hoće." /19/ "i pravi put mu dostupnim učini", /20/ "zatim
mu život oduzme i učini da bude sahranjen", /21/ "i poslije će ga,
kada On bude htio, oživiti." /22/ "Uistinu! On još nije ispunio ono
što mu je On naredio!" /23/ "Neka čovjek pogleda u hranu svoju":
/24/ "Mi obilnu kišu prolijevamo", /25/ "zatim zemlju pukotinama
cijepamo" /26/ "i činimo da iz nje žito izrasta" /27/ "i
grožđe i povrće", /28/ "i masline i palme" /29/ "i bašče
guste", /30/ "i voće i trave", /31/ "na uživanje vama i
stoci vašoj." /32/
Allah ukorava one ljude koji poriču proživljenje:
"Proklet neka je čovjek! Koliko je samo on nezahvalan!" Dakle, On
proklinje čovjeka, tj. onu vrstu ljudi koji bez ikakva osnova, jedino zato što
su nevjernici i neznalice, uporno poriču proživljenje. "Koliko je samo on
nezahvalan!", tj. koliko je on samo uporan u svome nevjerstvu. Uzvišeni
zatim opisuje kako je tog istog čovjeka stvorio od bezvrijedne tvari i da je to
On kadar ponovo učiniti, pa kaže: "Od čega ga On stvara? Od kapi sjemena
ga stvara, pa mu određuje ono što hoće", tj. odredio mu je koliko će
živjeti, kakva će mu nafaka biti i kakva djela će činiti, te hoće li biti od
onih koji su sretni, ili nesretni. "...i pravi put mu dostupnim
učini", tj. olakšao mu je dolazak na Ovaj svijet i izlazak iz majčine
utrobe. Mudžahid kaže da je ovo poput riječi Uzvišenog: "Mi mu na pravi
put ukazujemo, a njegovo je da li će zahvalan ili nezahvalan biti."
(76:3), tj. Mi smo mu pokazali, objasnili i učinili dostupnim šta i kako treba
raditi.
Ovakvog su mišljenja i El-Hasan i Ibn-Zejd i ono je, Allah
najbolje zna, najispravnije. "...zatim mu život oduzme i učini da bude
sahranjen", tj. nakon što ga stvori, On mu da smrt i da bude ukopan.
"...i poslije će ga, kada On bude htio, oživiti", tj. proživit će ga
nakon smrti. Za to postoje dva izraza i to: el-b’as i en-nušur. O proživljenju
Uzvišeni na drugim mjestima kaže: "Jedan od dokaza Njegovih jeste to što
vas od zemlje stvara, i odjednom vas, ljudi, svuda ima razasutih" (30: 20)
"...a pogledaj i kosti, vidi kako ih sastavljamo, a onda ih mesom
oblažemo" (2:259). Ibn Ebi-Hatim, preko Ebu-Seida, od Vjerovjesnika,
s.a.v.s., navodi da je rekao:/577/ "Zemlja će cijelo ljudsko tijelo
rastočiti, sve osim repne kosti." Ovaj hadis navodi se u obje najpoznatije
vjerodostojne zbirke, u verziji koju prenosi El-A'meš od Ebu-Saliha, a on od
Ebu-Hurejrea koji glasi:/578/
"Čovjek će sav istruhnuti, osim repne kosti od koje je
stvoren i na koju će se sastaviti.” "Uistinu! On još nije ispunio ono što
mu je On naredio!", tj. Uzvišeni neće dati da se to desi sada, dok ne
prođe određeni rok i dok se ne izrode i na Ovom svijetu ne pojave ljudi kojima
je to On unaprijed propisao i odredio. Kad se to kod Allaha ispuni, On će proživiti
stvorenja i ponovno ih stvoriti, kao što ih je stvorio prvi put. U riječima
Uzvišenog: "Neka čovjek pogleda u hranu svoju" ukazuje se na dvije
stvari: blagodati kojima je čovjek obasut i da je oživljenje biljnog svijeta iz
obamrle zemlje dokaz da će i tijela, nakon što su bila truhle kosti i rasuta
zemlja, biti oživljena. "Mi obilnu kišu prolijevamo", tj. spustimo sa
neba na Zemlju. "...zatim zemlju pukotinama cijepamo", tj. zatim kišu
na Zemlji zadržavamo i dajemo da se kroz svoje pukotine njome napaja i da je
sjemenke upijaju, pa niču i izrastaju na Zemljinoj površini. "...i činimo
da iz nje žito izrasta i grožđe i povrće", tj. razne vrste žitarica i
grožđe. Riječ znači povrće koje se jede svježe, ili djetelinu kojom se hrani
stoka.
Hasan el-Basri kaže: "El-kadb" je stočna hrana.
"...i masline", tj. voćka od čijih se plodova dobija ulje koje se
koristi za rasvjetu i kao začin za jelo. "...i palme" čiji se plodovi
(hurme) jedu zeleni, nažutjeli, umekli i zreli, svježi i kuhani i od kojih se
dobiva pekmez i začin (sirće). "...i bašče guste", tj. voćnjaci
isprepletenih krošnji koje prave hlad za odmor. "...i voće i trave".
Pod izrazom "voće" misli se na sve voćne plodove koje jedu ljudi, a
pod izrazom / "ebbun" na sve što raste na zemlji i koristi se kao
stočna hrana i što ne jedu ljudi. "...na uživanje vama i stoci
vašoj", tj. kao hranu za vas i vašu stoku na ovom svijetu sve do Sudnjeg
dana.
"A kad dođe glas
zaglušujući", /33/ "na Dan kada će čovjek od brata svoga
pobjeći" /34/ "i od majke svoje i od oca svoga" /35/ "i od
druge svoje i sinova svojih", /36/ "toga Dana će se svaki čovjek samo
o sebi brinuti", /37/ "neka lica toga Dana bit će blistava",
/38/ "nasmijana, radosna", /39/ "a na nekim licima toga Dana bit
će prašina", /40/ "tama će ih prekrivati", /41/ "to će,
zbilja, nevjernici, razvratnici biti." /42/
Ibn-Abbas kaže:
" jedno je od imena Sudnjeg dana čiju je veličinu Allah i na ovaj način
istakao i na njega upozorio Svoje robove." El-Begavi kaže: "Povik
(krik) je na Sudnjem danu." "...na Dan kada će čovjek od brata svoga
pobjeći, i od majke svoje, i od oca svoga, i od druge svoje i sinova
svojih", tj. vidjet će ih, ali će od njih bježati i sklanjati se, jer će
strah biti veliki, a izlaz neizvjestan. U vjerodostojnom (sahih) hadisu, o
zauzimanju na Sudnjem danu (šefaatu), stoji da će svaki od odabranih poslanika,
kad se od njih bude molilo da se kod Allaha za ljude zauzmu, reći: "Moj život!
Moj život! Danas Te molim da spasiš samo mene."
Čak će Isa, a.s., sin Merjemin, reći: "Danas Ga molim
samo za sebe. Ne molim Ga ni za Merjem koja me je rodila.” "...toga Dana
će se svaki čovjek samo o sebi brinuti", tj. neće imati vremena da se brine
za drugog. Ibn Ebi-Hatim navodi jedno predanje u kojem kaže da je Ibn-Abbas
rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: /579/ Na Sudnjem danu ćete
nakon proživljenja biti okupljeni bosi, goli i neosunećeni.'" Ibn-Abbas
zatim kaže: "Pa ga je njegova žena upitala: 'Allahov Poslaniče, zar ćemo
jedni drugima gledati, ili vidjeti, stidna mjesta?' On je odgovorio: '...toga
Dana će se svaki čovjek samo o sebi brinuti', ili je rekao: 'Toliko će se
brinuti o sebi da neće imati kad gledati.'" "...neka lica toga Dana
bit će blistava, nasmijana, radosna", tj. toga Dana bit će dvije vrste
ljudi: kod jednih će lica biti blistava, tj. ozarena, "nasmijana,
radosna", tj. unutarnje raspoloženje i radost u srcu pokazat će se i na
njihovim nasmijanim i vedrim licima.
Ovi će biti dženetlije. "...a na nekim licima toga Dana
bit će prašina", "tama će ih prekrivati". Riječ znači, tama. Ibn
Ebi-Hatim, od Džafer ibn Muhammeda, prenosi da je čuo od svog oca, a ovaj od
svog djeda, da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je:
/580/'Nevjernici će se do usta gušiti u znoju, a onda će im lica zasipati
prašina.' Zatim je rekao: 'O tome govore riječi Uzvišenog: 'a na nekim licima
toga Dana bit će prašina', 'to će, zbilja, nevjernici - razvratnici
biti'", tj. oni čija su srca vjerolomna, a djela razvratna, kako u drugom
ajetu Uzvišeni kaže: "...i samo će grješnike i nevjernike rađati!"
Tefsir Ibn Kesir