"Kada se nebo
rascijepi" /1/ "i kada zvijezde popadaju" /2/ "i kada se
mora izliju", /3/ "i kada se grobovi ispreturaju", /4/
"svako će saznati šta je pripremio, a šta propustio."/5/ "O
čovječe, šta te je obmanulo pa da si nepokoran svome Plemenitom
Gospodaru?" /6/ "Koji te je stvorio, pa učinio da si skladan i da si
uspravan", /7/ "i kakav je htio lik ti dao."/8/ "A ne valja
tako! Vi u Sudnji dan ne vjerujete",/9/ "a nad vama bdiju
čuvari", /10/ "plemeniti pisari" /11/ "koji znaju ono što
radite."/12/
En-Nesai od Džabira
prenosi da je rekao: Muaz je stao i klanjajući jaciju oduljio s učenjem, pa mu
je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: /584/ "Muaze, dovodiš li ti to ljude u
iskušenje? Kamo ti (tj. zašto nisi učio): 'Hvali Gospodara svoga Svevišnjeg',
'Tako mi jutra' i 'Kad se nebo rascijepi?'" Ovaj hadis se, u osnovi,
bilježi i u dvije vjerodostojne zbirke (Buharijinom Sahihu i Muslimovom
Sahihu), ali se jedino u En-Nesainoj verziji spominje: "Kada se nebo
rascijepi", tj. raspukne, "...i kada zvijezde popadaju", tj.
razaspu se, "...i kada se mora izliju", tj. provale i njihova voda se
izlije, "i kada se grobovi ispreturaju", tj. pokrenu i iz njih izađu
oni što su u njima, "svako će saznati šta je pripremio, a šta je propustio",
tj. kada se sve ovo navedeno desi, svako će saznati kakvo je dobro uradio ili
zlo počinio. "O čovječe, što te je obmanulo pa da si nepokoran svome
Plemenitom Gospodaru?", tj. šta te je prevarilo da se drzneš protiv svoga
Gospodara Plemenitog i usudiš da Mu budeš neposlušan, kao što u hadisu stoji:
"Allah Uzvišeni će na Sudnjem danu reći:/585/ 'Čovječe, šta te je
prevarilo da se drzneš protiv Mene?
Čovječe, čime si se odazvao poslanicima?'" Ibn
Ebi-Hatim od Jahjaa el-Beka’a prenosi da je čuo Ibn-Umera da je, kad je proučio
ovaj ajet "O čovječe, što te je obmanuo pa da si nepokoran svome
Plemenitom Gospodaru?" rekao: "Tako mi Allaha, obmanulo ga je njegovo
neznanje." Od Ibn-Abbasa i drugih prenosi se da su rekli: "Čovjeka
nije obmanuo niko drugi do ovaj neprijatelj, šejtan." Ebu-Bekr el-Verrak
je rekao: "Kad bi me neko upitao: 'Šta te je prevarilo da se drzneš protiv
svoga Gospodara Plemenitog?', sigurno bih mu odgovorio: 'Prevarila me
plemanitost Plemenitog.'" Ovako govore i neki ljudi koji se služe
aluzijama?! Spominjanjem samo riječi "...svoga Gospodara Plemenitog",
bez ostalih imena i svojstava, kao da se htjelo reći da mu je sam On dao
odgovor. Ovakvo razumijevanje, kako ga zamišlja Ebu-Bekr el-Verrak i njemu
slični, pogrešno je, jer je ovdje Allahovo ime "Plemeniti" navedeno
zato da bi se ukazalo da se Plemenitom ne smije uzvraćati ružnim djelima i
razvratom, tim prije što je ovaj ajet objavljen u vezi sa El-Esvedom ibn
Šurejkom koji je udario Vjerovjesnika, s.a.v.s., i u datom trenutku nije bio
kažnjen, pa je Allah Uzvišeni objavio: "Šta te je obmanulo pa da si
nepokoran svom Plemenitom Gospodaru?" "...Koji te je stvorio, pa
učinio da si skladan i da si uspravan", tj. šta te je prevarilo da se
drzneš protiv Plemenitog Gospodara Koji te je stvorio skladnog, uspravnog i dao
ti da imaš najljepši izgled.
Imam Ahmed navodi da je Bišr ibn Džehaš el-Kureši rekao:
/586/ da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., jednoga dana pljunuo u dlan, stavio u
njega svoj prst, i rekao: Allah Uzvišeni je rekao: 'O čovječe, kako Me možeš
smatrati slabim kad sam te od ovakve kapljice stvorio...? Kad sam te, zatim,
učinio skladnim i uspravnim i dao ti da, uz topot, po zemlji hodiš jutrom i
večeri, osilio si se i poricao sve dok ti duša do ključne kosti nije doprla,
kada si rekao: 'Kako da dijelim kad je vrijeme za sadaku prošlo?'" Hadis u
ovoj verziji navodi Ibn Madže preko Ebu-Bekra ibn Ebi - Šejbe. "...i kakav
je htio lik ti dao." U Buharijinom Sahihu i Muslimovom Sahihu od
Ebu-Hurejrea prenosi se: /587/ "Jedan čovjek je rekao: 'Božiji Poslaniče,
žena mi je rodila crnog dječaka.' 'Imaš li deva?', upitao je Poslanik.
'Crvenkaste', odgovorio je. 'Ima li među njima smeđih?', upitao je. 'Ima',
odgovorio je. 'Odakle to?', upitao je. 'Možda je to nasljedna osobina',
odgovorio je. 'E možda je i kod ovog naslijeđena osobina', rekao je
Poslanik." To znači da Uzvišeni Allah zametak može stvoriti u ružnom
obliku od sićušnih spermatozoida, ali On svojom moći i milošću čovjeka stvara u
lijepom, skladnom i privlačnom liku i daje mu da je uspravan. "A ne valja
tako! Vi u Sudnji dan ne vjerujete", tj. to što u svojim srcima ne
vjerujete i niječete proživljenje i polaganje računa za svoja djela na Sudnjem
danu, navodi vas da se suprotstavljate Plemenitom i na Njegove blagodati
odgovarate grijesima. "...a nad vama bdiju čuvari, plemeniti pisari, koji
znaju ono što radite", tj. nad vama neprestano bdiju cijenjeni čuvari,
meleki, pa ih nemojte dočekivati ružnim djelima, jer oni zapisuju sva vaša
djela!
"Čestiti će
sigurno u Džennet" /13/ "a grješnici sigurno u Džehennem." /14/
"Na Sudnjem danu u njemu će gorjeti" /15/ "i više iz njega neće
izvedeni biti." /16/ "A šta ti znaš šta je Sudnji dan?" /17/
"i još jednom: znaš li ti šta je Sudnji dan?" /18/ "Dan kada
niko nikome neće moći nimalo pomoći, toga Dana će vlast jedino Allah
imati."/19/
Uzvišeni saopćava
gdje će završiti čestiti, tj. oni koji su Allahu, dž.š., bili pokorni i koji na
Njegove blagodati nisu uzvraćali grijesima. Ibn Asakir navodi da je Ibn-Umer
pričao da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: /588/ "Allah ih je nazvao
čestitim jer su prema svojim roditeljima i djeci činili dobročinstvo." On,
zatim, govori o Džehennemu i vječnoj patnji kojih će dopasti grješnici. Zato
kaže: " ...na Sudnjem danu u njemu će gorjeti", tj. onoga dana kada
budu stajali, polagali račun i nagrađeni ili kažnjeni, prema svojim djelima.
"i više iz njega neće izvedeni biti", tj. kazne neće moći biti
pošteđeni, niti će im biti ublažena nijedan trenutak, kao što im neće biti
udovoljeno da umru ili da se odmore makar jedan dan.
"A šta ti znaš
šta je Sudnji dan?" Zatim je to objasnio riječima: "Dan kada niko
nikome neće moći nimalo pomoći", tj. tada niko nikome neće moći pomoći,
niti ga onoga što je dopao spasiti, osim Allahovom dozvolom, kome On bude htio
i s kim bude zadovoljan. Ovdje ćemo spomenuti hadis u kome je Poslanik,
s.a.v.s., rekao: /589/ "O Hašimovići, spasavajte se Vatre sami, ja vam
neću moći nimalo pomoći kod Allaha! Zato je Uzvišeni rekao: "...toga Dana
će vlast jedino Allah imati." Katade je rekao: "Tako mi Allaha, jedino
Njemu i danas pripada vlast, samo što Mu se tada niko neće moći
suprotstavljati."
Tefsir: Ibn Kesir