Nun, Tako Mi kalema i
onoga što oni pišu,/1/ti nisi, milošću Gospodara svoga, lud,/2/ ti ćeš sigurno
nagradu neprekidnu dobiti/3/ I, zaista, ti si na velikom (stepenu) ćudoređa/4/
i ti ćeš vidjeti, a i oni će vidjeti, /5/ ko je od vas lud./6/ Gospodar tvoj
dobro zna onoga koji je s puta Njegova skrenuo i On dobro zna one koji su na
pravom putu, /7/
Ranije, na početku sure "El-Bekara", objasnili smo
smisao pojedinih harfova koji se uče na početku nekih sura. Harf Uzvišenog
"nun", isti je kao i harfovi "sad, qaf" i drugi odvojeni
harfovi na početku nekih sura. Kaže se da se pod (nunom) podrazumijeva velika
riba na talasu velike vode koja nosi sedam zemalja?!!! Neki smatraju da se
"nun" odnosi na tintarnicu; ovakav stav podržavaju Ibn-Abbas, Katade
i El-Hasen. "Tako Mi kalema", jasno je da se ovo odnosi na vrstu pera
kojim se piše, kao u riječima Uzvišenog: "Čitaj, u ime Gospodara tvoga
Koji stvara, stvara čovjeka od ugruška! Čitaj, plemenit je Gospodar tvoj, koji
poučava peru, Koji čovjeka poučava onome što ne zna." (96:1-5) To je
Allahova, dž.š., zakletva i skretanje pažnje Njegovim stvorenjima kojima je
ukazana blagodat podučavanja pismu, zahvaljujući kojem su se razvile nauke.
Zbog toga je Uzvišeni rekao: "...i onoga što oni pišu." Kaže se da se
pod riječju kalem (pero) misli na pero koje je prvo stvorenje, a to potvrđuju
riječi Posanika, s.a.v.s., (485): "Prvo što je "i onoga što oni
pišu." Ibn-Abbas i drugi navode da ova sintagma znači "ono što oni
pišu" ili "onoga što znaju".
Es-Suddi kaže da: "i onoga što oni pišu" označava
meleke i ono što oni pišu o ljudskim aktivnostima. Najispravnji stav je da ova
sintagma znači:"i onoga što oni pišu". Riječi Uzvišenog: "…ti
nisi, milošću Gospodara svoga, lud", znači: hvala pripada Allahu, dž.š.,
ti nisi lud kao što to govore neznalice iz tvog naroda koji poriču da si im
došao sa Uputom i jasnom Istinom, a oni te optuživaše i smatraše ludim.
"...ti ćeš, sigurno, nagradu neprekidnu dobiti", tj. tebi, zaista,
pripada obilna nagrada i veliki sevap, koji neće nestati niti presušiti,
nagrada za dostavljanje objave od tvoga Gospodara Njegovim stvorenjima i za
strpljivost zbog njihovih nepravdi. Izraz: znači "neprekidan", kao
što se kaže u ajetu druge kur’anske sure: "…dar koji će neprekidno trajati."
(11:108) A uz riječi Uzvišenog: "I zaista si ti na velikom (stupnju)
ćudoređa." Ma‘mer od Katade prenosi (486): "Nakon što je upitana
Aiša, r.a., o ćudi Allahovog Poslanika, s.a.v.s., rekla je: 'Kur‘an je bio
njegova ćud', tj. ponašao se prema kur’anskim principima. Jedan čovjek iz
plemena Benu-Sevad je rekao: (487): "Upitao sam Aišu, r.a.: 'Majko
vjernika, reci mi o ćudi Allahovog Posanika, s.a.v.s.' Aiša, r.a., odgovorila
je: 'Zar nisi pročitao u Kur’anu: 'ti si zaista na velikom (stepenu) ćudoređa?!'
Rekoh joj: 'Pričaj mi o tome, majko vjernika.' Ona ispriča: 'Pripravljala sam
hranu Poslaniku, s.a.v.s., isto to je radila i Hafsa.
Jednom rekoh svojoj robinji: 'Idi do Poslanika, s.a.v.s., i
- ako je ranije Hafsa donijela hranu - prospi je.' Ispostavilo se da je hrana
ranije donesena. Robinja je bacila posudu koja je pala i razbila se. Poslanik,
s.a.v.s., već je ranije bio sit. Sakupio je rasutu hranu i rekao: 'Zamijenite…'
ili 'Zamijeni…' (prenosilac kod ova dva izraza nije siguran koji je od njih upotrijebljen)
'posudu svojom posudom', i nije rekao ništa više." Smisao Aišinih, r.a.,
riječi: da je Poslanikova, s.a.v.s., ćud bila sam Kur’an tj. da je njegovo
prakticiranje kur’anskih naredbi i zabrana postalo njegova ćud i narav koju je
poprimio. [to god bi Kur’an naređivao činio bi to, a što god bi zabranjivao,
klonio bi se toga. Allah, dž.š., na ovaj je način Poslanikovu, s.a.v.s.,
prirodu učinio i oblikovao u veličanstvenu ćud, plemenitost i dobrotu. Podario
mu je hrabrost, samilost, razboritost i sve ono što krasi lijepu ćud, kao što
se navodi u oba Sahiha od Enesa (488): "Slušao sam Allahovog Poslanika,
s.a.v.s., deset godina i nikada mi nije rekao ni 'uh'. Nikada nije rekao za
nešto što sam uradio: zašto si to uradio? Ili, za nešto što nisam uradio - zašto
to nisi uradio? Poslanik, s.a.v.s., bio je čovjek sa najljepšom ćudi i
karakterom. Nikada ne dotakoh svilu, kadifu ili bilo šta drugo što bi bilo
nježnije i ljepše od dlana Allahovog Poslanika, s.a.v.s.
Nikada ne pomirisah
mirisa prijatnijeg od znoja Alllahovog Poslanika, s.a.v.s." Prenosi Ahmed
da je Aiša, r.s., rekla (489): "Allahov Poslanik, s.a.v.s., nikada nije
udario rukom bilo kojeg od svojih slugu, bilo koju ženu, niti bilo koga drugog,
izuzev kada bi se borio na Allahovom putu. Nikada nije birao i sudio između
dvije stvari a da nije izabrao onu koja je lakša i korisnija za opšte dobro. A
kada je u pitanju grijeh, zaista je bio najudaljeniji čovjek od grijeha. Nije
se nikada svetio za nešto što mu je učinjeno osim ako bi se narušavale Allahove,
dž.š., odredbe, a u tom slučaju bi osveta bila radi Allaha Uzvišenog."
Hadisi o ovoj temi veoma su brojni. Ebu-Isa et-Tirmizi o ovome ima djelo pod
nazivom "Knjiga o vrlinama Poslanika, s.a.v.s." Uzvišeni kaže:
"I ti ćeš vidjeti, a i oni će vidjeti, ko je od vas lud", tj.
Muhammede!, ti ćeš vidjeti, saznati - a vidjet će, saznat će i oni koji se tebi
suprotstavljaju i na tebe laži iznose, ko su oni koji su iskušani ludilom
(ludi) i koji su skrenuli (zalutali) između vas i njih. Ove Allahove riječi sliče
riječima Uzvišenog: "Vrlo brzo će oni saznati ko je lažljivac oholi!"
(54:26), kao i "…da li smo onda mi ili vi na pravom putu ili u očitoj
zabludi?" (34:24)
Samo značenje riječi "lud" poznato je i jasno.
Izraz označava osobu koja je skrenula sa puta istine i koja je zalutala. Harf
"ba" koji se nalazi u navedenom ajetu "ko je od vas", služi
za pojačavanje glagolskog značenja iz prethodnog ajeta: "…i ti ćeš
vidjeti, a i oni će vidjeti", odnosno, smisao je ajeta - ti ćeš biti obaviješten,
i oni će, također, biti obaviješteni ko je od vas lud; a Allah, dž.š., najbolje
zna. Zatim Uzvišeni kaže: "Gospodar tvoj dobro zna onoga koji je s puta
njegova skrenuo i On dobro zna za one koji su na pravom putu", tj.
Uzvišeni zna koja je skupina među vama i njima ta koja je na pravom putu i
upoznat je koja se skupina udaljila od istine.
Pa ne pokoravaj se
poricateljima,/8/ oni bi jedva dočekali da ti popustiš, pa bi i oni
popustili,/9/ i ne slušaj nijednog krivokletnika, prezrena,/ 10/ klevetnika,
onoga koji tuđe riječi prenosi, /11/ škrca, nasilnika, velikog grješnika,/12/
surova i, osim toga, u tuđe pleme uljeza,/13/ samo zato što je bogat i što ima
mnogo sinova, /14/ koji govori, kad mu se ajeti Naši kazuju: 'To su samo naroda
drevnih priče!'/15/ Na nos ćemo Mi njemu biljeg utisnuti!/16/
Uzvišeni kaže: "Mi smo ti blagodati, ispravni [erijat i
plemenitu ćud dali: "Pa ne pokoravaj se poricateljima, oni bi jedva
dočekali da ti popustiš, pa bi i oni popustili." Ibn-Abbas kaže: "Da
im povlastiš pa da i oni tebi povlaste." Zatim Uzvišeni kaže: "I ne
slušaj nijednog krivokletnika, prezrena." U svakom vremenu, zaista, lažac
se, zbog svoje slabosti i slaboumnosti, zaklanja svojim lažnim zakletvama koje
mnogo koristi iza imena Allaha Uzvišenog. El-Hasan (Basri) rekao je za osobe
koje se spominju u ovom ajetu da su to oni koji se mnogo zaklinju, koji su
oholi, prezreni i slabići, a riječ Uzvišenog "klevetnik" označava
osobu koja je sklona ogovaranju. "…onoga koji tuđe riječi prenosi",
označava onoga koji se kreće među ljudima sa namjerom da zavađa, huška i razdor
unosi, tako što prenosi tuđe riječi, a to je ono što uništava djela.
Od Ibn-Abbasa se prenosi (490): "Jednom je Poslanik,
s.a.v.s., prošao pokraj dva groba i rekao: zaista se ova dvojica pate zbog
onoga što po vašem mišljenju nije težak prijestup: jedan od njih nije vodio
računa o mokraći, a drugi je klevetao ljude." (Muttefekun ’alejh) Imam
Ahmed, čiji sened veže do Huzejfe, prenosi da je čuo Allahovog Poslanika,
s.a.v.s., kako je rekao (491): "U Džennet neće ući klevetnik"; ovaj
hadis prenose sastavljači kutubus-sitte izuzev Ibn-Madžea. Izraz upotrijebljen
u ovom hadisu "klevetnik" sinonim je riječi "spletkar".
Ahmed od Huzejfe prenosi merfu’ hadis (492): "Klevetnik, spletkar neće ući
u Džennet." Riječi Uzvišenog: "…škrca, nasilnika, velikog
grješnika", tj. one koji uskraćuju drugima dobročinstva kojima raspolažu.
"Nasilnik" je onaj koji prekoračuje dozvoljene okvire u onome što je
Allah, dž.š., dozvolio. Riječ "grješnik" u ovom ajetu označava osobu koja
prakticira zabranjene stvari. Uzvišeni kaže: "…surova i, osim toga, u tuđe
pleme uljeza", pojam "surov" označava veoma grubu i osornu
osobu, onoga koji gomila blagodati, a drugima ih uskraćuje. Imam Ahmed prenosi
od Harisa Ibn Vehba, koji kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao (493):
"Da vas obavijestim ko je stanovnik Dženneta? To je slab i nemoćan čovjek
koji kad se zakune Allahom, dž.š., potpuno ispuni svoju zakletvu. Da vam kažem
ko je stanovnik Vatre? To je surov, ohol, i uobražen čovjek."
Ovakav stav zastupa i Veki koji kaže da "surov"
označava uobraženu, umišljenu i oholu osobu. Navedeni hadis navodi se u oba
Sahiha, citiraju ga sastavljači kutubus-sitte izuzev Ebu-Davuda. Riječ
"uljez", koja se nalazi u citiranom ajetu, u arapskom jeziku označava
čovjeka uljeza u neko pleme. Potvrdu ovakvog značenja imamo i kod Hassana ibn
Sabita, koji u jednom stihu grdi nekog nevjernika Kurejšiju: "A ti si
bijedni uljez u porodici Hašimovoj, poput prezrenog tuđina koji slijedi
jahača." Ikrime kaže: "Vjernik se razlikuje od nevjernika kao ovca sa
zvončićima na vratu od ostalih. Ovca sa zvončićima na vratu ona je oko čijeg
vrata su obješena dva zvončića." Buharija navodi: "Među Kurejšijama
postojao je jedan čovjek koji je na sebi imao jasno obilježje slično zvončićima
na ovci i bio toliko poznat po zlu, tj. razlikovao se od drugih ljudi kao što
se razlikuje ovca sa zvončićima od ostalih." Uzvišeni kaže: "…samo
zato što je bogat i što ima puno sinova, koji govori, kad mu se ajeti Naši
kazuju: 'To su samo naroda drevnih priče!'" Na ovaj način Uzvišeni navodi
primjer osobe kojoj je podario imetak i sinove a ona ne vjeruje u principe i
znakove Allaha Uzvišenog, udaljava se od njih i tvrdi da su oni laž preuzeta iz
legendi ranijih naroda. Uzvišeni o tome navodi primjer: "Meni ostavi onoga
koga sam Ja samog stvorio, i bogatstvo mu ogromno dao, i sinove koji su s njim,
i čast i ugled mu pružio, i još žudi da uvećam! Nikako! On, doista, prkosi
ajetima Našim, a naprtit ću Ja njemu teškoće, jer je smišljao i računao, i
proklet bio, kako je proračunao! I još jednom, proklet bio, kako je proračunao!
Zatim je pogledao, pa se onda smrknuo i namrštio, i potom se okrenuo i
uzoholio, i rekao: 'Ovo nije ništa drugo do vradžbina koja se nasljeđuje, ovo
su samo čovjekove riječi!' U Sekar ću Ja njega baciti." (74:11-26)
Uzvišeni kaže:
"Na nos ćemo Mi njemu biljeg utisnuti!" Ibn-Džerir, tumaćeći ovaj
ajet, navodi: "Mi ćemo predočiti jasan dokaz kako bi oni u potpunosti
saznali, neće im se ništa skriti, kao što se ne može skriti biljeg na
nosu." Ibn-Abbas navodi da se to odnosi na mnogobošca koji se borio na
Bedru pa je udaren sabljom po nosu. Drugi tvrde da se pod obilježavanjem
podrazumijeva obilježavanje biljegom stanovnika Džehennema. Moguće da su oba
navedena stava ispravna. Abdullah ibn Omer prenosi merfu’ hadis (494): "Ko
umre klevećući i prigovarajući ljudima i ko ljudima daje ružne nadimke, na
Sudnjem danu imat će jasno obilježje; Allah će ga žigosati po nosu i
usnama."
"Mi smo ih na
kušnju stavili, kao što smo vlasnike jedne bašče na kušnju stavili kad su se
zakleli da će je sigurno rano izjutra obrati/17/ a nisu rekli: "Ako Allah
da!" /18/ I dok su oni spavali, nju od Gospodara tvoga zadesi nesreća /19/
i ona osvanu opustošena./20/ A u zoru oni su jedni druge dozivali: /21/
'Poranite u bašču svoju ako je mislite obrati!'/22/ I oni krenuše tiho
razgovarajući: /23/ "Neka vam danas u nju nikako nijedan siromah ne
ulazi!"/24/ I oni poraniše uvjereni da će moći to provesti, /25/ a kad je
ugledaše, povikaše: "Mi smo zalutali;/26/ ali ne, - svega smo lišeni!"/27/
Ponajbolji između njih reče: 'Nisam li vam ja govorio da je trebalo na Allaha
misliti!'/28/ 'Slavljen neka je Gospodar naš!', rekoše, 'mi smo, uistinu,
nepravedni bili!' /29/ I onda počeše jedni druge koriti./30/ 'Teško nama!',
govorili su, 'mi smo, zaista, obijesni bili'; /31/ 'Gospodar naš nam može bolju
od nje dati, samo od Gospodara našeg mi se nadamo naknadi!'/32/ Eto takva je
bila kazna, a na onom svijetu je, nek znaju, kazna još veća!"/33/
Ovo je primjer koji
Allah Uzvišeni navodi nevjernicima Kurejšijama. On im je podario veliku milost
i blagodat, poslao im je Muhammeda, s.a.v.s., kojeg poriču, ne priznaju i bore
se protiv njega, stoga je Uzvišeni rekao: "Mi smo ih na kušnju
stavili", tj provjeravali smo ih, "kao što smo vlasnike jedne bašče na
kušnju stavili", a (džennet) je bašča u kojoj su se nalazile razne vrste
plodova i voća. "...kad su se zakleli da će je sigurno rano izjutra
obrati", tj. zakleše se međusobno da će pobrati plodove te bašče ne
htijući da za to sazna nijedan siromah. Htjedoše ubrati plodove bašče, ali ne
htjedoše dijeliti ništa kao milostinju od tih plodova. "…a nisu rekli:
'Ako Allah da!'", tj nisu se ogradili od onoga u što su se zakleli. Zbog
toga Allah prekrši njihovu zakletvu, tj. ne ostvari se njihova nakana.
Uzvišeni je rekao: "…i dok su oni spavali, nju od
Gospodara tvoga zadesi nesreća", tj. Allah im posla nesreću sa neba, koja
pogodi tu bašču, "i ona osvanu opustošena", tj. osvanu uništena.
Ibn-Mes’ud prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao (495): "Čuvajte
se grijeha; kada rob učini grijeh, uskrati mu se opskrba koja mu je bila
namijenjena"; zatim je Allahov Poslanik, s.a.v.s., proučio: "I dok su
oni spavali, nju od Gospodara tvoga zadesi nesreća i ona osvanu opustošena
", tj. zbog njihovog grijeha uskraćeni su im plodovi bašče "A u zoru
su oni jedni druge dozivali", tj oni se međusobno dozivaše da uberu
plodove. "Poranite u bašču svoju ako je mislite obrati!", tj.
poranite i krenite u bašču ako želite ubrati plodove njene. Mudžahid tvrdi da
je voće u toj bašči bilo grožđe. "…i oni krenuše tiho razgovarajući",
tj. krenuše nečujno, tako da se nije čuo razgovor među njima. Allah Uzvišeni
nam je objasnio o čemu su "tiho razgovarali" kada su rekli:
"Neka vam danas u nju nikako nijedan siromah ne ulazi!", tj. ne dozvolite
nijednom siromahu da danas sa vama uđe u bašču. Allah Uzvišeni je rekao:
"…i oni poraniše uvjereni", tj. poraniše u uvjerenju da su snažni,
moćni i silni da će moći to provesti, da učine i ostvare ono što su naumili i
željeli. "A kad je ugledaše, povikaše: 'Mi smo zalutali!'", tj. kada
dođoše do bašče vidješe da se ona pretvorila u crnu pustaru u kojoj se ništa
nije moglo iskoristiti te spoznaše svoju zabludu.
Zbog toga rekoše: "Mi smo zalutali", tj.
zanemarismo pravi put, a zatim spoznaše istinu i rekoše: "ali ne, ne,
svega smo lišeni!", mi nemamo sreće, niti hajra u ovoj bašči.
"Ponajbolji između njih reče...", tj. među njima progovori onaj koji
bijaše najpravedniji i najbolji. "Nisam li vam ja govorio da je trebalo na
Allaha misliti!", tj. trebali ste se sjetiti Allaha i reći: "Ako
Allah da", a po nekima on im je rekao: "Veličajte Allaha i
zahvaljujte Mu na onome što vam je podario." "Slavljen neka je
Gospodar naš!", rekoše, "mi smo, uistinu, nepravedni bili!", tj.
pokajaše se kada od njihova kajanja ne bijaše koristi i rekoše: "Mi smo,
uistinu, nepravedni bili! i onda počeše jedni druge koriti", tj. počeše se
međusobno optuživati što zanemarivaše sirotinju i spoznaše svoju zabludu.
"Teško nama!", govorili su, "mi smo, zaista, obijesni
bili", tj. bili smo nepravednici i nasilnici pa nas zadesi ono što nas
zadesi. "Gospodar naš nam može bolju od nje dati, samo od Gospodara našeg
mi se nadamo naknadi!" Rečeno je: "Nagradu za ovu bašču očekujte na
onom svijetu." Nekoliko ranijih komentatora navodi da je ova grupa,
spomenuta u nekoliko zadnjih ajeta, živjela u Jemenu, čak preciziraju da su iz
sela Dareven, koje se nalazi šest milja od San’e.
Drugi tvrde da su bili Abesinci i da su bili uporni u
činjenju nepravde siromasima. Zbog toga su kažnjeni kako uopće ne očekivaše,
Allah im razori i uništi sve što su posjedovali: njihovu glavnicu, prihode koji
su se množili kao i dio predviđen za podjelu siromašnima, ne ostade im
apsolutno ništa. Allah Uzvišeni kaže: "Eto takva je bila kazna", tj.
to je kazna onome koji se suprotstavlja Allahovoj naredbi i škrtari na onome
što mu je Allah podario i čime ga je opskrbio. Takav uskraćuje pravo siromahu,
bijedniku i nevoljniku, i zamijenio je zahvalu na blagodatima s nijekanjem tih
blagodati. "...a na Onom svijetu je, nek znaju, kazna još veća!", tj.
kazna na ahiretu još je žešća. Od Ali ibn Ebi-Taliba prenosi se da je Poslanik,
s.a.v.s., rekao (496): "Allah je zabranio rezanje palmi i žetvu po
noći."
"Za one koji se
budu bojali Allaha bit će, zaista, Dženneti uživanja u Gospodara njihova,/34/
zar ćemo muslimane sa zločincima izjednačiti?! /35/ [ta vam je, kako
rasuđujete?/36/ Zar vi imate Knjigu, pa u njoj čitate/37/ da ćete imati ono što
vi izaberete?/38/ Zar vi imate od Nas zakletve koje će do Sudnjeg dana vrijediti
da ćete ono što vi prosudite imati?/39/ Upitaj ih ko je od njih jamac za
to./40/ Ili, imaju li oni saučesnike (Allahu)? Pa neka saučesnike svoje dovedu,
ako govore istinu./41/
Pošto je Uzvišeni naveo primjer vlasnika dunjalučke bašče
koju je Allah, dž.š., uništio zbog toga što su se suprotstavljali Njegovoj
naredbi, skladno tome bilo je da objasni da će onaj koji se istinski boji i
pokorava Allahu, dž.š., ući u Džennete uživanja na onom svijetu, čije blagodati
ne nestaju, ne presušuju i zadovoljstva neće manjkati. Zatim Uzvišeni kaže:
"Zar ćemo muslimane sa zločincima izjednačiti?!", tj. zar će po
dobijenoj nagradi ovi i ti biti isti?! Nikako! Zbog toga je Allah Uzvišeni
rekao: "[ta vam je, kako rasuđujete?", tj. kako razmišljate o tome?
Uzvišeni kaže: "Zar vi imate Knjigu, pa u njoj čitate da ćete imati ono
što vi izaberete?", tj. imate li vi knjigu sa nebesa objavljenu koja bi
vam jamčila ono što želite? "Ili, zar vi imate od Nas zakletve koje će do
Sudnjeg dana vrijediti da ćete, ono što vi prosudite, imati?" Tj. imate li
vi Naša obećanja i čvrste ugovore da biste dobili ono što želite i za čim
žudite? "Upitaj ih ko je od njih jamac za to", tj. ko je garant za to?
"Ili, imaju li oni saučesnike (Allahu)?", tj. imaju li idole i kumire
koji bi im to omogućili? "Pa neka saučesnike svoje dovedu, ako govore
istinu."
Na Dan kada se Noga
otkrije i kada budu pozvani da licem na tlo padnu pa ne budu mogli. /42/
Oborenih pogleda svojih, poklopit će ih poniženje! A bili su pozvani da licem
na tle padaju dok su zdravi bili/43/ Pa,ostavi Mene i one koji ovaj Govor
poriču, Mi ćemo ih postepeno, odakle se i ne nadaju (patnji) približavati/44/ i
vremena im davati, jer je obmana moja, zaista,čvrsta! /45/ Zar ti tražiš od
njih nagradu, pa su nametom opterećeni? /46/ Ili je kod njih znanje gajba, pa
oni prepisuju?/47/
Uzvišeni nas obavještava da će oni koji se budu Allaha
bojali biti nagrađeni Džennetima uživanja. Također precizira kada će se desiti
taj događaj i obračun pa kaže: "Na Dan kada se Noga otkrije i kad budu
pozvani da licem na tlo padnu pa ne budu mogli", znači na Sudnji dan kada
će se desiti zemljotresi, nesreće, ispit pred Uzvišenim, kao i drugi značajni
događaji. U oba Sahiha se nalazi, a ovdje navodimo Buharijevu verziju hadisa
koji prenosi od Ebu-Se’ida el-Hudrija, koji kaže: "Čuo sam Allahovog
Poslanika, s.a.v.s., kako kaže (497): 'Na Sudnjem danu će naš Gospodar
razotkriti Sak - Nogu, i svaki vjernik i vjernica će Mu učiniti sedždu, izostat
će onaj ko je na ovom svijetu činio sedždu licemjerno i lažno.
Takav će pokušati učiniti sedždu, ali će mu leđa očvrsnuti
(tako da neće moći obaviti sedždu). Ovaj hadis prenose i drugi prenosioci u
različitim verzijama. Uzvišeni kaže: "oborenih pogleda svojih, poklopit će
ih poniženje!" tj. nevjernici će biti na Sudnjem danu kažnjeni zbog
njihove oholosti na ovom svijetu, odnosno bit će kažnjeni zbog svoga ponašanja
nakon što su na dunjaluku bili pozvani da čine sedžu, a oni su se tome suprotstavljali
usprkos svom zdravlju i sposobnosti da to učine. Na ovaj način će biti kažnjeni
i na onom svijetu neće imati nikakve moći i snage. Kada se Uzvišeni Gospodar
razotkrije u pravom sjaju, svi istinski vjernici će Mu učiniti sedždu, a to
neće moći učiniti ni jedan nevjernik niti licemjer kao što to nisu činili na
ovom svijetu. Na ovaj način če se razotkriti vjernik od nevjernika. Uzvišeni
kaže: "Pa, ostavi Mene i one koji ovaj Govor poriču", tj. Kur‘an. Ovo
je žestoka prijetnja, tj. pusti Mene i onoga koji poriče Kur’an, Ja znam na
koji ću se način razračunati sa grješnikom i kako ću produljiti njegovo
nastojanje da ostane u zabludi. Ja ga pratim do roka određenog. Potom će ga
Silni kazniti žestokom kaznom.
Zato je Uzvišeni rekao: "Mi ćemo ih postepeno, odakle
se i ne nadaju, patnji približavati", tj. oni ne shvaćaju i čvrsto su
uvjereni da je to počast od Allaha, dž.š., a ustvari - to je prezir ili, kako
to Uzvišeni kaže u drugoj kur’anskoj suri: "I kada bi zaboravili ono čime
su opominjani, Mi bismo im kapije svega otvorili; a kada bi se onome što im je
dato obradovali, iznenada bismo ih kaznili i oni bi odjednom svaku nadu
izgubili" (6:44), ili u ovom ajetu: "i vremena im davati, jer je
obmana Moja, zaista, čvrsta!", tj. Allah je odložio i produljio kažnjavanje
njihovo, i to je obmana i lukavstvo Njegovo. Zato je Uzvišeni rekao:
"…obmana je Moja zaista, čvrsta!", tj. obmana je Moja teška i
namijenjena je onome ko se suprotstavlja Mojoj naredbi, ko poriče Moje
poslanike i ko se odlučio na put grijeha i pobune.
U oba Sahiha nalazi se hadis u kome Poslanik, s.a.v.s., kaže
(498): "Zaista će Allah Uzvišeni poživiti onoga ko je nepravedan, a kada
ga ščepa teško će kazniti", a zatim je proučio slijedeći ajet: "Eto,
tako Gospodar tvoj kažnjava kad kažnjava sela i gradove koji su nasilje
učinili. Kažnjavanje Njegovo je zaista bolno i strašno." (11:102) Riječi
Uzvišenog: "Zar ti tražIš od njih nagradu, pa su nametom opterećeni? Ili
je kod njih znanje gajba, pa oni prepisuju?", tj. ti, Muhammede, zaista ih
pozivaš Allahu Uzvišenom bez ikakve naknade koju bi uzeo od njih. Od Allaha
Uzvišenog očekuj i traži nagradu za to, a oni laži iznose na ono što im govoriš
- zato što su glupi, nevjernici i neposlušni.
Ti strpljivo čekaj
presudu Gospodara svoga i ne budi kao onaj što u kitu bi, kad je zavapio, a
ogorčen je bio /48/ i da ga nije stigla Allahova milost, na pusto mjesto bi
izbačen bio i prijekor bi zaslužio, /49/ ali, Gospodar njegov ga je odabrao i
učinio ga jednim od onih koji su dobri. /50/ Gotovo da te nevjernici pogledima
svojim obore kad Opomenu slušaju, govoreći: 'On je, uistinu, luda!' /51/ A on
je (Kur‘an) samo svijetu cijelom opomena! /52/
Uzvišeni kaže: "Ti strpljivo čekaj", Muhammede!,
strpi se na nepravdi i uvredi koju ti nanosi tvoj narod, zaista će Allah presuditi
između tebe i njih i ukazati tebi i pristalicama tvojim sretan ishod i rješenje
na ovom i onom svijetu. "…i ne budi kao onaj što u kitu bi", ovdje se
govori o poslaniku Junusu, s.a.v.s., i njegovom poznatom događaju sa ribom,
kada se rasrdio na svoj narod i kada se desilo ono što je Uzvišeni htio da se
desi u plovidbi morem. Progutala ga je ogromna riba, a zatim lutala s njim
morskim prostranstvima i dubokom morskom tminom gdje je doživio brojne teškoće.
Osjetio je harmoniju i slavljenje mora koje svjedoči o uzvišenosti Svemogućeg,
Koji će sigurno ispuniti odredbu. Tada je zavapio u tminama morskim: "Nema
boga osim Tebe, hvaljen neka si! a ja sam se zaista ogriješio prema sebi!"
(21:87)
Uzvišeni Allah je rekao: "…odazvasmo se i tegobe ga
spasismo. Eto, tako Mi spasavamo vjernike." Uzvišeni je rekao: "…i da
nije bio jedan od onih koji Allaha hvale, sigurno bi ostao u utrobi njenoj do
Dana kada će svi biti oživljeni."(37:143-144) Uzvišeni je rekao:
"…kad je zavapio, a ogorčen je bio", tj. zavapio je ožalošćen i
potišten. Čuven je hadis o ovom događaju (499): "Nakon što je Junus,
s.a.v.s., rekao: 'Nema boga, osim Tebe, hvaljen neka si! A ja sam se, zaista,
ogriješio prema sebi!' (21:87). Vapaj Junusa, s.a.v.s, dopro je do Arša, a
meleki su rekli: 'Gospodaru naš, ovo je molba nemoćnog koji izražava pokornost
Allahu, a dopire sa čudnog mjesta.' Uzvišeni i Blagoslovljeni je rekao: 'Znate
li šta je to?' Odgovoriše meleki: 'Ne', a Allah reče: 'Ovo je Junus.' Meleki
upitaše: 'Gospodaru, je li to onaj Tvoj rob čija se dobra djela i dove
neprestano primaju i uslišavaju?' 'Da', odgovori Allah, a meleki ponovo
upitaše: 'Zar mu se nećeš smilovati zbog onog što je radio dok je bio u
blagostanju pa da ga izbaviš iz nevolje?!' Nakon ovoga, Allah naredi ribi da
oslobodi Junusa, s.a.v.s., i ona ga izbaci na pusto mjesto.” Zbog ovoga je
Uzvišeni rekao: "…ali, Gospodar njegov ga je izabrao i učinio ga jednim od
onih koji su dobri." Ahmed prenosi od Abdullaha, koji kaže da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., rekao (500): "Nijedan od vas ne treba da kaže: 'Ja sam
bolji od Junusa ibn Metta, s.a.v.s.'"
Ovaj hadis prenosi Buharija od Sufjana es-Sevrija, a u oba
Sahiha ga prenosi Ebu-Hurejre. Uzvišeni kaže: "Gotovo da te nevjernici
pogledima svojim obore", tj. oni ti zavide zato što te mrze, ali ti se ne
brini, Allah te od njih štiti i brani. Ovaj ajet dokazuje da je djelovanje i
uticaj zlog pogleda (oka) realnost koja je u skladu s odredbom Allaha
Uzvišenog. Isto potvrđuju brojna predanja i hadisi preneseni u različitim
verzijama. Ebu-Davud u svom "Sunenu" prenosi od Enesa da je Allahov
Poslanik, s.a.v.s., rekao (501): "Zaštita (Kur‘anom i drugim propisanim
dovama - rukja) samo je od: urokljivog oka, otrova (akrepa, zmije) i krvi koja
ne prestaje istjecati." Ibn-Madže od Burejde Ibn el-Hasiba prenosi da je
Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao (502): "Rukja je samo od urokljivog oka
i otrova." Isti hadis prenosi i Muslim u ovom Sahihu. Od Habis
et-Temimijje prenosi se da je čuo Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže
(503): "Ham (ptica ili duša umrlog u koje su vjerovali predislamski Arapi)
nije ništa; urokljivo oko je realnost (istina); optimističko predviđanje (fe'l)
je najrealnije sujevjerje." Ovaj hadis prenosi Et-Tirmizi i kvalificira ga kao garib.
Ibn-Abbas tvrdi da je Allahov Posanik, s.a.v.s., rekao (504): "Urokljivo oko je realnost. Kada bi nešto moglo prethoditi sudbini, to bi bilo urokljivo oko. Ako bi od vas bilo zatraženo da okupate (onoga koga je pogodio urok), to uradite." (Običaj Arapa je bio da onaj koga pogodi urokljivo oko ode onome od koga ga je to pogodilo i zatraži da ga polijeva vodom.) Ibn-Abbas prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., podučavao Hasana, r.a., i Huseina, r.a., kako da traže utočište i da je rekao (505): "Tražim utočište za vas dvojicu, savršenim Allahovim riječima od svakog šejtana, hama i oka (pogleda) urokljivog", i dodao: "Ovako je Ibrahim, s.a.v.s., tražio utočište kod Allaha, dž.š., za Ishaka i Ismaila, s.a.v.s." Uzvišeni je rekao: "govoreći: On je, uistinu, luda!", tj. pokušali su ga oboriti svojim urokljivim pogledima, neka ih Allah prokune. Pokušali su mu nanijeti nepravdu svojim zlim jezicima govoreći da je on lud, jer im je donio Kur‘an. Allah Uzvišeni je rekao "A on je (Kur‘an) svijetu cijelom opomena!"
Ibn-Abbas tvrdi da je Allahov Posanik, s.a.v.s., rekao (504): "Urokljivo oko je realnost. Kada bi nešto moglo prethoditi sudbini, to bi bilo urokljivo oko. Ako bi od vas bilo zatraženo da okupate (onoga koga je pogodio urok), to uradite." (Običaj Arapa je bio da onaj koga pogodi urokljivo oko ode onome od koga ga je to pogodilo i zatraži da ga polijeva vodom.) Ibn-Abbas prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., podučavao Hasana, r.a., i Huseina, r.a., kako da traže utočište i da je rekao (505): "Tražim utočište za vas dvojicu, savršenim Allahovim riječima od svakog šejtana, hama i oka (pogleda) urokljivog", i dodao: "Ovako je Ibrahim, s.a.v.s., tražio utočište kod Allaha, dž.š., za Ishaka i Ismaila, s.a.v.s." Uzvišeni je rekao: "govoreći: On je, uistinu, luda!", tj. pokušali su ga oboriti svojim urokljivim pogledima, neka ih Allah prokune. Pokušali su mu nanijeti nepravdu svojim zlim jezicima govoreći da je on lud, jer im je donio Kur‘an. Allah Uzvišeni je rekao "A on je (Kur‘an) svijetu cijelom opomena!"
Tefsir Ibn Kesir