Uzvišen je Onaj u
Čijoj je ruci vlast - On sve može!/1/ Onaj Koji je dao smrt i život da bi
iskušao koji će od vas bolje postupati; On je Silni, Onaj Koji prašta, /2/ Onaj
koji je sedam nebesa jedne iznad drugih stvorio - ti u onome što Svemilosni
stvara ne vidiš nikakva nesklada, pa ponovo pogledaj vidiš li ikakav
nedostatak, /3/ zatim ponovo više puta pogledaj, pogled će ti se vratiti klonuo
i umoran./4/ Mi smo najbliže nebo sjajnim svjetiljkama ukrasili i učinili smo
ih vatrom za gađanje šejtana, za koje smo patnju u ognju pripremili./5/
Prenosi Imam Ahmed, čiji se sened veže za Ebu-Hurejrea, koji
kaže: "Poslanik, s.a.v.s., rekao je (478): 'U Kur’anu postoji sura od
trideset ajeta koja će biti zagovornik onome ko je uči dok mu se ne
oprosti.'" To je: "Uzvišeni je Onaj u Čijoj je ruci vlast." Ovaj
hadis prenose autori četiri Sunena, a Et-Tirmizi smatra da je ovaj hadis hasen.
Et-Taberani, kao i Hafiz ed-Dija’ el-Makdisi prenose od Enesa, koji je rekao:
"U Kur’anu postoji sura koja će se zauzimati za onog ko je uči, sve dok ga
ne uvede u Dženet: 'Uzvišeni je Onaj u čijoj je ruci vlast.'" Et-Tirmizi
prenosi od Džabira (480): "Allahov Poslanik, s.a.v.s., ne bi zaspao dok ne
bi proučio sure 'El-Mulk' i 'Es-Sedžda'." Sintagma iz ovog ajeta
"Njegova ruka" pojam je koji označava jedan od atributa Allaha,
dž.š., a ne Njegovu dobrotu i moć. To je uistinu "Allahova ruka", bez
ikakve kvalifikacije, ni na koji način ne liči rukama stvorenja. On upravlja
onako kako želi. Allah Uzvišeni veliča Sebe i daje do znanja da je vlast u
Njegovoj ruci. On ima potpunu vlast nad svim Svojim stvorenjima i postupa kako
želi. Njegovoj odluci niko ne protivurječi.
Nikome ne polaže račun za ono što radi. Njemu se sve
pokorava, Njegovoj pravednosti i odredbi. Uzvišeni je rekao: "On sve
može!", a zatim: "Onaj Koji je stvorio smrt i život." Ovaj ajet
kao argument uzimaju oni koji kažu da je smrt egzistirajuća pojava i da je
stvorena. Smisao je ajeta da je Allah, dž.š., stvorio cjelokupnu prirodu iz
ništavila da bi ih iskušao, tj. da bi pokazao koji će od njih bolje postupati.
Isti smisao imaju i riječi Uzvišenog: "Kako možete ne vjerovati u Allaha,
vi koji ste bili ništa, pa vam je On život dao." (2:28) U ajetu je
izražena terminološka razlika - prvog stanja, koje se naziva "smrt",
ništavilo, do drugog, pojave razvitka, koje se imenuje pojmom "
život". Stoga je Uzvišeni rekao: "On će, zatim, učiniti i da pomrete
i poslije će vas oživiti", "da bi iskušao koji će od vas bolje
postupati", tj. koji će od vas korisnije postupati, a nije rečeno: ko će
više uraditi? Potom Allah Uzvišeni kaže: "On je Silni, Onaj Koji
prašta", tj. On je Silan, Veličanstven, Moćan, Slavan, a u isto vrijeme
Onaj Koji prašta onome ko Mu se pokaje i onome ko od Njega oprost zatraži nakon
što Mu je otkazao poslušnost i prekršio Njegove naredbe.
Uzvišeni je rekao: "Onaj Koji je sedam nebesa jedne
iznad drugih stvorio", tj. nebesa su jedna iznad drugih, da li su ona
međusobno povezana, u smislu da su gornja nad donjima, ili su međusobno
razdvojena, a između njih praznina, manje je bitno. O ovom pitanju postoje dva
navedena stava, a tačniji je drugi, kako je to navedeno u hadisu o
Poslanikovom, s.a.v.s. noćnom putovanju. Uzvišeni kaže: "ti u onome što
Svemilosni stvara ne vidiš nikakva nesklada", tj. u onome što Svemilosni
stvara nema protvriječnosti, nesklada, oprečnosti, greške, nedostataka i
nereda. Zato je Uzvišeni rekao: "pa ponovo pogledaj - vidiš li ikakav
nedostatak", tj. pogledaj u nebo pa razmisli o njemu! Vidiš li na njemu
bilo kakav nedostatak, mahanu, grešku ili kakvu pukotinu?! Uzvišeni kaže:
" "…zatim ponovo pogledaj više puta", tj. pogledaj pažljivo
drugi put." "…pogled će ti se vratiti klonuo", tj. pogled ćeš
odvratiti šta god pogledaš, odnosno pogled će se vratiti tebi samom.
"…klonuo", tj. ma koliko nastojao, nećeš vidjeti nikakvu mahanu niti
grešku, "…umoran", tj. klonut će ti pogled, odustat ćeš zamoren,
uzaludno pokušavajući, a nesavršenost se ne može vidjeti, jer se isključuje nesavršenost
u stvaranju nebesa.
Allah nam je, dž.š., objasnio savršenstvo nebesa i njegove
ukrase kada je rekao: "Mi smo vama najbliže nebo sjajnim zvijezdama
ukrasili", misli se na zvijezde stajaćice i one koje se kreću, a sve su
smještene na nebesima. Allah, dž.š., kaže: "I učinili smo ih za gađanje
šejtana", sastavljena lična zamjenica koja se nalazi u sintagmi "i
učinili smo ih" odnosi se na (zvijezde) svjetiljke kao vrstu, a ne na njih
pojedinačno, jer Allah, dž.š., ne pogađa šejtane zvijezdama koje su na nebu,
nego plamenom iz nečeg drugog, a možda i iz samih zvijezda. A Allah, dž.š.,
najbolje zna. Za riječi Uzvišenog: " …za koje smo patnju u ognju
pripremili", tj. na ovom svijetu pripremili smo šejtanima ovakvo
poniženje, a na ahiretu smo im patnju u ognju namijenili, Katade kaže:
"Ove zvijezde stvorene su iz tri razloga: Allah, dž.š., stvorio ih je kao
nebeski ukras, kao sredstvo kojim bi se gađali šejtani i putokazi onima koji se
orijentiraju prema njima. Ko tumači mimo ova tri načina, govori po svom nahođenju
i zaista će upropastiti svoju sreću, uništit će svoj udio i preuzeti će na sebe
ono čega nije svjestan." Isti stav zauzimaju Ibn-Džerir i Ibn Ebi-Hatim.
A onima koji ne
vjeruju u Gospodara svoga pripada kazna Džehennema, a užasno je on boravište!/6/
Kad budu u nj bačeni, hučanje njegovo će čuti, i on će ključati, /7/ gotovo da
se od bijesa raspadne. Kad god se koja gomila u nj baci, stražari u njemu će je
upitati: "Zar nije niko dolazio da vas opominje?"/8/ "Jest,
dolazio nam je onaj koji nas je opominjao", odgovorit će, "a mi smo
poricali i govorili: 'Allah nije objavio ništa, vi ste u velikoj
zabludi!'"/9/ I reći će: 'Da smo slušali ili razmišljali, ne bismo među
stanovnicima ognja bili!'"/10/ I oni će priznati svoje grijehe, pa,
stanovnici Džehennema ognjenog daleko bili!/11/
Uzvišeni kaže: " A onima koji ne vjeruju u Gospodara
svoga pripada kazna Džehennema, a užasno je on boravište!", tj. Džehennem
je mjesto žestoke kazne i tegobno utočište. "Kad budu u nj bačeni, hučanje
njegovo će čuti", tj. čut će se urlici, "i on će ključati", tj.
vret će, a i oni u njemu. Uzvišeni kaže: "gotovo da se od bijesa
raspadne", tj. malo nedostaje da se raspadne u dijelove od žestoke srdžbe
prema onima koji su u Džehennemu. "Kad god se koja gomila u nj baci, stražari
u njemu će je upitati: 'Zar nije niko dolazio da vas opominje?' 'Jest, dolazio
nam je onaj koji nas je opominjao', odgovorit će, 'a mi smo poricali i
govorili: Allah nije objavio ništa, vi ste u velikoj Zabludi!'"
Uzvišeni nas podsjeća na Njegovu pravdu i savršenstvo
stvaranja jer On nikoga ne kažnjava a da mu prethodno nije pružio dokaz Svoga
Postojanja i da mu nije poslao poslanika, kao što je rečeno u ajetu: "A Mi
nijedan narod nismo kaznili dok poslanika nismo poslali!" Oni koji su u Džehennemu,
na ovaj način, odbacujući Allahove, dž.š., naredbe, čine nepravdu sami sebi.
Kajat će se zbog toga, kada im njihovo kajanje neće biti od koristi i reći će:
"Da smo slušali ili razmišljali, ne bismo među stanovnicima ognja
bili!" Prenosi Imam Ahmed, čiji se sened veže za nekog ko je čuo da je
Allahov, dž.š., Poslanik rekao: (481) "Niko neće biti bačen u džehenemsku
vatru, a da nije znao da ta vatra na njega ima više prava od Dženneta."
"…i oni će priznati svoje grijehe, pa, stanovnici Džehennema ognjenog
daleko bili!"
Onima koji se
Gospodara svoga boje i kad ih niko ne vidi - oprost i nagrada velika!
/12/Govorili vi tiho ili glasno - pa, On sigurno zna šta grudi kriju!/13/ A
kako i ne bi znao Onaj koji stvara, Onaj koji sve potanko zna, koji je o svemo
potanko obaviješten./14/ On vam je Zemlju pogodnom učinio, pa hodajte
predjelima njezinim i hranite se onim što On daje, Njemu ćete poslije
oživljavanja odgovarati. /15/
Uzvišeni nas
obavještava o onome koji se pribojava za svoj položaj kod Gospodara u stvarima
između njega i Allaha, dž.š., odnosno kada je daleko od ljudi. Takav se čovjek
suzdržava od grijeha i pokoran je svome Gospodaru i onda kada ga ne vidi niko
osim Allaha Uzvišenog, te takvom pripada oprost i velika nagrada, tj. Allah će
mu, dž.š., oprostiti njegove grijehe i dat će mu obilnu nagradu, kao što se
pouzdano navodi u oba Sahiha (482): "Sedmericu će Allah Uzvišeni zakriliti
hladom svoga Arša na dan kada ne bude drugog hlada osim Njegovog. Jedan od njih
je čovjek kojeg ugledna i lijepa žena nastoji zavesti a on kaže: 'Zaista, ja se
bojim Allaha, dž.š." Drugi je čovjek koji dijeli sadaku, tajeći je tako da
ni njegova lijeva ruka ne zna šta udjeljuje desna. Uzvišeni je rekao,
opominjući nas, da je On Upućen u tajne i skrivene misli: "Govorili vi tiho
ili glasno govorili, pa On sigurno zna šta grudi kriju!", tj. zna šta je
skriveno u vašim srcima. "A kako i ne bi znao Onaj Koji stvara", tj.
zar sve da ne zna Stvoritelj? "Onaj Koji sve potanko zna, Koji je o svemu
obaviješten."
Nakon toga Allah,
dž.š., obavještava nas o Svojoj Blagodati prema Njegovim stvorenjima, jer im je
potčinio zemlju i učinio je pogodnom. Stvorio ju je mirnim i nepomičnim kopnom,
a na njemu postavio brda tako da se ne sudaraju, dao izvore i vrela i
ispresijecao ga putevima. Na njemu je ljudima pripremio razna dobra, tlo za
usjeve i plodove. Uzvišeni je rekao: "On vam je Zemlju pogodnom učinio, pa
hodajte predjelima njezinim", tj. putujte kuda želite, različitim
krajevima tražeći dobiti, ali znajte da to nastojanje neće vam koristiti osim
ako vam Allah Uzvišeni ne olakša. Zato je Uzvišeni rekao: "…i hranite se
onim što On daje", pozitivan angažman ne protivrječi tevekkulu. Prenosi
Omer Ibn-Hattab, r.a., da je čuo Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže:
(483) "Kada biste se vi oslanjali na Allaha, dž.š., istinskim tevekkulom,
On bi vas opskrbljavao kao što opskrbljava ptice, koje osviću gladne a smiruju
se site." Ovaj hadis prenose Et-Tirmizi, En-Nesai i Ibn Madže od
Ebu-Hurejrea, a Et-Tirmizi kaže da je hasen - sahih. Hadis potvrđuje da ptice
lete jutrom i večeri u potrazi za hranom - opskrbom uz oslanjanje na Allaha
Uzvišenog, jer je On Potčinitelj, Upravitelj, Stvoritelj svega i "Njemu
ćete poslije oživljavanja odgovarati", tj. Njemu ćete se vratiti na
Sudnjem danu .
Jeste li sigurni da
vas Onaj Koji je na nebesima neće u zemlju utjerati, kad se ona počne isnenada
tresti? /16/ Ili, jeste li sigurni da Onaj Koji je na nebesima na vas neće
vjetar s kamenjem poslati? Tada biste saznali kakva je prijetnja Moja! /17/ A
poricali su i oni prije njih, pa kakva je bila samo kazna Moja!/18/ Zar oni ne
vide ptice iznad sebe kako raširenih krila lete, a i skupljaju ih? Samo ih
Svemilosni drži; On, zaista, sve dobro vidi. /19/
Uzvišeni je prema
Svojim stvorenjima nježan i milostiv jer je On Onaj Koji je blag, Koji oprašta
i Koji daje mogućnost odgode, iako je On moćan da kažnjava Svoja stvorenja zbog
nevjerstva nekih od njih ili zbog obožavanja nečega drugog mimo Allaha, dž.š.
Uzvišeni je rekao: "Jeste li sigurni da vas Onaj Koji je na nebesima neće
u zemlju utjerati kad se ona počne iznenada tresti?", tj. kada se zemlja
uznemiri i pokrene. " Ili, jeste li sigurni da Onaj Koji je na nebesima na
vas neće vjetar s kamenjem poslati?", tj. oluju s kamenjem koja će se
sručiti na vas, ili kao što je Uzvišeni rekao u drugoj kur’anskoj suri (17:68):
"Zar ste sigurni da vas On neće u zemju utjerati ili da protiv vas
pješčanu oluju neće poslati, pa da onda sebi zaštitnika nećete naći?"
(17:68)
Ovako se Allah,
dž.š., zgražava onih koji nisu zahvalni. Riječi Uzvišenog su: "Tada biste
saznali kakva prijetnja Moja je!", tj. kakva će biti opomena Moja a zatim:
"A poricali su i oni prije njih", tj. raniji narodi, "pa kakva
je samo bila kazna Moja!", tj. kakva je bila Moja opomena i kažnjavanje
koje ih je zadesilo! Zatim Uzvišeni kaže: " Zar oni ne vide ptice iznad
sebe kako raširenih krila lete, a i skupljaju ih?", tj. ponekad lete
mašući krilima kroz zrak, a ponekad skupe jedno a razviju drugo krilo.
"Samo ih drži", tj. u zraku, "Samo ih Svemilosni drži", tj.
Allah, dž.š., pticama je potčinio zrak i to je jedan od dokaza Njegove milosti
i dobročinstva; "On, zaista, sve dobro vidi", tj. vidi sve što
koristi Njegovim stvorenjima. U istom su smislu i riječi Uzvišenog u drugoj
kur'anskoj suri (16:79): "Zar oni ne vide kako ptice u prostranstvu bez
muke lete, njih samo Allah drži. To su, zaista, dokazi ljudima koji budu
vjerovali."
Ili, ko je taj koji
će biti vojska vaša i vama pomoći, osim Svemilosnog! - Nevjernici su samo u
zabludi. /20/Ili, ko je taj koji će vas nahraniti, ako On hranu Svoju uskrati?
Ali, oni su uporni u bahatosti i u bježanju od istine. /21/ Da li je na
ispravnijem putu onaj koji se idući spotiče ili onaj koji pravim putem uspravno
ide?/22/ Reci: 'On sve stvara, daje vam sluh i vid i pamet, a vi se malo zahvaljujete!'"
/23/ Reci: 'On vas je po Zemlji razasuo i pred Njim ćete se
sakupiti.'"/24/ A oni govore: 'Kad će već jednom ta prijetnja, ako istinu
govorite?!'"/25/ Reci: 'Samo Allah zna! A ja sam dužan samo javno
opominjati.'"/26/ Kad je izbliza ugledaju, jad će prekriti lica onih koji
nisu vjerovali i bit će rečeno: 'Evo, Ovo je ono što ste požurivali!'"
/27/
Uzvišeni upućuje poziv idolopoklonicima, onima koji mimo
Njega obožavaju druga božanstva i od njih traže pomoć i opskrbu i osuđuje
njihovo vjerovanje. Allah, dž.š., obavještava da neće ostvariti ono čemu su se
nadali i kaže: "Ili, ko je taj koji će biti vojska vaša i vama pomoći,
osim Svemilosnog?", tj. osim Allaha, dž.š., vi nećete imati pomagača,
zaštitnika i branitelja, pa je zato Uzvišeni rekao: "Nevjernici su samo u
zabludi", a zatim: "Ili, ko je taj koji će vas nahraniti, ako On
hranu Svoju uskrati?", tj. ko je taj, mimo Allaha, dž.š., ko će vas
nahraniti ako vam On uskrati opskrbu?, tj. nejma nikoga, osim Allaha uzvišenog,
ko bi vam bilo šta darovao, uskratio, stvorio, opskrbio, pomogao, On je Jedini,
Onaj Koji nema saučesnika. Oni to znaju ali i dalje obožavaju božanstva mimo
Allaha, dž.š.
Zato Uzvišeni kaže "Ali, oni su uporni ", tj.
istrajni u svom nevjerovanju, grijehu i zabludi, i: "u bahatosti i u
bježanju od istine", tj. u upornosti i mržnji prema Istini tako da ni u
svojim posljednjim časima neće čuti Istinu i pokoriti joj se. Zatim Uzvišeni
kaže: "Da li je na ispravnijem putu onaj koji se idući spotiče ili onaj
koji pravim putem uspravno ide?", tj. da li je na jasnom i pravom putu na
ovom i drugom svijetu? Vjernik će na Sudnjem danu ići ravno po pravom i
otvorenom putu ka Džennetu, a nevjernik će naglavačke dospjeti u džehenemsku
vatru. Prenosi Imam Ahmed, r.a., čiji se sened veže za Enesa ibn Malika, koji
je upitao (484): "Allahov Poslaniče kako da shvatimo riječi: 'Ljudi će
biti proživljeni naglavačke?' Odgovorio je Poslanik, s.a.v.s.: 'Nije li Onaj
Koji ih je postavio na noge, sposoban učiniti da oni idu naglavačke?'"
Ovaj se hadis navodi u oba Sahiha.
Uzvišeni kaže: "On sve stvara", tj. stvorio vas je
iz ništavila. "…i daje vam sluh i vid i pamet", tj. pamet i razum,
"a vi se malo zahvaljujete!", tj. rijetko zahvaljujete Allahu, dž.š.
Malo ste poslušni i pokorni Njegovim naredbama i često napuštate Njegove
zabrane. "Reci: 'On vas je po Zemlji razasuo'", tj. raspršio i
raširio vas je po Zemlji, a razlikujete se po jezicima i drugim osobenostima.
"…i pred Njim ćete se sakupiti", tj. sakupit će vas kao što vas je
razasuo. Nevjernici govore: "A oni govore: 'Kad će već jednom ta
prijetnja, ako istinu govorite?!'", tj. kada će već jednom taj Sudnji dan,
"Reci: 'Samo Allah zna!", tj. samo Allah zna kada će se desiti Sudnji
dan, a meni je naredio da vas izvijestim o neizbježnosti njegovog događanja:
"A ja sam dužan samo jasno opominjati", tj. ja sam vam obavezan
dostaviti objavu i ja sam to ispunio. Uzvišeni je rekao: "Kad je izbliza
ugledaju, jad će prekriti lica onih koji nisu vjerovali", tj. kada se
nevjernici suoče sa Sudnjim danom i zadesi ih ono što su poricali, to će ih
ražalostiti i zadesit će ih Allahova, dž.š., odredba koja ih se nije ticala i
na koju nisu računali. "…a Allah će ih kazniti kaznom kakvu nisu mogli ni
slutiti." (39:47) Bit će im rečene ove riječi kao prijekor i poruga:
"Evo, ovo je ono što ste požurivali!", tj. ovo je ono što ste
ubrzavali.
"Reci: 'Kažite
vi meni: ako Allah pošalje smrt meni i onima koji su sa mnom, ili ako nam se
smiluje, ko će nevjernike od neizdržljive patnje zaštititi?'" /28/
"Reci: 'On je Svemilosni, u Njega vjerujemo i na Njega se oslanjamo, a vi
ćete sigurno saznati ko je u očitoj zabludi.'"/29/"Reci: 'Šta
mislite, ako vam vode presuše, ko će vam tekuću vodu dati?'" /30/
Uzvišeni kaže: "Reci!", tj. o Muhammede!, reci
onima koji ne vjeruju u Allaha, dž.š., i negiraju Njegove blagodati:
"Kažite vi meni: ako Allah pošalje smrt meni i onima koji su sa mnom, ili
ako nam se smiluje, ko će nevjernike od neizdržljive patnje zaštititi?",
tj. svejedno je, da li nas Allah, dž.š., kaznio ili nam se smilovao, vama nema
spasa od Njegove opomene i žestoke kazne. Očistite se pokajanjem Allahu, dž.š.,
i vratite se Njegovoj vjeri. Neće vam koristiti želja za našim kažnjavanjem.
Zatim Uzvišeni kaže: "Reci: 'On je Svemilosni, u Njega vjerujemo i na
Njega se oslanjamo'", tj. oslonili smo se na Svemilosnog u svim našim
postupcima. Zbog toga je Uzvišeni rekao: "a vi ćete sigurno saznati ko je
u očitoj zabludi", tj. nama ili vama, vidjet ćemo čiji će biti sretni
ishod na ovom ili onom svijetu. Zatim je Uzvišeni rekao ukazujući na Svoju
milost: " Reci: '[ta mislite, ako vam vode presuše'", tj. ako vam
vode presahnu u zemlji, - "ko će vam tekuću vodu dati?", tj. ko će
vam na Zemlji dati vodu izvorsku, tekuću i pitku? Samo je Allah, dž.š., moćan
to učiniti iz Svoje milosti i dobrote.
Tefsir Ibn Kesir