“Tako mi smokve i
masline”, /1/ “i Sinajske gore”, /2/ “i grada ovog, sigurnog”, /3/ “Mi čovjeka
stvaramo u skladu najljepšem”, /4/ “zatim ćemo ga u najniže nizine vratiti”,
/5/ “samo ne one koji budu vjerovali i dobra djela činili, njima pripada
nagrada neprekidna.” /6/ “Pa šta te onda navodi da poričeš obračun” – /7/ “zar
Allah nije sudija najpravedniji?!”/8/
Malik i Šu’be od
El-Bera ibn Aziba prenose da je rekao: /655/ “Vjerovjesnik, s.a.v.s., je imao
običaj ovo poglavlje “Smokva” učiti na jednom od dva rekata namaza prilikom
putovanja. Nisam nikoga čuo da ljepše uči i da ima ljepši glas od njega.” Ovaj
hadis navode sastavljači Kutubus-sitte. “Tako mi smokve i masline, i Sinajske
gore, i grada ovog sigurnog.” Pod smokvom i maslinom misli se na kraj gdje one
uspijevaju, tj. na Jerusalem i njegovu okolinu, gdje je Allah, kao poslanika,
poslao Isaa, a.s. Pod misli se na Sinajsku goru gdje je Allah govorio sa Musaom
ibn Imranom, a.s. “…i grada ovog, bezbjednog”, tj. Meke grada koji je za onog
ko u njega uđe siguran i u kome je poslan Muhammed, s.a.v.s. Kažu da se na
kraju Tevrata spominju ova tri mjesta: “I dođe Bog sa Sinaja”, tj. sa Sinajske
gore, gdje je Allah govorio sa Musaom ibn Imranom, a.s. “…i sa Seira se
pokaza”, tj. brda u okolici Jerusalema, gdje je Allah, kao poslanika, poslao
Isaa, a.s. “…i poče pozivati sa brda Faran”, brda u blizini Meke gdje je Allah,
kao poslanika, poslao Muhammeda, a.s. Ovdje su oni spomenuti onim redosljedom
kako je koji živio, tj. prvo se zaklinje odabranim, zatim odabranijim od prvog
i na kraju najodabranijim.
“Mi čovjeka stvaramo
u skladu najljepšem.” Ovo je ono zašto se Allah zaklinje, da je čovjeka stvorio
u najljepšem obliku, uspravnog položaja i skladne građe. “…zatim ćemo ga u
najniže nizine vratiti”, tj. u džehenemsku vatru ako se ne pokori Allahu i ne bude
slijedio Poslanika. Zato Uzvišeni kaže: “…samo ne one koji budu vjerovali i
dobra djela činili.” Neki kažu da “…u najniže nizine” znači: duboka starost.
Međutim, pošto su se ovim htjeli izuzeti vjernici, a starost ne dožive svi,
nego samo neki od njih, prije će biti da se pod “…zatim ćemo ga u najniže
nizine vratiti”, misli na Vatru, ukoliko se ne pokaju i ne budu slijedili
Poslanika, kako se kaže i na drugom mjestu: “Tako mi vremena, čovjek, doista,
gubi, samo ne oni koji vjeruju i dobra djela čine.” (103:1-3) ”…njima pripada
nagrada neprekidna”, tj. kao što je ranije rečeno, vječna i neprekidna.
“Pa šta te onda
navodi da poričeš obračun?”, tj. čovječe, šta te navodi da poričeš nagradu i
kaznu na budućem svijetu? Vidio si da je On to već jednom učinio, pa može i
ponovno, isto onako kako je to učinio i prvi put. Šta te, onda, kad sve ovo
znaš, navodi da niječeš proživljenje? Ovdje su riječi upućene onim “Zar Allah
nije sudija najpravedniji?!”, tj. zar On nije najpravedniji sudija, Koji nikome
nepravdu ne čini? U Njegovu pravednost spada i polaganje računa na Sudnjem
danu, kako bi onaj kome je na ovom svijetu učinjena nepravda, od onoga ko je
nepravdu učinio, dobio svoje pravo. Ebu-Hurejre od Muhammeda, a.s., prenosi da
je rekao: /656/ “Kad neko od vas prouči: ‘Tako mi smokve i masline’ i dođe do
kraja, neka poslije riječi: ‘Zar Allah nije sudija najpravedniji?!’ prouči:
‘Jeste, i mi to potvrđujemo.'”
Tefsir: Ibn Kesir
Ovim se,zahvaljujući Allahu i uz Njegovu pomoć,završava
kratki komentar poglavlja “Smokva” .